Hradec Králové - Zastupitelstvo královéhradeckého kraje jednohlasně rozhodlo, že si nechá vypracovat nový zákon o liniových stavbách.
Krajští politici chtějí zásadním způsobem změnit situaci při stavbě dálnic. Zákonem chtějí umožnit, aby se stavělo i přes nesouhlas majitele.
Impulsem k zákonodárné iniciativě byla léta neřešená situace kolem dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové. Řešení, které nedávno schválila vláda a kterým farmářce Havránkové nabízí směnu pozemků, se však hradeckým politikům nelíbí.
"Dohoda vlády s paní Havránkovou je obrovský precedent," říká nový radní Miroslav Uchytil (KDU-ČSL). "Všichni ostatní teď mohou chtít stejně neúměrné požadavky a stát bude v kleštích. Tomu by měl náš zákon zabránit."
Proto hned následující den po schválení návrhu zastupitelstvem zadal kraj vypracování zákona soukromé firmě. Hotov by měl být na jaře nadcházejícího roku.
Nenormální směna
Dostavba dálnice D11 do Hradce Králové léta vázla u malé obce Plačice. Stát totiž 16 let odmítal přistoupit na dohodu s tamní statkářkou Ludmilou Havránkovou.
Teprve letos vláda vyslyšela její požadavek na směnu pozemků za pozemky a schválila převod 10 hektarů stavební půdy za 253 hektarů zemědělské půdy vzdálené zhruba 30 kilometrů od statku rodiny Havránkových.
Zatímco vláda takovouto směnu posvětila, krajští politici se jí zalekli. "Dojde k nenormální, nestandardní směně," říká radní a zároveň starosta Chlumce nad Cidlinou Miroslav Uchytil. "Není možné, aby to samé, co paní Havránková, aplikovali další."
Čolkaři a výpalné
Zastupitelstvo kraje proto ve čtvrtek schválilo zadání zakázky na vypracování zákona o liniových stavbách.
"Myslím si, že to je nejpotřebnější zákon, který by měl být schválen," říká Uchytil. "Platný zákon o vyvlastnění je málo účinný a snadno napadnutelný."
Královéhradečtí politici proto chtějí, aby nový zákon usnadnil stavby, jako jsou dálnice, silnice, obchvaty, či průmyslové zóny.
K tomu by měly posloužit především dva nástroje. Za prvé by se stavebních řízení mohla účastnit jen příslušná ministerstva, vlastník a obce.
"Chceme tak vyloučit pochybné organizace na ochranu čolků, které stavbu záměrně blokují," vysvětluje radní Uchytil. "Řada z ekologických aktivistů jsou velmi zákeřní. Já je nazývám ekoteroristy, kteří žádají výpalné."
Jaké ekology má tímto na mysli, však radní odmítl konkretizovat.
Dálnice bude
Dalším klíčovým bodem zákona by mělo být zrušení odkladného účinku. Jde o to, že pokud by někdo nesouhlasil se stavbou na svém pozemku a chtěl by se soudit, tak by se i přesto mohlo stavět.
"Tak bychom zabránili k průtahům, k jakým došlo například u paní Havránkové," míní radní Uchytil.
Královéhradecký kraj bude nyní apelovat na ostatní kraje, aby jejich návrh podpořily a přispěly na výdaje spojené s jeho přípravou. Návrh zákona, který zpracovává Česká společnost stavebního práva, by měl kraj přijít na 350-450 tisíc korun.
Podle Uchytila je jejich návrh na rozdíl od jiných poslaneckých a senátorských návrhů, které v souvislosti s výstavbou dálnic padaly, v tom, že se nebude vztahovat jen k D11.
„Zákon by měl být aplikovatelný u všech staveb jako je například D47, R35, či u obchvatu Prahy," říká Uchytil. „Pokud se Česko nevzpamatuje a neschválí ho, tak přijdeme o 160 miliard, které jsou na liniové stavby připraveny v EU."
Zklamaní investoři
Přípravu zákona podpořil i bývalý hejtman kraje Pavel Bradík (ODS). "Chtěli bychom, aby platila norma, která by umožnila investorům stavět," říká. "Často do toho vstupují neziskoví aktivisté a investoři si nám pak stěžují, stavba se protahuje a prodražuje."
Podle Bradíka by si Česko v době krize mělo průmyslové investory předcházet. "Nyní jsou zklamáni," říká. "Zákon by to změnil."
Je však otázka, zda vláda takový návrh podpoří - už jednou totiž zamítla poslanecký návrh, který stejně tak počítal se zrušením odkladného účinku. Kritice ho tehdy podrobila i předsedkyně Nejvyššího soudu Iva Brožová.
Lobbistické zájmy
Podle nevládních organizací je takovýto návrh špatný. "Ani mě nepřekvapuje, že s ním opět někdo přišel," říká Luděk Šikola z Ekologického právního servisu. "Už dlouho tu existuje snaha vyšachovat občany, přes jejichž pozemky mají stavby vést."
Ohánění se ekologickými aktivisty je prý jen zastírací manévr. "Tady jde o konkrétní lidi, kterým chtějí sebrat majetek," říká Šikola. "Vlastnické právo je právo ústavní, takže je možné, že připravovaný zákon by mohl být i protiústavní."
Stejně tak Šikola kritizuje i návrh na zrušení odkladného účinku. "Pokud má člověk efektivně hájit svá práva, tak odkladný účinek potřebuje," míní. "Co bude mít z rozsudku soudu, který mu dá za pravdu, když už na jeho pozemku bude stát dálnice?"
Podle Šikoly politici, kteří takový zákon prosazují, záměrně lžou: "Prosazují své lobbistické zájmy," říká. "To oni jsou často napojeni na stavební firmy, nikoliv majitelé pozemků, nebo ekologové."