Praha - Za posledních deset let se v Česku ztrojnásobil prodej nových motorek. Výrazně narostl i dovoz ojetých strojů ze zahraničí.
Právě rekordní nárůst registrovaných motocyklů je jedním z důvodů, proč enormně přibývá nehod motorkářů. Včetně těch nejtragičtějších. Každý osmý člověk, který letos zahynul na české silnici, byl motocyklista.
"Ano, zájem o motocykly stoupá," potvrdil Aktuálně.cz Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu. Za prvních šest měsíců letošního roku si lidé koupili více než 15 tisíc nových motorek, dalších 14 tisíc si dovezli ze zahraničí.
- Čtěte dále: Zpřísnění řidičáků pro motorkáře? Možná už letos
"Samozřejmě, že když více motorek jezdí, je i více nehod," konstatoval Šípek. Nyní je v republice registrováno 888 964 motocyklů.
Jednostopé bouračky
- Od ledna do června zemřelo 56 motorkářů.
- Nejtragičtějším byl letos červen, kdy přišlo o život 21 motorkářů.
- Řidiči motocyklů zavinili 967 nehod, z toho 30 lidé na mopedu a 107 majitelé malých motorek.
- Vloni zahynulo 123 motocyklistů, předloni 95.
- Na tisíc nehod loni připadalo téměř 39 mrtvých motorkářů.
- U aut to bylo asi 6 mrtvých, u cyklistů 28.
"Motocykly jsou oblíbené, jsou mnohem dostupnější. Nehod je tedy více i proto, že se motorek více prodává. Netvrdil bych, že se jezdí hůř než před deseti lety," obhajuje své kolegy i Ondřej Dekoj, prezident České motorkářské organizace.
Pionýry v garážích a kůlnách
Průměrné stáří motocyklů je podle statistik 32 let. Šípek ovšem upozornil, že spousta strojů stojí v garážích a v kůlnách bez využití. Mnohé z nich jsou už pravděpodobně nepojízdné, ale jejich majitelé je ještě neodhlásili z evidence.
Nejčastěji registrovaným typem motocyklu je Jawa 50 - Pionýr, po němž následuje ČZ a Simson z někdejší NDR. Na silnice ovšem nejčastěji vyrážejí stroje, které si jejich majitelé pořídili v posledních letech.
Statistiky ukazují, že to jsou převážně motorky s vyšším obsahem. "V posledních dvou až třech letech převažují silnější stroje," tvrdí Antonín Šípek ze Svazu automobilového průmyslu.
Nejprodávanějším typem je Yamaha, tento stroj si letos pořídilo 1265 zájemců. V těsném závěsu pak následují Honda a Suzuki. Nebývalý nárůst prodeje ovšem zaznamenávají motocykly z Číny.
Silnější stroje zaviní nejvíce nehod
Řidiči silných motorek jsou přitom ti, kteří mezi motocyklisty způsobí nejvíce dopravních nehod. Z letošních policejních statistik vyplývá, že nejčastěji havarovali majitelé motorek s obsahem vyšším než půl litru.
V kategorii 460 až 860 kubických centimetrů způsobili zatím 341 nehod, při nichž zahynulo 18 lidí. A řidiči ještě silnějších strojů do 1,25 litru zavinili 215 nehod se 14 mrtvými.
Policisté tvrdí, že nejčastěji motorkáři bourají, když jedou příliš rychle, nezvládnou například v zatáčce řízení anebo nedají přednost v jízdě.
Problémem jsou mladí kluci, říká šéf motorkářů
"Problém je zejména u mladých kluků, kteří si koupí silnou motorku. Tam je to s dodržováním předpisů asi volnější, zejména u rychlosti," řekl Ondřej Dekoj, prezident České motorkářské organizace.
- Čtěte dále: S policajtem se dá dohodnout, říká šéf motorkářů
Dekoj poznamenal, že spousta motocyklistů jezdí ohleduplně a snaží se předpisy dodržovat. "Motorkáři jsou jako jiní lidé. Jsou mezi nimi lidé rozumní i takoví, co budou předpisy porušovat, i když pojedou v autě," dodal Dekoj.