Praha - Ministerstvo školství se v přípravě evropských projektů činí. Za tematicky nepřijatelné, navíc bez dodání projektového návrhu, Brusel považuje sedm projektů.
Ministerstvo sklízí kritiku mimo jiné za to, že místo modernizace školství chce masivně dotovat média a zejména potom vývoj IT aplikací.
Hodnota zmíněných sedmi projektů dosahuje celkem 1,56 miliard.
Spolu s dalšími čtyřmi velkými projekty za necelých 1,4 miliard, které Brusel už smetl ze stolu, se tak jejich celková částka blíží ke třem miliardám korun.
Taková je hodnota neschopnosti ministerstva předložit v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost tematicky a technicky vhodné projekty.
Vyplývá to z dopisu, který Evropská komise poslala šéfce sekce řízení operačních programů Ditě Schautové a o kterém informoval deník Insider již minulý týden.
Černá listina projektů
Jmenovitě jsou zde uvedeny projekty NEDIR, SciencePoint, SRVaŠ a Češi v EU, které jednoduše řečeno požadují příliš mnoho peněz na těžko zdůvodnitelné účely a které navíc neodpovídají klíčovým problémům a prioritám českého školství.
"Již několikrát jsme vás upozornili na to, že projekty ESF (Evropského sociálního fondu, pozn. red.) mají přispívat k modernizaci vzdělávacího systému (ve vaší oblasti) a být zaměřeny na přímou podporu lidí, ne na masivní podporu IT aplikací či médií," píše se v emailu.
Projekty, které se EK nelíbí
- antiKOR - Rozvoj kompetencí občanů pro boj s korupcí - 150 mil., spolupráce se soukr. sektorem
- E-LEARNING - Brána do světa E-learningu - 60 mil., spolupráce se soukr. sektorem
- ČEŠI V EU - Češi v Evropě - 79 mil., spolupráce se soukr. sektorem
- NEDIR - Integrovaný registr vzdělávací soustavy - 650 mil., spolupráce se soukr. sektorem
- Škola hrou - 100 mil., spolupráce s OSU
- SRVaŠ - Spolupráce rodičů, veřejnosti a školy - 200 mil., spolupráce se soukr. sektorem
- SciencePoint - Brána do světa vědění - 326 mil., spolupráce s Univerzitou Palackého
Nadále prý také platí stanovisko vyjádřené v kritických komentářích k projektům OKNO (nyní již zamítnutému FINGRAM) nebo SPORT.
"Velký bratr" NEDIR, o němž jsme již na Aktuálně.cz psali, je nejdražším z projektů na této černé listině.
V jeho rámci mělo dojít k vytvoření jednotného informačního systému, který by slučoval několik doposud jednotlivě fungujících školských databází.
Pozornému čtenáři není neznámým ani projekt antiKOR (či také Komkor), který se má za 150 milionů zabývat protikorupční osvětou. Jeho součástí má být vytvoření audiovizuálních pořadů. Jedním z nich má být také seriál s pracovním názvem "Krotitelé korupce".
Dějepisu zdar
Pokud by měl člověk říct jeden vyučovací předmět, který by z operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost vytěžil nejvíce - samozřejmě v případě, že by byly všechny plánované projekty schváleny - byl by to bezesporu dějepis, případně společenské vědy.
Paradoxně by tak měly být podpořeny oblasti, o které není na trhu práce takový zájem.
"Vylepšení" výuky dějepisu se má věnovat například projekt "Češi v Evropě", který má za necelých osmdesát milionů probudit vědomí evropanství, prohlubovat znalosti žáků v souvislosti s evropskou integrací a kulturní identitou starého kontinentu.
Komenského "Škola v obrazech" byla sepsána se skromnými prostředky, přístupem Komenskému - příslušníku Českobratrské církve evangelické - vlastním.
Přístup ministerstva školství je diametrálně odlišný - pro svůj projekt "Škola hrou" žádá Brusel o sto milionů korun.
V rámci tohoto projektu má jít o využití konceptu, který právě Komenský představil již před staletími - pokud škola žáky baví a je názorná, naučí se mnohem více. Z prezentace k projektu se tak dozvídáme, že "hraní her je všudypřítomný nezvratný fenomén, který je možno řízeně využít v učení se žáka".
V rámci tohoto projektu, založeného na "úspěšném konceptu tzv. game-based learning", mají vzniknout vzdělávací počítačové hry. Chybět nesmí samozřejmě ani centrální portál, který bude muset po skončení projektu zřejmě udržovat rozpočet ministerstva školství.
Brána do kapes Bruselu?
Dalším poměrně ambiciózním projektem, jehož nedílnou součástí má být opět mnoho softwarových a multimediálních výstupů a vytvoření "platformy pro sdílení multimediálních objektů a komunitní služby", je "Brána do světa vědění".
Projekt je označovaný také jako SciencePoint.
Na popularizaci vědy a vytvoření "platformy pro sdílení multimediálních objektů a komunitní služby" žádá MŠMT úctyhodných 326 milionů korun.
"Pouhých" šedesát milionů - taková je částka požadovaná pro projekt E-LEARNING - má stát vytvoření souhrnného portálu, nabízejícího e-learningové kurzy, takovou "virtuální univerzitu".
Jedním z argumentů pro vznik takového portálu je roztříštěnost současné nabídky a potřeba ji sjednotit, protože hledání může případné zájemce odrazovat.
Poptávka - a tedy potřeba - však asi nebude natolik velká, aby vedla některého ze současných významných internetových hráčů podobný projekt spustit, jak správně poznamenává Jan Wagner na serveru Česká škola.
Nezájem o vzdělání dětí? Za 200 milionů se to změní
A řekněte, byli byste ochotní vložit dvě stě milionů do "posílení zájmu rodičů a široké veřejnosti o vzdělávání a výchovu dětí"?
Přesně takovou částku požadují autoři projektu "Spolupráce rodičů, veřejnosti a školy".
Pokud se ptáte na co, tak vězte, že největší částka, osmdesát milionů, by měla jít do kampaně "Nejlepší česká škola".
Dvacet milionů je určeno na výchovu 600 osob k zodpovědnému rodičovství, třicet potom na "rozvoj smyslu pro iniciativu a podnikavost" - a dalo by se pokračovat i dále.