Ruzyň hrozí: Bez nové ranveje zase létáme nad Prahou

Pavel Baroch
27. 3. 2008 14:35
Pražské letiště zvyšuje tlak na povolení nové dráhy
Letiště chce budoucí pasažéry oslovit Prahou jako zajímavou turistickou destinací.
Letiště chce budoucí pasažéry oslovit Prahou jako zajímavou turistickou destinací. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Ruzyňské letiště pohrozilo, že obnoví lety nad hustě obydlenými částmi Prahy, pokud mu úřady nepovolí stavbu nové ranveje.

Prohlášení přišlo jen několik dní poté, co ministerstvo životního prostředí vrátilo Letišti Praha k dopracování studii, která hodnotila vliv nové dráhy na okolí, především zvýšení hlukové zátěže.

"Z předložené dokumentace nebylo možné posoudit například zatížení obyvatel případným navýšením letového provozu po zprovoznění nové dráhy," řekl mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar.

Čtěte dále: Stavba ranveje v Ruzyni se odkládá. Kvůli ekologii

Pražské letiště tvrdí, že současná hlavní dráha už je vytížená takřka na maximum. A pokud nepostaví do několika let novou ranvej, budou muset znovu ve větší míře využívat vedlejší dráhu, která míří na pražská sídliště Řepy či Bílá Hora, kde žije až 200 tisíc lidí.

Dohodu bychom nebyli schopni dodržet

Foto: Ondřej Besperát

Ruzyně se přitom loni dohodla s radnicí v Praze 6 a dalšími úřady, že nebude tuto pomocnou dráhu využívat například k nočním letům anebo k přistávání letadel mířících od Prahy.

"Dohodu bychom nebyli schopni dodržovat," řekla Eva Říhová, manažerka pro životní prostředí pražského letiště. "To, co bychom nebyli schopni odbavit ve dne, bychom museli pustit v noci," dodala.

Lety nad hustě obydlenými pražskými čtvrtěmi přitom letišti nemohou úřady zakázat, protože je zde ochranné hlukové pásmo, v nemž letouny mohou překračovat povolené hlukové limity.

V loňském roce v Ruzyni vzlétlo a přistálo 174 tisíc letounů, v roce 2012 počítá letiště s více než 216 tisíci pohyby letadel. A to jedna dráha už nemůže zvládnout.

Změnili se jen odpůrci

Foto: Ondřej Besperát

Jenže proti stavbě nové ranveje se zase postavily jiné pražské čtvrtě a středočeské obce. S dráhou nesouhlasí například Suchdol nebo středočeské Hostivice, bouří se i lidé v luxusních pražských čtvrtích Hanspaulka a Baba.

"Baba a Hanspaulka by byly úplně mimo," tvrdí ovšem Eva Říhová z Letiště Praha. Připouští sice, že by se tam hluk mohl mírně zvýšit, ale zdaleka by podle ní nebyly překračovány hygienické limity.

Proti ranveji se staví i Strana zelených, respektive její odborná sekce pro dopravu a dvě krajské organizace - pražská a středočeská.

Čtěte dále: Z nové ranveje v Ruzyni je politika. Zelení jsou proti

"V tuto chvíli je nová dráha zatím otázkou dvou krajských organizací. Ale určitě ten problém přeneseme na celostátní úroveň, připravujeme pro to podklady," řekl Aktuálně.cz předseda středočeské organizace zelených Jiří Čejka.

Foto: Ondřej Besperát

Ranvej jako ekologická stavba

Pražské letiště také tvrdí, že nová ranvej je stavba, která životnímu prostředí naopak pomůže. "Považujeme paralelní dráhu za ekologický projekt," prohlásila Eva Říhová.

Zatímco lety z hlavní a pomocné dráhy vystavují zvýšenému hluku stovky tisíc lidí, po zprovoznění nové ranveje by to podle Letiště Praha byly desítky tisíc.

"Nová dráha nám navíc umožní mnohem lépe hluk regulovat," tvrdí Říhová. Na dvou souběžných drahách se totiž podle ní mnohem lépe řídí letový provoz, aby letecký hluk zasáhl co nejméně lidí.

Nová dráha by přitom z osmdesáti procent měla být využívána jen k přistávání letadel, kdy nejsou letecké motory tak hlučné. V noci by byla ranvej zcela mimo provoz, letadla by ji využívala jen ve výjimečných příležitostech.

Foto: Ondřej Besperát

Za dva roky chceme stavět

Letiště Ruzyně, ačkoli musí na žádost ministerstva životního prostředí doplnit studii o vlivu nové dráhy na okolí, stále počítá s tím, že by ranvej začala stavět v roce 2010 a o další dva až tři roky později by na ni dosedla první letadla.

"Předpokládáme, že doplnění dokumentace bude záležitostí měsíců, takže by naplánovaný harmonogram neměl být zásadně narušen," řekl Dalibor Šťáhlavský z vedení ruzyňského letiště.

Dodal, že letos by se letiště mělo dohodnout i na výkupu potřebných pozemků. Nová dráha vyjde na osm až devět miliard korun.

 

Právě se děje

Další zprávy