Vítězka kategorie Mimořádný výkon: Tereza Vítková
Tereza Vítková učí na Základní škole Úhonice v okrese Praha-západ.
Hned od začátku zavření škol nasadila on-line výuku, do níž se nakonec zapojily úplně všechny děti ve třídě, což na jaře byl těžký nadstandard. Některým dětem dovezla školní notebooky až domů, aby mohly být on-line. Kromě učení vymýšlela projekty, při nichž děti zkoumaly přírodu a rozvíjely své dovednosti.
"Výuky jsem byla několikrát svědkem a zůstávala jsem v pozadí poslouchat, protože to bylo opravdu zábavné a hodně přínosné," líčí maminka jedné z žaček. Úkoly podle ní byly akční, využívaly hodně moderní technologie, děti to bavilo a těšily se na další den "do školy". Každý měsíc navíc rozvezla svým žákům do schránky dopisy s motivačním hodnocením, nějakým speciálním úkolem a odměnou za práci v předchozích dnech. "Uvědomila jsem si, že ač naše dcera nemohla v tomto období jít do školy, je díky ní šťastná, spokojená a má ji opravdu ráda," dodává maminka.
Tereza Vítková sama sebe charakterizuje jako "skialpinistku, horolezkyni, kreativní duši, milovnici psů a především pančelku". Pochvaluje si práci v malé škole s těmi nejmladšími žáčky. "Září jim očička nad každou činností. Jejich nadšení a chuť se snažím udržet společně s klimatem třídy a pocitem radosti po celou dobu společné cesty," usmívá se.
V hodinách se pokouší přesunout co nejvíce aktivity na žáky a podporovat je v rozvoji. Ráda zkouší nové metody, které nutí děti přemýšlet, hledat řešení a pracovat s chybou. Ve třídě využívá kromě moderních IT technologií i roboty. Často učí na zahradě nebo u lesa, kde se diskutuje o přírodě a ekologii. Sama se v těchto oblastech hodně vzdělává a její nadšení a motivaci dle jejích slov přebírají děti velmi snadno a rychle. "Jsem přesvědčena, že jsem pro ně 'zrcadlem', a pokud děti vybavím potřebnými dovednostmi, obstojí v budoucnosti, ať už se vydají jakýmkoliv směrem," dodává.