Zuzana Hronová
27. 11. 2020 14:55
Konference o vzdělávání PREF 2020 přinesla celou řadu pozitivních zjištění o probouzejícím se českém školství. Ale také spoustu alarmujících zpráv. Třeba že děti nezvládají dlouhou domácí izolaci, trpí depresemi a častěji sahají k sebepoškozování. Duševní bolest totiž chtějí přebít tou fyzickou. Projděte si jednotlivá témata a pusťte si videa z konference.
České školy trápí rozdílná úroveň. Máme recept jak na to
Český vzdělávací systém je extrémně decentralizovaný. Z toho také plyne odlišná podpora škol, a tudíž i rozdílná úroveň. Ředitelé jsou přetíženi administrativními a technickými úkony, odborné a podpůrné kapacity jsou roztříštěné. V českém vzdělávacím systému je neuvěřitelné množství aktérů. Jak upozorňuje sociolog, expert na vzdělávání a spoluautor Strategie 2030+ Arnošt Veselý, v Česku funguje 4002 veřejných základních škol, které jsou zřizovány celkem 2649 různými zřizovateli. Tolik aktérů se zkrátka nemůže domluvit na nějaké společné vzdělávací politice.
Tomu všemu by mohlo pomoci zavedení tzv. středního článku podpory, respektive středního článku řízení. Školy by podporoval a případně řídil orgán na úrovni obce s rozšířenou působností (ORP), což by značně zmenšilo počet aktérů a usnadnilo komunikaci mezi ministerstvem školství a školami. Zároveň by to umožnilo v dané ORP spolupráci mezi školami či sdílení kapacit, pomůcek, technologie, know-how a podobně.
Více v panelu Střední článek řízení