Sněmovní finty: jak na oko šetřit a přitom uhrát 5 mld

Martina Machová Martina Machová
2. 12. 2009 23:21
Poslanci se snaží zablokovat dopravní fond, aby v něm nešlo škrtat
Poslanci bojují o 5 miliard na dálnice.
Poslanci bojují o 5 miliard na dálnice. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Na první pohled by divák na sněmovní galerii nabyl dojmu, že poslanci sociální demokracie spolu s lidovci, komunisty a zelenými jsou "jako jeden muž" rozhodnuti vzít silničářům 5 miliard na další dálnice. Protože stát musí šetřit a rozpočet nemá kde brát.

Druhý pohled, tentokrát do zákulisí poslaneckých chodeb, však odhaluje jinou realitu: někteří politici zmíněných stran tu tiše nachystali plán, jak miliardy ve Státním fondu dopravní infrastruktury "schovat" dřív, než do nich úsporný státní rozpočet bude vůbec moci sáhnout.

Všechny cesty vedou do hospodářského výboru

Fintu, jak převést poslanecké kolegy, kteří hlasitě usilují o přesun miliard na potřebnější služby či investice, vymysleli poslanci hospodářského výboru.

Prosadili, že se rozpočet naditého fondu dopravy bude schvalovat dříve, než sněmovna začne rozhodovat o rozpočtu státním. Pro návrh hlasovali poslanci napříč politickým spektrem. 

Část levice s lidovci a zelenými už přitom ohlásila, že 5 miliard chce z dálnic přesunout na platy státních zaměstnanců, na sociální služby či dorovnání plateb zemědělcům.

Jenže: zatímco o tom, který z pozměňovacích návrhů k úspornému státnímu rozpočtu bude sněmovnou přijat, se rozhodne až příští středu, rozpočet fondu dopravní infrastruktury se dostal do schvalovacího programu již na tento pátek.

Boj o zachování miliard ve fondu dopravní infrastruktury vedou politici z vlivného hospodářského výboru. Jejich "dělostřeleckou přípravu" zahájil hned ve středu ráno místopředseda výboru a poslanec za ODS Jaroslav Plachý.

Byl to právě on, kdo navrhl předřadit projednání rozpočtu fondu dopravy před schválení státního rozpočtu.

Jaroslav Plachý z ODS vystoupil s plánem jak ochránit rozpočet fondu dopravní infrastruktury
Jaroslav Plachý z ODS vystoupil s plánem jak ochránit rozpočet fondu dopravní infrastruktury | Foto: ODS

Stejné partaje proti i pro

"Bude-li schválen v současné podobě, tak se nedá vykrást na různé sociální dávky a služby a tak dále. Byl to jediný způsob, jak lze zamezit tomu, aby peníze do investic nešly na spotřebu a nebyly lidově řečeno projedeny," přiznal se později k plánu, jak zachránit finance na dálnice.

"Pokud by se stihl rozpočet SFDI schválit, byly by pozměňovací návrhy, tak jak byly předloženy, nehlasovatelné," dodal Plachý.

Plán, který částečně počítá i s podporou některých sociálních demokratů a komunistů, ale naráží na hned několik úskalí.

Není totiž jasné, že se v pátek doprava projednat stihne. Je totiž zařazena až jako šestý, tedy předposlední bod. A předcházejí mu zákony, u kterých je velice pravděpodobné, že se na nich poslanci na dlouho "zaseknou". Řešit budou například zákon o odebírání vysokoškolských titulů nebo nový komunistický návrh na zrušení poplatků ve zdravotnictví.

A pokud ani tyto zpomalovací šlágry sněmovny nezafungují? Pak má hlavní zastánce toho, aby dálnice o miliardy přišly na úkor jiných služeb, připraven protitah.

A Bohuslav Sobotka má protiplán
A Bohuslav Sobotka má protiplán | Foto: Ondřej Besperát

"Jsme připraveni podat pozměňovací návrh, kdy bychom upravili rovnou rozpočet SFDI a odebrali pět miliard z dotací od státu a nahradili je pěti miliardami z privatizačního účtu, který je mimo rozpočet," popsal oficiální strategii ČSSD Bohuslav Sobotka.

Jeho spolustraníci, sociální demokraté z hospodářského výboru, kteří naopak za silnice lobbují, v kuloárech následně přiznali, že z takového plánu příliš nadšení nejsou.

Bojí se totiž, že peněz z privatizačního účtu nedostanou ani zdaleka tolik. Žádná privatizace není v dohledné době na obzoru a z těch předchozích na účtech zbyly jen menší sumy. Jediným zdrojem tak zůstávají dividendy z polostátního ČEZu.

Levice nejistá, pravice jistá

"Ještě pořád běží licitace a diskuze, která potrvá až do příštího týdne, než bude třetí čtení státního rozpočtu," připouští za všechny například člen hospodářského výboru za ČSSD Cyril Zapletal.

A když skutečně dojde na variantu, kdy se 5 miliard pro rozpočet vezme z peněz na dálnice? "Jsem přesvědčen, že pak musím hlasovat s klubem," přiklání se k stranické linii.

Obdobně reagovali i další členové hospodářského výboru za sociální demokracii, které redakce Aktuálně.cz oslovila.

Na obranu dopravního fondu se tudíž zatím veřejně postavila jen pravice.

"Bude to mít naprosto konkrétní dopady," tvrdil na plénu o plánu škrtů v dálnicích bývalý poslanec za ODS, dnes za TOP 09 František Laudát, který zasedá v dopravním podvýboru.

"Lidé by měli vědět, že se prodlouží doba výstavby zbylých dvou úseků dálnice D 8 přes České středohoří, že asi brněnský primátor pan Onderka (ČSSD, pozn. red.) bude muset vysvětlovat svým voličům, proč se prodlužuje doba a odkládá se rychlá realizace velkých dopravních staveb v Brně," uvedl.

Za ODS se proti škrtání peněz na silnice veřejně ozval její místopředseda Petr Nečas. Ten kromě varování, že by ztráta pěti miliard zastavila i běžnou údržbu, připomněl rovněž dopad na zaměstnanost.

"Samozřejmě to připraví tisíce lidí o práci ve firmách, které provádí tyto činnosti, což ve svém paradoxu povede k většímu tlaku na výdajovou stránku státního rozpočtu v sociálních systémech," apeloval na sociální demokraty.

Letos dopravní fond hospodařil s částkou 74 miliard korun. Příští rok je to dokonce 96 miliard korun. V balíku jsou ale zahrnuty i prostředky z Evropské unie a dluhopisy, které jsou vázané na určité stavby.

 

Právě se děje

Další zprávy