Internetová džungle. Lidé platí i za to, co nedostanou

Tomáš Fránek
30. 5. 2011 11:00
Firmy, které nabízejí internetové připojení, vymáhají protiprávně pokuty
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Brno - Firmy nabízející internetové připojení nutí zákazníky, aby platili i za to, co jim samy nejsou schopny zajistit.

Přičemž lidé v Česku běžně hradí tisícové pokuty, když zprvu nefunkční služby odmítnou uhradit.

Na pochybnou praxi nyní upozornil veřejný ochránce práv Pavel Varvařovský. Z archivu Aktuálně.cz vyplává, že i soudy toto počínání už označily za porušení zásad poctivého obchodu.

Ukryto malým písmem

Pár příkladů:

Muž ze Zlínska uzavřel se společností MobilKom smlouvu o připojení v lokalitě, kde firma neměla nedostatečné pokrytí. Internet dál nefungoval. Zákazník odmítl zaplatit, firma mu však pohrozila vysokou smluvní pokutou za porušení podmínek smlouvy.

Plné tři roky se dohadovala žena z Domažlicka se společností Česká síť. Žena totiž měla platit za služby, které nedostala - internet prostě část měsíce nefungoval.

Zákazníci často doplatí na to, že si nepovšimnou zmínky o pokutách ukryté ve všeobecných podmínkách přiložených ke smlouvám.

"Všeobecné podmínky nesmějí sloužit k tomu, aby do nich v často nepřehledné, složitě formulované a malým písmem psané formě skryl smluvní partner spotřebitele ujednání, která jsou pro spotřebitele nevýhodná a o kterých předpokládá, že pozornosti spotřebitele uniknou," rozhodl v jednom sporu Okresní soud v Chebu, který takové smlouvě ochranu nepřiznal - zákazník pokutu platit nebude.

Smluvní pokuta přitom není žádná nízká částka - pohybuje se kolem šesti tisíc korun.

Napišto to jasně

Podle soudců musí být ujednání ve smluvní pokutě napsáno jednoznačně a jasně přímo ve smlouvě, pokud to tak není, firmy obchází zákon.

"Není-li tomu ujednání přímo ve smlouvě, může se zákazník oprávněně domnívat, že žádná smluvní pokuta nebyla sjednána," rozhodl soud.

To tvrdí i veřejný ochránce práv Varvařovský. Ten už vyzval Český telekomunikační úřad, aby sjednal nápravu. "Požadavek je, aby z všeobecných podmínek vymizela ustanovení týkající se smluvních pokut," uvedl ombudsman.

Ten zároveň kritizuje i to, jak firmy získávají nové zákazníky. Posílají totiž svoje dealery k důchodcům a nabízí jim "výhodné" smlouvy.

"Až vyúčtování lidé zjistí, že smlouva slibované výhody nepřináší, a naopak se jim služby prodražují. V té době však již nemohou od smlouvy odstoupit," uvedl Varvařovský s tím, že taková obchodní praktika je považována za agresivní a nekalý postup.

Také Český telekomunikační úřad ve svých zprávách potvrzuje, že si lidé nejvíce stěžují na ceny a služby od firem. A velká část stížností je úřadem uznána za oprávněnou.

Na poskytovatele internetového připojení se chce zaměřit i Evropská komise. Ta si na základě řady stížností zadala podrobnou studii, která se má zaměřit na poskytovatele internetových připojení a rozdíl ve slibované a skutečné rychlosti připojení.

Evropské komisi totiž chodí stále větší množství stížností na internetové providery. Ti mají manipulovat s rychlostí připojení tak, že je zřídkakdy dosahováno rychlosti, kterou si zákazníci zaplatili.

 

Právě se děje

Další zprávy