Ostrava - V souvislosti s vyšetřováním tragické srážky tramvají v Ostravě má Drážní inspekce o jeden úkol navíc.
Musí prošetřit, zda manažeři dopravního podniku neporušili zákon, když inspektorům neoznámili dvě situace, které v posledních třech letech mohly skončit srážkou na lince číslo 5.
Dopravní podnik Ostrava totiž netajil informace o nebezpečných situacích pouze před veřejností, ale zřejmě také před Drážní inspekcí.
Až ve středu večer, tedy pět dní po neštěstí, dopravní podnik přiznal, že už dříve se na jednokolejné trati mohly v běžném provozu srazit tramvaje a umírat cestující. Jejich řidiči však stačili vždy zabrzdit a vycouvat na zastávku, kde se měly soupravy míjet.
Dopravce vyšel s těmito informacemi až poté, kdy deník Aktuálně.cz zveřejnil podrobnou výpověď jedné z cestujících, která byla takové události svědkem v létě 2007.
Čtěte více
Poslední události
Fakta o neštěstí
Drážní inspekce vykonává státní dozor na drahách a vyšetřuje mimořádné události. Od dopravního podniku však o těchto situacích nedostala žádné oznámení.
"Nic jsem nevěděl," řekl Vaštík
Firma se zřejmě snažila utajit informace za každou cenu. Svědčí o tom také fakt, že ještě ve středu odpoledne bývalý ředitel František Vaštík jakoukoli podobnou událost popíral.
Dopravní podnik vedl do letošního ledna, kdy jej zastupitelstvo odvolalo z funkce.
"O tom, že by se tramvaje na trati v minulosti potkaly, nic nevím. Kdybych to věděl, určitě bych podnikl patřičné kroky," uvedl pro Aktuálně.cz jen několik hodin před tím, než jeho bývalý zaměstnavatel vydal prohlášení, ve kterém takové situace přiznal.
Dopravní podnik sám neposkytl inspektorům informace dokonce ani po pátečním neštěstí, přestože mohou s příčinami nehody bezprostředně souviset.
"Nemám žádnou informaci o tom, že by nás kolegové z dopravního podniku během vyšetřovaní na tyto události upozornili," uvedl mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar.
"Tyto události nebyly mimořádnými událostmi v drážní dopravě ve smyslu platných zákonů a byly řešeny vnitropodnikově," uvedl k případu mluvčí dopravního podniku Miroslav Albrecht.
Pokuta může být až 10 milionů
Na vyšetřování nehody, při které zahynuli tři lidé a přes čtyřicet utrpělo zranění, se podílí inspektoři, policie i odborníci na bezpečnost z dopravního podniku. Ti všichni by měli během vyšetřování spolupracovat.
"Není to normální," odpověděl mluvčí Neusar na otázku Aktuálně.cz, jak si vysvětluje, že ani po nehodě inspektoři nedostali všechny důležité informace.
Zatím je hlavním podezřelým řidič jedné z tramvají, který měl na zastávce počkat, až ho protijedoucí souprava mine. Šofér však vyjel na trať a krátce na to se v nepřehledném úseku oba vozy čelně srazily.
Teď se vyšetřovanými stávají také manažeři dopravního podniku. Drážní inspekce totiž musí posoudit, zda byly dřívější události na lince číslo 5 tak vážné, že bylo povinností podniku je inspektorům oznámit.
"Pokud zjistíme, že události na lince číslo pět dopravce neoznámil a porušil tím zákon, zahájíme vůči této společnosti správní řízení," uvedl Zdeněk Neusar.
V takovém případě by inspekce mohla Dopravnímu podniku Ostrava uložit pokutu až deset milionů korun.