Pandury mají 145 závad, rakouský výrobce uznal třetinu

Pavel Baroch
15. 1. 2012 9:25
Armáda je ale s bojovými vozidly spokojená, tvrdí, že poruchy časem zmizí
Foto: Jan Langer

Praha - Na obrněných transportérech Pandur, které už převzala česká armáda, se zatím objevilo 145 závad, respektive reklamací. Rakouská zbrojovka Steyr, výrobce vozidel jich ovšem dosud uznala třetinu.

Vyplývá to z neveřejné zprávy ministerstva obrany, do níž se Aktuálně.cz podařilo nahlédnout. Věrohodnost dokumentu vzápětí ministerstvo potvrdilo.

"Ano, mohu potvrdit, že koncoví uživatelé vozidel Pandur od některých útvarů v České republice, i uživatelé této techniky nasazené v misi ISAF v Afghánistánu uplatnili u dodavatelem pověřené servisní organizace VOP-026 Šternberk k 5. prosinci 2011 celkem 145 reklamací," řekl Aktuálně.cz Vladimír Lukovský z tiskového oddělení ministerstva obrany.

Reklamace se vztahovaly k 55 transportérům, dodaných české armádě od roku 2009 do 5. prosince 2011, do kdy vozidla najela zhruba 125 tisíc kilometrů. "Snažíme se vozidla v záruční době maximálně provozovat, a to právě proto, abychom postihli veškeré možné nedostatky," sdělil Lukovský.

Závady? Hlavně na podvozku

Ze 145 nahlášených reklamací rakouský výrobce uznal a vyřešil 34 procent, dalších 32 procent odmítl a zbylých 34 procent se teprve řešilo.

"Pro upřesnění mohu uvést, že v počtu uznaných reklamací je například také 21 poškození nátěru na čelní hraně desky vlnolamu, což je z hlediska bojového použití celého vozidla porucha bezvýznamná," konstatoval Vladimír Lukovský z ministerstva obrany.

Jak se ovšem přesvědčilo Aktuálně.cz ve zmiňované neveřejné ministerské zprávě, zdaleka nejde jen o bezvýznamné poruchy. Dodané stroje měly nejčastěji potíže s podvozkem. Reklamace na tuto část vozu tvoří téměř 60 procent všech závad. Na druhém místě jsou poruchy na zbraňové věži a na třetím závady na zaměřovači.

Poruchy měly i vozy v Afghánistánu

Ve zprávě je konkrétně zmíněná závada, kvůli níž nefungovalo ve věžovém komplexu automatické nabíjení.

"Zvýšená poruchovost jak u podvozku, tak ve zbraňové stanici je způsobena u výrobce v převážné míře vadou materiálu," uvádí se v interním dokumentu ministerstva obrany.

Zbraňový systém obrněného transportéru Pandur 8x8 (belgická verze).
Zbraňový systém obrněného transportéru Pandur 8x8 (belgická verze). | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Poruchy se objevily rovněž na panduru nasazeném v Afghánistánu. Voják, který s ním jel, uvedl jako jeden z příkladů výpadek pozorovacích přístrojů.

Obchod ve stínu korupce

Rakouský výrobce Steyr zatím dodal českému vojsku zhruba polovinu ze 107 objednaných transportérů, přičemž čtyři z nich jsou nasazené právě v Afghánistánu.

Obchod za více než 14 miliard korun provází podezření z korupce a už druhým rokem ho prověřuje česko-rakouský policejní tým.

Server WikiLeaks například zveřejnil depeši z americké ambasády v Praze, podle níž si Marek Dalík, vlivný spolupracovník tehdejšího premiéra Mirka Topolánka, údajně v roce 2008 řekl od rakouské firmy Steyr o úplatek. Dalík to okamžitě popřel.

MF Dnes zase napsala, že česká armáda nakoupila pandury čtyřikrát dráž než Portugalci, aniž by se výrazně lišily výbavou.

...ale pracoviště střelce vypadá spíše jako konzola herního automatu.
...ale pracoviště střelce vypadá spíše jako konzola herního automatu. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Jsme spokojeni, říká armáda

I přes relativně vysoký počet reklamací jsou vojáci s rakouskými stroji spokojení. "Vozidla Pandur v daném konstrukčním provedení plní parametry spolehlivosti, které jsou definované ve smlouvě, a v technických podmínkách pro výrobu těchto vozidel, a to s dostatečnou rezervou," uvedl Vladimír Lukovský z ministerstva obrany.

Jako problém nevidí armáda ani to, že závad, respektive reklamací na podzim výrazně přibylo. Zatímco v září hlásili vojáci 74 reklamací, zkraje prosince to už bylo bezmála 150. Podle ministerstva obrany ovšem tento relativně vysoký počet reklamací souvisí s tím, že pandury jsou nová vozidla.

"Lze oprávněně předpokládat, že nejde o setrvalý stav, protože provoz vozidel je v počátku svého třicetiletého životního cyklu," řekl Lukovský, podle něhož je zvýšený počet poruch v této fázi provozu obvyklý u každého nového a velmi složitého zařízení.

"Tato fáze potrvá několik let," dodal Vladimír Lukovský z ministerstva obrany.

 

Právě se děje

Další zprávy