Praha – Pražské letiště v tendru hledá dvě firmy, které budou pasažérům poskytovat taxislužbu. Požaduje vozy alespoň střední třídy a jazykovou vybavenost šoférů, ale i dochvilnost a spolehlivost. Pokud firma nepřistaví auto včas, má jí nově hrozit mnohamilionová pokuta.
Čekací lhůta u letištního terminálu by podle smlouvy neměla překročit pět minut. Pokud by cestující čekal déle, letiště může firmě udělit pokutu v hodnotě šesti měsíčních pronájmů. Taxislužba by tak za pozdní příjezd k letištnímu terminálu mohla zaplatit až osmnáct milionů korun.
Podmínky se nelíbí jedné z firem, které cestující z terminálů vozily doposud a jejichž smlouva nyní končí. Podle šéfa AAA radiotaxi Jiřího Kvasničky dává současné znění smlouvy nebývalý prostor korupčnímu prostředí.
"Pokud taxi přijede za pět let dvakrát pozdě, dostaneme nepřiměřeně vysokou pokutu, kterou budeme muset zaplatit do deseti dnů. Navíc o jejím udělení bude rozhodovat úředník, o kterém nic nevíme," postěžoval si šéf Kvasnička. Navíc se podle něj i stává, že během hodiny přistane více letadel, než se očekávalo. A všechny taxíky tak odjedou se zákazníky a nebude, koho k terminálu přistavit.
Nepředvídatelné situace bude letiště tolerovat
Letiště Praha podmínky hájí tím, že chce pouze taxislužby motivovat k dodržování nepřetržitého provozu. "Chceme předejít situacím, kdy cestující přiletí a žádné taxi nebude k dispozici," vysvětluje mluvčí pražského letiště Marika Janoušková a dodává, že při porušení smlouvy bude letiště přihlížet, zda šlo o selhání taxislužby, nebo o nepředvídatelnou situaci.
"Každý případ budeme posuzovat individuálně a pokuty udělíme, pouze kdyby selhaly ostatní mechanismy na udržení kvality v běžném provozu," vysvětlila Janoušková.
To ale šéfovi taxikářské firmy nestačí. "Momentálně nemám sebemenší důvod pochybovat o lidech, kteří by udělení pokuty posuzovali. Za rok ale na těch stejných židlích mohou sedět úplně jiní lidé, kteří by při rozhodování nemuseli být tolik objektivní," vysvětluje své obavy Kvasnička.
A upozorňuje také na možné riziko monopolizace. Z nové smlouvy podle něj vypadla podmínka, která oběma vítězným firmám určuje minimální a maximální počet taxíků. A Kvasnička tvrdí, že by jedna taxislužba mohla řidiče svého konkurenta přetáhnout k sobě, a tak druhého dopravce z letiště vyšachovat.
Při současném znění smlouvy a sankčních podmínkách by takové jednání bylo podle něj likvidační. "Na možné riziko jsem upozornil vedení letiště. To se však o změně smlouvy nechce bavit," řekl Kvasnička, který se v současnosti dělí o dopravu z letištních terminálů s firmou Fix Taxi.
Auta mladší než tři roky
Pražské letiště ve výběrovém řízení požaduje od provozovatelů taxislužeb pouze osobní auta mladší tří let a minibusy do pěti let. "Konkrétní druhy aut nestanovujeme, ale požadujeme vozy minimálně střední třídy," dodala mluvčí Letiště Praha. Dalšími podmínkami je třeba jednotná barva karoserie, viditelně umístěný ceník a jazyková vybavenost řidiče nebo znalost místopisu.
Taxikáři mají na podání nabídky necelé dva týdny a k zajištění nepřetržité dopravy z terminálů je potřeba přibližně 240 vozů.
Zájem o lukrativní zakázku z letiště projevila také třeba firma Modrý anděl, která se kvůli tendru postupně sloučí se společností Speed Cars. Po převzetí bude podnik disponovat pěti sty vozy, a stane se tak vážným konkurentem ostatním zájemcům.