Praha - Ministr dopravy Aleš Řebíček dává přednost individuální dopravě před službami veřejných dopravců. Přinejmenším o tom svědčí škrty, které musel na žádost ministra financí Miroslava Kalouska provést v rozpočtu ministerstva na letošní rok.
Zatímco v dotaci na nákup nových vagónů metra a tramvají či autobusů škrtnul skoro desetinu plánovaných výdajů, v příspěvku svého ministerstva do Fondu dopravní infrastruktury, ze kterého se platí především dálnice, ubral procento.
Jde spíše o symbolický tah. Ze 185 uspořených milionů korun jde polovina na hromadné dopravní prostředky, které měl Řebíčkův úřad původně dotovat miliardou.
Do dopravního fondu, jehož celkový rozpočet letos dosahuje 72 miliard, měl Řebíčkův resort přispět 4,4 miliardami. Po úsporách to bude o 40 milionů méně.
"Ministerstvo financí neurčovalo správcům kapitol, v jakých oblastech má ke snížení dojít. V daném případě to bylo na ministrovi dopravy," říká Kalouskův mluvčí Ondřej Jakob.
Ministerstvo se brání
Řebíčkův mluvčí Karel Hanzelka ovšem odmítá výklad, že škrty v letošním rozpočtu znamenají nepřízeň vůči hromadné dopravě.
Připomíná, že dopravní fond financuje stavbu nových silnic a železnic: "Je přitom evidentní, že silniční infrastruktura slouží jak veřejné, tak individuální dopravě, železniční pak výhradně hromadné veřejné dopravě."
Dostupná data však ukazují, že udržení dotací v dopravním fondu pomůže víc individuální dopravě. Na železnice má letos jít jen 10 ze 72 miliard. Na dálnicích a silnicích se podle Českého statistického úřadu prohání vedle 20 tisíc autobusů třicetkrát víc automobilů a motocyklů.
NEJNOVĚJŠÍ DÁLNICE V ČESKU. PROJDĚTE SI GALERIE
D8: TUDY SE BUDE JEZDIT DO NĚMECKA
D11: DO HRADCE RYCHLOSTÍ 130 KM/H
Stavby nejde zdržovat
"Na první pohled snadným řešením by samozřejmě bylo dosáhnout úspor tím, že by celé krácení snížilo dotace do dopravního fondu," připouští mluvčí Hanzelka.
Upozorňuje však, že při výstavbě silnic a dálnic se nedostává financí. "Každý další propad příjmů by vyvolal nutnost uzavřít některé již rozestavěné stavby se všemi z toho plynoucími důsledky, například prodražení výstavby."
Například letos je nutné dokončit 75 nových kilometrů na dvou dálnicích, čtyřech rychlostních silnicích a šesti silnicích první třídy.
Proto bylo bezpečnější cestou víc krátit v ostatních položkách.
S tímto výkladem nesouhlasí například dopravní expert Hnutí Duha Pavel Přikryl: "K tomu by se dalo říct, že obnova vozových parků hromadné dopravy je také potřebná," krčí rameny.