Praha - Obce v okolí Letiště Vodochody sdružené do iniciativy Stop Letišti Vodochody nesouhlasí s případným kladným posudkem dokumentace procesu posuzování jeho vlivů na životní prostředí, tzv. EIA.
Zástupci obcí upozorňují, že dokumentace má řadu nedostatků a ministerstvo životního prostředí prý nemůže vydat souhlas. V opačném případě jsou obce připraveny se obrátit na soud, řekli novinářům zástupci sdružení.
Skupina Penta, do jejíž skupiny letiště patří, je přesvědčena, že projekt je v souladu s českou legislativou.
Před úterním veřejným projednáním vlivů rozšiřování letiště na životní prostředí obce podpořil Středočeský kraj¨.
Veřejné projednání se uskuteční v úterý na Výstavišti v Letňanech. Na jeho základě pak ministerstvo rozhodne, zda společnost Penta v projektu může pokračovat.
"V případě, že by stanovisko ministerstva životního prostředí dalo posudku EIA zelenou, správy obcí budou muset zvažovat další kroky včetně případných právních kroků. Záměr se v obcích setkává s velkým odporem. Jednoznačně to ukázala referenda," řekl starosta obce Líbeznice Martin Kupka.
Obce prý v případě souhlasného stanoviska budou zvažovat, zda zdržení celého projednávání o více než rok nezakládá důvod k tomu, aby případné kladné stanovisko bylo zrušeno.
"Jestliže souhlas EIA získala paralelní dráha Letiště Praha v Ruzyni, kde je dopad na životní prostředí a obyvatele násobně vyšší, nevidíme důvod pro nezískání souhlasu pro náš projekt," řekl mluvčí Penty Martin Danko.
Změnu stanoviska Středočeského kraje nepovažuje za rozhodující.
Pokud Vodochody kladný posudek získají, čeká je ještě územní a stavební řízení.
Středočeský kraj otočil
Kraj v případě rozšiřování letiště vydal tři rozhodnutí. Za bývalého hejtmana Davida Ratha dvě souhlasná, letos v červnu však za nového hejtmana Josefa Řiháka (ČSSD) názor změnil.
"Nebyly vypořádány připomínky obcí a stavba negativně ovlivňuje okolí. Ministerstvo přece nemůže jít proti občanům," uvedl Řihák.
Obce argumentují například tím, že všech 11 referend se vyslovilo proti stavbě, která představuje i bezpečnostní riziko, protože Penta se netají záměrem rozšířené letiště případně prodat.
Starostka obce Máslovice Vladimíra Sýkorová zpochybnila fakt, že posuzovatelé záměru vyzdvihují možnost vytvoření až 3000 nových pracovních míst.
"To může zapůsobit v regionech, kde je vysoká nezaměstnanost, což se nás bohudík netýká. My máme nejnižší nezaměstnanost v České republice," upozornila s tím, že údaj je silně nadhodnocen.
Na jednání se chystají stovky obyvatel
Obcím také vadí zdravotní rizika, zvýšená dopravní zátěž a snížená hodnota realit občanů v případě provozu letiště. "Investor dá tři miliardy korun, ale znehodnotí okolí o sedm miliard," tvrdí Dimitrij Halkov z občanského sdružení Dolany.
Na úterní jednání do Letňan se chystají stovky obyvatel obcí z okolí letiště. Zástupci iniciativy pro ně připravují autobusy.
Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá společnost Penta. Aero koupila od státu na začátku roku 2007 za tři miliardy korun.
Na letišti chce v budoucnu odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících hlavně nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Fungovat by začalo nejdříve v roce 2016.
Podle šéfa Letiště Vodochody Martina Kačura platí veřejný slib, že letiště nebude plánovat létání v noci a bude přijímat jen letadla s určitými hlukovými parametry a rozměry.