Brno - Firmy nabízející internetové připojení nutí zákazníky, aby platili i za to, co jim samy nejsou schopny zajistit.
Přičemž lidé v Česku běžně hradí tisícové pokuty, když zprvu nefunkční služby odmítnou uhradit.
Na pochybnou praxi nyní upozornil veřejný ochránce práv Pavel Varvařovský. Z archivu Aktuálně.cz vyplává, že i soudy toto počínání už označily za porušení zásad poctivého obchodu.
Ukryto malým písmem
Pár příkladů:
Muž ze Zlínska uzavřel se společností MobilKom smlouvu o připojení v lokalitě, kde firma neměla nedostatečné pokrytí. Internet dál nefungoval. Zákazník odmítl zaplatit, firma mu však pohrozila vysokou smluvní pokutou za porušení podmínek smlouvy.
Plné tři roky se dohadovala žena z Domažlicka se společností Česká síť. Žena totiž měla platit za služby, které nedostala - internet prostě část měsíce nefungoval.
Zákazníci často doplatí na to, že si nepovšimnou zmínky o pokutách ukryté ve všeobecných podmínkách přiložených ke smlouvám.
"Všeobecné podmínky nesmějí sloužit k tomu, aby do nich v často nepřehledné, složitě formulované a malým písmem psané formě skryl smluvní partner spotřebitele ujednání, která jsou pro spotřebitele nevýhodná a o kterých předpokládá, že pozornosti spotřebitele uniknou," rozhodl v jednom sporu Okresní soud v Chebu, který takové smlouvě ochranu nepřiznal - zákazník pokutu platit nebude.
Smluvní pokuta přitom není žádná nízká částka - pohybuje se kolem šesti tisíc korun.
Napišto to jasně
Podle soudců musí být ujednání ve smluvní pokutě napsáno jednoznačně a jasně přímo ve smlouvě, pokud to tak není, firmy obchází zákon.
"Není-li tomu ujednání přímo ve smlouvě, může se zákazník oprávněně domnívat, že žádná smluvní pokuta nebyla sjednána," rozhodl soud.
To tvrdí i veřejný ochránce práv Varvařovský. Ten už vyzval Český telekomunikační úřad, aby sjednal nápravu. "Požadavek je, aby z všeobecných podmínek vymizela ustanovení týkající se smluvních pokut," uvedl ombudsman.
Ten zároveň kritizuje i to, jak firmy získávají nové zákazníky. Posílají totiž svoje dealery k důchodcům a nabízí jim "výhodné" smlouvy.
"Až vyúčtování lidé zjistí, že smlouva slibované výhody nepřináší, a naopak se jim služby prodražují. V té době však již nemohou od smlouvy odstoupit," uvedl Varvařovský s tím, že taková obchodní praktika je považována za agresivní a nekalý postup.
Také Český telekomunikační úřad ve svých zprávách potvrzuje, že si lidé nejvíce stěžují na ceny a služby od firem. A velká část stížností je úřadem uznána za oprávněnou.
Na poskytovatele internetového připojení se chce zaměřit i Evropská komise. Ta si na základě řady stížností zadala podrobnou studii, která se má zaměřit na poskytovatele internetových připojení a rozdíl ve slibované a skutečné rychlosti připojení.
Evropské komisi totiž chodí stále větší množství stížností na internetové providery. Ti mají manipulovat s rychlostí připojení tak, že je zřídkakdy dosahováno rychlosti, kterou si zákazníci zaplatili.