Praha - Na obrněných transportérech Pandur, které už převzala česká armáda, se zatím objevilo 145 závad, respektive reklamací. Rakouská zbrojovka Steyr, výrobce vozidel jich ovšem dosud uznala třetinu.
Vyplývá to z neveřejné zprávy ministerstva obrany, do níž se Aktuálně.cz podařilo nahlédnout. Věrohodnost dokumentu vzápětí ministerstvo potvrdilo.
"Ano, mohu potvrdit, že koncoví uživatelé vozidel Pandur od některých útvarů v České republice, i uživatelé této techniky nasazené v misi ISAF v Afghánistánu uplatnili u dodavatelem pověřené servisní organizace VOP-026 Šternberk k 5. prosinci 2011 celkem 145 reklamací," řekl Aktuálně.cz Vladimír Lukovský z tiskového oddělení ministerstva obrany.
Reklamace se vztahovaly k 55 transportérům, dodaných české armádě od roku 2009 do 5. prosince 2011, do kdy vozidla najela zhruba 125 tisíc kilometrů. "Snažíme se vozidla v záruční době maximálně provozovat, a to právě proto, abychom postihli veškeré možné nedostatky," sdělil Lukovský.
Závady? Hlavně na podvozku
Ze 145 nahlášených reklamací rakouský výrobce uznal a vyřešil 34 procent, dalších 32 procent odmítl a zbylých 34 procent se teprve řešilo.
"Pro upřesnění mohu uvést, že v počtu uznaných reklamací je například také 21 poškození nátěru na čelní hraně desky vlnolamu, což je z hlediska bojového použití celého vozidla porucha bezvýznamná," konstatoval Vladimír Lukovský z ministerstva obrany.
Jak se ovšem přesvědčilo Aktuálně.cz ve zmiňované neveřejné ministerské zprávě, zdaleka nejde jen o bezvýznamné poruchy. Dodané stroje měly nejčastěji potíže s podvozkem. Reklamace na tuto část vozu tvoří téměř 60 procent všech závad. Na druhém místě jsou poruchy na zbraňové věži a na třetím závady na zaměřovači.
Poruchy měly i vozy v Afghánistánu
Ve zprávě je konkrétně zmíněná závada, kvůli níž nefungovalo ve věžovém komplexu automatické nabíjení.
"Zvýšená poruchovost jak u podvozku, tak ve zbraňové stanici je způsobena u výrobce v převážné míře vadou materiálu," uvádí se v interním dokumentu ministerstva obrany.
Poruchy se objevily rovněž na panduru nasazeném v Afghánistánu. Voják, který s ním jel, uvedl jako jeden z příkladů výpadek pozorovacích přístrojů.
Obchod ve stínu korupce
Rakouský výrobce Steyr zatím dodal českému vojsku zhruba polovinu ze 107 objednaných transportérů, přičemž čtyři z nich jsou nasazené právě v Afghánistánu.
Obchod za více než 14 miliard korun provází podezření z korupce a už druhým rokem ho prověřuje česko-rakouský policejní tým.
Server WikiLeaks například zveřejnil depeši z americké ambasády v Praze, podle níž si Marek Dalík, vlivný spolupracovník tehdejšího premiéra Mirka Topolánka, údajně v roce 2008 řekl od rakouské firmy Steyr o úplatek. Dalík to okamžitě popřel.
MF Dnes zase napsala, že česká armáda nakoupila pandury čtyřikrát dráž než Portugalci, aniž by se výrazně lišily výbavou.
Jsme spokojeni, říká armáda
I přes relativně vysoký počet reklamací jsou vojáci s rakouskými stroji spokojení. "Vozidla Pandur v daném konstrukčním provedení plní parametry spolehlivosti, které jsou definované ve smlouvě, a v technických podmínkách pro výrobu těchto vozidel, a to s dostatečnou rezervou," uvedl Vladimír Lukovský z ministerstva obrany.
Jako problém nevidí armáda ani to, že závad, respektive reklamací na podzim výrazně přibylo. Zatímco v září hlásili vojáci 74 reklamací, zkraje prosince to už bylo bezmála 150. Podle ministerstva obrany ovšem tento relativně vysoký počet reklamací souvisí s tím, že pandury jsou nová vozidla.
"Lze oprávněně předpokládat, že nejde o setrvalý stav, protože provoz vozidel je v počátku svého třicetiletého životního cyklu," řekl Lukovský, podle něhož je zvýšený počet poruch v této fázi provozu obvyklý u každého nového a velmi složitého zařízení.
"Tato fáze potrvá několik let," dodal Vladimír Lukovský z ministerstva obrany.