Praha - Členové Hospodářského výboru sněmovny nechtějí dopustit, aby se v rozpočtu na příští rok šetřilo na dálničních stavbách.
Proto napsali ministru financí Miroslavu Kalouskovi (TOP 09), ať pošle v příštím roce na dopravní stavby 31 miliard korun. To je o 10,2 miliardy víc, než počítá poslední verze návrhu rozpočtu.
Kalousek na otázku, jestli žádosti vyhoví, neodpověděl.
"Nechceme předjímat výsledek, když jednání ještě běží," reagoval na oficiální dotaz jeho mluvčí Ondřej Jakob.
Peníze připravte na říjen
Dlouho očekávaným dopravním stavbám hrozí zdržení, protože ministerstvo financí zrušilo rok starý slib, podle kterého se v příštím roce zvýší rozpočet ministerstva dopravy o 14 miliard.
Tyto peníze měly zajistit, že se Státní fond dopravní infrastruktury v příštím roce neomezí jen na spolufinancování evropských dopravních investic, ale že kromě toho zahájí i další stavby.
Většina ministrů se přesto minulý týden dohodla, že zmíněných 14 miliard rozdělí mezi ostatní resorty, aby nemusely ze svých výdajů škrtat deset, ale jen pět procent.
Proto nebude mít dopravní fond k dispozici peníze například na plánovanou rekonstrukci dálnice D1, na obchvat Třince nebo Chrudimi, ani na novou silnici z Ostravy do Opavy.
S tím se právě nechtějí smířit poslanci Hospodářského výboru v čele s Milanem Urbanem (ČSSD) a Františkem Siverou (ODS). Kalouskovi napsali dopis, ať rozpočet dopravního fondu změní.
V této chvíli se předpokládá, že dopravní fond v příštím roce vydělá 16 miliard na dani z benzínu, dalších 10 miliard na mýtném a 21 miliardy má dostat od ministerstva dopravy. Podle poslanců by měl dalších 10 miliard poslat Kalousek ze svých rezerv.
Usnesení hospodářského výboru mu dává čas do října, aby peníze sehnal.
Výnosné dluhy
Ministerstvo financí plní své rezervy už druhým rokem z toho, že ušetří na úrocích ze státních dluhopisů. Loni například zaplatilo proti předpokladům téměř o 11 miliard méně, letos ušetřilo sedm miliard už za půl roku.
Kalousek vydělává tím, že se základní úroková sazba České národní banky drží 0,75 procenta pod sazbou Evropské centrální banky. Díky tomu platí Česko ročně necelá čtyři procenta za dluhopisy s desetiletou splatností a tento úrok je desátý nejnižší v celé Evropě.
Ministerstvo financí zároveň vydává častěji než dříve krátkodobé dluhopisy. Například dvouletý dluhopis je možné bankám nabízet už s úrokem těsně nad dvěma procenty.
Kalousek tvrdí, že ušetřených 10 až 15 miliard v dopravních investicích nerozpustí. "To jednoznačně vylučuji," odpověděl na dotaz Aktuálně.cz.
Nevysvětlil ovšem, jak chce ušetřené peníze použít. Neobjasnil ani to, odkud chce platit nové dálnice. "Počkejte, až skončí jednání," odmítl komentovat jakékoli otázky k rozpočtu.
Zdroje tu jsou
Poslanci z Hospodářského výboru přitom nemají velké obavy z toho, že peníze na dopravu nakonec nezískají.
"Neřešili jsme otázku rezerv, ze kterých se investice uhradí," krčí rameny nad tajemným Kalouskovým postojem předseda Urban.
Peníze by se daly sehnat několika způsoby, například úpravou spotřebních daní z nafty, které jsou v Česku vysoké natolik, že řidiči tankují za hranicemi.
"Díky současné nerovnováze dochází ke značným a prokazatelným ztrátám na příjmech státního rozpočtu v řádech miliard korun. S tím bych spojil dočasné zvýšení podílu spotřební daně na financování SFDI. Dále lze uvažovat o dramatickém snížení daňových úniků na palivech a cigaretách, které přesahují řád 10 miliard. Účinné metody existují," navrhuje Urban.
O požadavcích dopravní lobby rozhodne příští týden Porada ekonomických ministrů.