Praha - Kauza Rath má další pokračování. Nová obvinění padají nejen přímo na Davida Ratha i další obviněné, známa jsou i další jména obviněných firem.
Policie v kauze začala stíhat jednu z největších stavebních firem v Česku, společnost Metrostav. Obviněn má být i ředitel firmy Pavel Pilát a jeho obchodní náměstek Jiří Anděl, uvedl server lidovky.cz.
"Zahájení trestního stíhání souvisí s případem Rath," potvrdil mluvčí Metrostavu František Polák. Konkrétní zakázky nebo jména manažerů odmítl komentovat.
"Jakoukoli souvislost s případem odmítáme. Budeme se bránit všemi dostupnými prostředky," dodal Polák. Společnost se podle něj nejdříve musí poradit s právníky.
Podle serveru iHNED.cz se obvinění týká zakázky v kolínské nemocnici. Detektivové tak začali firmu stíhat kvůli stavbě pavilonu O, která ovšem ani nezačala. Po vypuknutí celé kauzy totiž Středočeský kraj tendr zrušil.
"S policií spolupracujeme a vydali jsme jí veškeré dokumenty, o které požádala. Konkrétní ale nebudu," řekl serveru ředitel nemocnice Petr Chudomel, nevěděl ovšem, zda policii vydal dokumentaci právě k pavilonu O.
Jméno Metrostav u soudu také zaznělo například v souvislosti s opravou zámku Buštěhrad. Metrostav tam podle žalobce hrál roli takzvaného křoví, kdy už bylo o vítězi předem rozhodnuto.
Zakázku vyhrála společnost Konstruktiva Branko, která je také mezi obviněnými firmami. Kauzu nyní projednává Krajský soud v Praze.
Další obvinění přijde i Rathovi, Pancové a Kottovi
Kromě toho obdrželi další obvinění i sami exposlanci David Rath s Petrem Kottem a také bývalá šéfka kladenské nemocnice Kateřina Pancová, která je nyní na svobodě.
Oznámil to Rathův advokát Roman Jelínek. Právník ale zatím neví, čeho se podezření týkají, usnesení prý ještě neobdržel.
Státní zástupce Jirát v obžalobě vyjmenoval desítku společností, které se měly zapojit do zmanipulovaných tendrů. Kromě stíhaného Metrostavu mělo podle Jiráta jít o společnosti Subterra, PSG International, Bak stavební společnost, Pohl cz, Pegisan, Konstruktiva Branko, Stavitelství Kladno a Ingbau cz.
Zástupci těchto společností řekli, že o žádných trestních stíháních neví. "V tuto chvíli nemám žádnou takovou informaci. PSG nic neobdrželo," řekl mluvčí PSG International Patrik Kamas.
Stejně mluvil i Michal Kajzar za Bak stavební společnost. "Takovou informaci v tuto chvíli nemám," reagoval na dotaz o možném trestním stíhání Kajzar.
O ničem neví ani jednatel plzeňské firmy Pegisan Josef Ždych. Představitelé výše jmenovaných společností už dříve jakékoliv manipulace s veřejnými zakázkami odmítli.
Podle údajů vrchního státního zastupitelství už policisté obvinili celkem osm firem a devět manažerů.
"Trestná činnost měla být páchána převážně na území Středočeského kraje a zdejší státní zastupitelství ve věci vykonává dozor vzhledem k výši škody, která v jejím rámci mohla být způsobena finančním zájmům Evropské unie," řekla Aktuálně.cz vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová.
Policie firmy viní kromě uplácení také ze sjednání výhody při zadání veřejné zakázky, při veřejné soutěži a veřejné dražbě, pletichaření při zadání veřejné zakázky a při veřejné dražbě, a dokonce z poškození finančních zájmů Evropské unie.
Zákon o stíhání právnických osob platí necelé dva roky, soudy ho ale zatím příliš nevyužívaly. Firmám hrozí miliardové pokuty, zákaz činnosti až na 20 let, zákaz účasti ve veřejných soutěžích nebo jejich úplné zrušení.
Metrostav byl založen v roce 1990 původně pro budování pražského metra. Jde o jednu z největších stavebních firem v Česku. Firma již několik let vykazuje tržby vyšší než 20 miliard, loni dokonce více než 26 miliard.
Velké pražské zakázky
Společnost je významným dodavatelem veřejných zakázek. "Asi 50 % našich zakázek je privátních, 50 % veřejných," dodal Polák. Firma se v minulosti podílela například na přestavbě nemocnice v Kladně.
V současnosti pracuje na dvou obřích pražských zakázkách - tunelu Blanka nebo prodloužení metra A z Dejvic do Motola.
"Praha rozhodně počká na výsledek soudu. V případě, že by se obvinění sdělená Metrostavu prokázala jako pravdivá, bude mít město dostatek času připravit se na to, aby započaté projekty mohla po Metrostavu převzít jiná firma," komentoval situaci primátor Tomáš Hudeček.