"Na základě uvedených skutečností dospělo ministerstvo k závěru, že stavební povolení vydal krajský úřad v rozporu se zákonem, a proto bylo v odvolacím řízení zrušeno a věc vrácena k novému projednání, v němž je krajský úřad povinen se řídit právním názorem ministerstva," uvedl resort v rozhodnutí, na které upozornila Česká televize.
"Krajský úřad například nedoložil splnění zákonné lhůty pro doručení veřejnou vyhláškou, nevedl příslušný spis v souladu se správním řádem, dále účastníci nebyli seznámeni s doplněními spisu před vydáním rozhodnutí, případně jim příslušné dokumenty nebyly dodány vůbec," uvedl mluvčí František Jemelka z ministerstva dopravy.
Obyvatelé středočeských Olbramovic čekají na obchvat už desítky let. Přes obec v současné době vede silnice I/3, hlavní tah z Prahy do jižních Čech a Rakouska. Stavba obchvatu téměř za půl miliardy se ale kvůli zrušení stavebního povolení znovu odkládá.
Podle starosty Ivana Nováka (nez.) už je situace neúnosná. Předpokládá, že nynější krok ministerstva zdrží výstavbu asi o dva roky. "Když jsem se to ráno dozvěděl, tak jsem nevěřícně koukal, že se to zase zastavilo. Čekali jsme, že se do toho pustí letos na podzim nebo příští rok a ten obchvat bude. Situace je opravdu hrozná, dříve to byly pátky a neděle, ale dnes projede vsí každodenně kolem 30 tisíc aut," řekl Novák.
Obavy z hluku na Čapím hnízdě
Podle Jemelky odbor pozemních komunikací přezkoumal přes 60 námitek od sedmi subjektů. Z toho 24 jich podala společnost DAVO Corporation, provozující autobazar, další desítky obyvatelé Olbramovic, tři námitky město a jednu firma Imoba, která vlastní Farmu Čapí hnízdo.
Obchvat by měl vést kolem jejího areálu. Podle předsedy představenstva Václava Knotka panovala obava, že hluk ze silnice by mohl rušit hotelové hosty. "Na straně společnosti Imoba může dojít ke vzniku újmy, kdy nebude bez vlastní viny schopna dostát svým závazkům poskytovat vysoký standard svých služeb včetně zajištění očekávaného komfortu a nerušeného klidu a odpočinku," uvedl Knotek v odvolání proti stavbě.
Mluvčí holdingu Agrofert, do kterého Imoba patří, už dříve odmítl, že by chtěli stavbu zdržovat. "Jediné, o co Imoba žádá, je to, aby po dokončení stavby bylo provedeno měření hluku. A pokud bude hluk překračovat hygienické normy, aby byly provedeny nezbytné stavební úpravy, tak aby hladina hluku odpovídala hygienickým předpisům," řekl České televizi mluvčí Karel Hanzelka.
Podle Imoby znalo Ředitelství silnic a dálnic jejich požadavek už od roku 2013, ale v návrhu stavby ho prý nezohlednilo. Podle ředitelství ke změně nebyl důvod, opíralo se přitom o stanovisko krajské hygienické stanice.
Podle informací Reportérů ČT to byla právě společnost Imoba, která státu prodala pozemky pro obchvat Olbramovic. Firma získala od Ředitelství silnic a dálnic 3,7 milionu korun. Cena už přitom byla vypočtena podle nových pravidel, která umožňují navýšit cenu stanovenou znalcem ve výjimečných případech až na šestnáctinásobek. Imoba dostala osminásobek, připomněla Česká televize.