Po Labi se nedá plout. Rejdaři požadují 2,5 miliardy

Pavel Baroch
24. 1. 2008 17:12
Klíčový je podle rejdařů nový jez v Děčíne
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Pět rejdařských firem požaduje po ministerstvu dopravy 2,5 miliardy korun. Tvrdí, že úřad nedokáže zajistit, aby bylo v Labi dostatek vody a mohlo se po něm plout po většinu roku. Tím rejdařům vznikají ohromné škody.

"Dopravci očekávají, že stát bude dodržovat své vlastní zákony," řekl právní zástupce rejdařů Aleš Pejchal. Připomněl, že Česko už před lety ratifikovalo mezinárodní dohodu o Labi, z níž vyplývá, že řeka musí mít ponor minimálně 250 centimetrů.

"Paramentry nejsou po většinu roku dodržovány," řekl Pejchal. Například vloni bylo Labe splavné pouhých 182 dní, čímž se rok 2007 stal rekordně nepříznivým.

Po dálnici jedním pruhem a pouze čtyřicítkou

Děčín
Děčín | Foto: Czechtourism

Právní zástupce rejdařů to přirovnal k situaci, kdy by se po dálnici jezdilo jen jedním pruhem rychlostí maximálně 40 kilometrů v hodině a kamióny by nemohly vést těžší náklad než pět tun.

"Vlády v předchozích letech přijaly asi osm nebo deset usnesení, že je potřeba zlepšit parametry vodní cesty. Má to jediný háček, že se nikdy nic nestalo," zdůvodnil Jiří Aster, předseda sekce vodní dopravy při Svazu dopravy, proč rejdařům došla trpělivost.

Pět rejdařů vypočetlo své ztráty za poslední tři roky, tedy maximální dobu, kterou připouští zákon. Největší škoda ve výši 1,8 miliardy připadá na společnost ČSPL. Na výpočtu se podíleli i nezávislí experti na vodní dopravu.

Ke svým kolegům se chce připojit dalších šest rejdařů, kteří právě vypočítávají své škody kvůli nízké hladině v Labi v letech 2005 až 2007.

"Pokud se s ministersvem dopravy nedohodneme, zbývá jenom soudní cesta. A tu by moji klienti využili," poznamenal právník Aleš Pejchal.

Foto: Ludvík Hradilek

Miliardy vám nedáme

Ministerstvo dopravy pokládá požadované odškodné 2,5 miliardy korun za přemrštěné. "Je to částka spíše z říše snů," řekl Aktuálně.cz mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Dodal, že podle ministerských výpočtů jde o stamiliony korun.

V jednom se ovšem rejdaři s ministerstvem dopravy shodnou. Situaci na Labi vyřeší až nový jez v Děčíně.

"Všechno souvisí s jezem na Labi, táhne se to už deset let," poznamenal mluvčí Hanzelka. Původně se u Děčína plánovala stavba dvou zdymadel, pak se tehdjší ministři dopravy a životního prostředí Milan Šimonovský a Libor Ambrozek dohodli na jednom vodním díle.

Dolní Labe je totiž součástí evropské soustavy chráněných území Natura 2000 a necitlivý zásah by cennou oblast mohl poškodit. "Jde o jedno z posledních nezregulovaných říčních veletoků Evropy," řekl Kamil Repeš, vedoucí děčínské pobočky ekologického sdružení Arnika, která se stavbou zdymadla nesouhlasí. 

"Kvůli zájmům pár dopravních a stavebních firem bychom zřejmě vyhubili desítky vzácných druhů zvířat a rostlin. Jez by narušil přirozené chování řeky, tedy kolísání hladiny, a tyto druhy by přišly o své prostředí," dodal Repeš. Jak zdymadlo ovlivní okolní přírodu, nyní posuzují experti.

Dnes po silnici, zítra po dálnici
Dnes po silnici, zítra po dálnici | Foto: Ondřej Besperát

Jezy pomohou ekologii

Rejdaři ale žádají postavit další jez i u Přelouče, který by prodloužil labskou vodní cestu až do Pardubic. Zároveň upozorňují na to, že v Německu se usilovně pracuje na tom, aby tamní část Labe získala na jaře 2010 potřebné plavební parametry.

Podle českých dopravních firem zlepšení plavebních podmínek na Labi aspoň částečně odlehčí kamionové dopravě a bude i konkurencí železnici, aby nebyla příliš drahá. "Potřebujeme, aby ve státě fungovaly všechny druhy dopravy," řekl Jiří Aster, předseda sekce vodní dopravy při Svazu dopravy.

Dodal, že součástí jezu v Děčíně má být i vodní elektrárna, která by mohla vyrobit tolik proudu, že by dokázala zásobovat všechny domácnosti ve městě.

 

Právě se děje

Další zprávy