Praha - Premiér Bohuslav Sobotka ještě jako lídr opozice dělal totéž, čemuž dnes a další týdny bude čelit. Tedy obstrukcím pravicové opozice, která bude zdržovat, aby co nejvíc oddálila schválení elektronické evidence tržeb - opatření, od něhož si vláda slibuje vyšší výběr daní od drobných podnikatelů, restauratérů nebo řemeslníků.
"Sám jsem jako opoziční lídr několik obstrukcí v minulosti vedl, tak vím, že je docela jednoduché obstrukce začít. Nejhorší je najít ten správný okamžik, kdy byste měli s obstrukcemi přestat. V určité fázi totiž přestávají plnit efekt upozornění na problém. Potom se může veřejné mínění obrátit proti vám," zní doporučení zkušeného bývalého obstrukčníka Sobotky. V minulosti ČSSD pod jeho vedením bránila přijetí penzijní reformy nebo církevních restitucí, které zaváděla Nečasova vláda.
Zásadní bitva o prosazení elektronické evidence tržeb je před vámi. Ministr financí Andrej Babiš s tím chtěl spojit důvěru vládě, je to i pro vás tak stěžejní věc?
Ještě si pamatuji, když jsme psali koaliční smlouvu a vytvářeli vládu. Sociální demokracie a lidovci měli v programu registrační pokladny, což je vlastně decentralizovaný systém evidence tržeb fungující na Slovensku, v Maďarsku, v Itálii nebo ve Švédsku. Hnutí ANO o tom také uvažovalo, nicméně v té době byl propagován chorvatský model evidence tržeb, na němž jsme se v koalici dohodli. Je to nová generace registračních pokladen, určitý technologický pokrok. Já už jako ministr financí prosadil zavedení registračních pokladen, ale následná vláda je zrušila. ČSSD elektronickou evidenci tržeb podporuje, protože myslíme, že to může omezit šedou ekonomiku, narovnat podnikatelské prostředí, a může to také zvýšit příjmy veřejných rozpočtů. Nejde jen o DPH a daň z příjmů, ale také o odvody na sociálním a zdravotním pojištění, protože to z části zasáhne do problému černého zaměstnávání. Ale nejsou to efekty, které by strukturálně zachránily státní rozpočet a jeho schodek. Ale určitě pozitivní efekt pro příjmy státu to mít bude.
Ministerstvo financí odhaduje deset miliard, věříte?
Pokud ten systém poběží celý rok, tak odhady jsou takové.
Opozice chystá obstrukce, chce jimi bránit přijetí – prý jste si jako parlamentní matador vzal pod sebe proceduru, jak obstrukce zlomit? Jak to zvládnout, když jste sám několik obstrukcí dělal?
Určitě chceme dát opozici prostor, aby mohla uplatnit své legitimní právo kritiky. Ale není možné, aby parlament fungoval systémem, kdy většinu má menšina. To bychom asi byli jediná země ve vyspělém světě. Bohužel jednací řád Sněmovny je nastaven tak nešťastně, že budeme muset pravděpodobně absolvovat několik týdnů po sobě třetí čtení zákona, než se vyčerpá a ukončí rozprava, aby bylo možné o návrhu hlasovat. Jednací řád je formulován tak nešťastně, že třetí závěrečné čtení může probíhat pouze ve středu a v pátek, takže očekávám, že Sněmovna bude permanentně jednat středa – pátek, středa – pátek. Vzhledem k tomu, že jsem sám jako opoziční lídr několik obstrukcí v minulosti vedl, tak vím, že je docela jednoduché obstrukce začít. Nejhorší je najít ten správný okamžik, kdy byste měli s obstrukcemi přestat. V určité fázi to totiž přestává plnit efekt upozornění na problém. A současně už potom se může veřejné mínění obrátit proti vám. Já upozorňuji naše ctěné kolegy z opozice, že velká část veřejnosti podporuje zavedení EET. Je to vnímáno jako opatření proti daňovým únikům, a pokud bude pravice obstruovat, velmi snadno může vyvolat pocit, že je stranou podvodníků, protože nechce podporovat opatření, které podvodům zabrání.
To je riziko jejich postoje. Jaký je váš rekord s obstrukcemi, kdy se to zlomilo, vy jste to někdy přepálil?
To je, ale je těžké najít ten moment. To je moje zkušenost z opozice. Jak kolega Kalousek, tak kolega Fiala budou mít problém najít ten moment, kdy už by měli přestat. Pokud to budou protahovat příliš dlouho, tak si myslím, že rozhodně žádné sympatie veřejnosti jim to nepřinese. My jsme vedli intenzivní obstrukce v horizontu dní, ty méně intenzivní pak několik týdnů. I když jsme to dělali, nezpochybňovali jsme nikdy princip demokraticky zvolené většiny na to, schválit zákon, pro který ta většina má mandát. My všichni jsme o opatření proti krácení tržeb mluvili, ČSSD, hnutí ANO i lidovci to měli nějakou formou ve svých programech. Pro naše voliče to není žádné překvapení, plníme program, pro který jsme dostali hlasy, a máme většinu v Poslanecké sněmovně. Většina voličů si to přála. V demokracii má jistě opozice právo protestovat, obstrukce jsou vrcholnou formou protestu, ale nemohou nikdy sloužit tomu, aby zabránily většině prosadit program. Toto není žádný podvod na voliče, na rozdíl třeba od církevních restitucí prosazovaných Nečasovou vládou. Když jsme proti nim vedli obstrukce, tak já to pokládal za podvod na voliče, protože například ODS takto formulované církevní restituce ve svém programu neměla.
Po všech zkušenostech s nepovedenými registry státu, včetně registru vozidel, nemáte strach, že i tento přinese obrovský zmatek a vztek? Dokážete se zaručit za to, že po spuštění chaos nevznikne?
Ten systém je technologicky připraven tak, že i v případě, kdy nebude mít v danou chvíli kvalitní internetové připojení, tak tržby budou zaznamenány v paměti – a později odeslány. Ty naše zkušenosti v České republice sice nejsou s některými registry úplně dobré, ale myslím si, že ministerstvo financí má možnost poučit se v zemích, kde elektronická evidence tržeb funguje. Nejsem informován o tom, že by v Chorvatsku byl nějaký technologický problém s fungováním systému. Je to prostě něco nového, co vyžaduje důkladnou přípravu. Proto jsme podpořili myšlenku, že musí být dlouhá doba mezi tím, kdy zákon začne platit a kdy se začne realizovat. Vše musí být dobře technicky připraveno a to je primárně odpovědnost ministerstva financí. Vláda nechce spouštět systém, který by vykazoval nějaké provozní nedostatky.
Připouštíte si, že jako politik máte velké štěstí? Jste podruhé ve vládě – podruhé v době slušného ekonomického růstu. V letech 2002 až 2006 po vaší éře na ministerstvu financí vzrostlo zadlužení státu, teď plánujete snižování schodku a výhledově vyrovnaný rozpočet. Je v tom nějaké ponaučení, ekonomické zmoudření?
Já jsem se snažil snižovat schodek rozpočtu i v dobách jako ministr financí. Dokonce můj poslední rozpočet, připravovaný a schválený pro rok 2007, dopadl s velmi nízkým schodkem. Určitě z části můžeme mít štěstí v tomto volebním období, na druhou stranu jsme mu velmi pomohli. Děláme promyšlenou politiku, která jde směrem k podpoře hospodářského růstu. Vyvolali jsme spotřebitelský optimismus prostřednictvím zvyšování platů ve veřejném sektoru, zvyšováním minimální mzdy. Jak vláda nastoupila do své funkce, tak to výrazně podpořilo spotřebu domácností, která před tím byla dlouhodobě velmi slabá. To, že dneska veřejné investice tvoří výraznou část celkových investic ve stavebnictví, to je součástí naší rozpočtové politiky. To, že jsme si od samého počátku řekli, že priorita číslo jedna, přes kterou nejede vlak, jsou evropské fondy. Ano, z části máme štěstí, z části se mu pokoušíme pomáhat rozumnější hospodářskou politikou, než tady byla v minulých letech. Pokud budeme mít možnost dál snižovat deficit, tak ho snižovat budeme. Myslím, že problém české ekonomiky nebo státního rozpočtu není ani tak v tempu snižování schodku, ale spíše v tom, že my naplánujeme schodek, naplánujeme výdaje a pak se velmi často ukazuje, že realita výrazně podstřeluje původní rozpočtové plány. Já očekávám i letos, že skutečný rozpočtový deficit bude nižší než plánovaných sto miliard korun. Může se to stát i v příštím roce, pokud bude pokračovat hospodářský růst. Tady je spíš otázka schopnosti státu realizovat výdaje, které si sám naplánoval v daném roce. Ta schopnost není příliš vysoká.