Jak kontrolovat své zdraví, náladu či výkon? Upravte si biologii, nabádají biohackeři

Kateřina Hlaváčková
19. 7. 2020 16:10
Začít den ledovou sprchou, meditací či pitím výluhu z bylinek. I tak může vypadat biohacking - směr, který podle jeho propagátorů kombinuje moudrost starodávných kultur s moderní vědou. Skrz workshopy, články či kurzy šíří biohackeři informace o optimalizaci mysli i těla. Jaké jsou základní metody biohackingu, shrnuje přehled Aktuálně.cz.
Biohacking se na mezinárodní úrovni rozděluje do tří kategorií.
Biohacking se na mezinárodní úrovni rozděluje do tří kategorií. | Foto: Code of Life

Biohacking? Sekvencování DNA, implantace čoček i využívání bylinek

Kontrolovat svoji náladu, výkon a spokojenost mohou lidé podle biohackerů pomocí vlastního zdraví a biologie. Upozorňují však, že je třeba upravit své zvyky, stravu, pohyb a také okolní prostředí. Biohacking je totiž na rozdíl od fenoménu seberozvoje založený na individuálním přístupu a měření sebe sama. 

Spoluzakladatelka projektu Code of Life Veronika Allister uvádí, že se biohacking rozděluje do tří kategorií. Do takzvané do-it-yourself biology podle ní patří komunita lidí, která nemusí mít diplom, aby pochopila základy svého biosystému. Vznikají někdy i "garážové laboratoře", kde si lidé hrají se sekvencováním DNA či různými mikroorganismy.

Druhá kategorie s názvem grinder sdružuje lidi, kteří se chtějí sebezdokonalovat, a proto si hrají s implantáty, čipy či senzory. "Někdo třeba touží po schopnosti vidět ve tmě, a tak si pozmění čočky. Tohle je velmi zajímavý, ale nebezpečný směr, protože lidé často nevědí, co do sebe dávají," upozorňuje Allister. 

Třetí skupinu, kterou zmiňuje, je nutrigenomika zabývající se aktivními složkami v potravinách. "Ty totiž ovlivňují nejen naše tělo, ale i mysl. Ať už jde o různé bylinky, doplňky stravy, nebo jídlo," přibližuje biohackerka.

 

Právě se děje

před 56 minutami

Na hranici s Čínou přijeli evropští a asijští diplomaté, kteří opustili své mise v KLDR

Do čínského příhraničního města Tan-tung v pátek přicestovaly tři desítky diplomatů a jejich rodinných příslušníků, kteří odjeli ze svých misí v severokorejském Pchjongjangu. Informovala o tom agentura Kjódó, která byla události svědkem. Diplomaté podle ní přejeli přes most na hraniční řece Ja-lu (korejsky Amnokkang) autobusem.

Zhruba třicítka Evropanů a lidí z jihovýchodní Asie v KLDR vypadala tak, že se zřejmě potýkala s potížemi, jak si v Pchjongjangu zajistit živobytí, konstatovala japonská tisková agentura. Více podrobností ke vzhledu ani k národnostem diplomatů a jejich rodin neposkytla. Poznamenala však, že blokáda hranic v důsledku pandemie covidu-19 znemožnila Severní Koreji dovážet zboží pro denní potřebu.

Čínští pracovníci na celním úřadě oděni do ochranných obleků provedli u příchozích opatření s cílem zabránit šíření koronaviru, například jejich zavazadla postříkali dezinfekčním přípravkem, popsala Kjódó. Diplomaty nyní čeká dvoutýdenní karanténa v Tan-tungu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Crocs žaluje Walmart a další firmy za kopírování svých známých bot

Výrobce obuvi Crocs obviňuje Walmart a další firmy z kopírování svých známých barevných plastových bot. Čtyři žaloby kvůli porušení ochranné známky a zneužití duševního vlastnictví podal minulý týden proti zhruba 20 společnostem u amerických soudů. Píše o tom server CNN. V žalobě podané ve státě Colorado Crocs uvádí, že Walmart prodává levnější verzi jeho plastových dřeváků, které jinak stojí 50 dolarů (1090 Kč), a to pod různými jinými názvy jako Time and Tru a George.

Crocs v coloradské žalobě také tvrdí, že kopie jeho výrobků "mohou způsobit zmatek nebo uvést v omyl, mohou zklamat zákazníky, a proto porušují ochrannou známku Crocs". Takzvané crocsy dříve čelily posměchu, ale v posledních letech si je lidé velmi oblíbili. A pro některé spotřebitele, kteří hledají pohodlí, je to bota jako stvořená do pandemie, píše CNN.

Firma v roce 2020 zaznamenala vůbec nejlepší tržby v celé své historii. Zahájila také spolupráci s některými slavnými osobnostmi a jinými značkami, aby přilákala zákazníky z generace Z, tedy lidi narozené od poloviny devadesátých let 20. století do roku 2012. Na zvláštních kolekcích se podílel kanadský zpěvák Justin Bieber, rapper Post Malone a řetězec KFC. Rychle se rozprodala kolekce vydaná loni v září vzniklá ve spolupráci s latinskoamerickým zpěvákem Bad Bunnym.

Zdroj: ČTK
Další zprávy