Praha - Za posledních patnáct let narostl automobilový provoz v Praze více než v předcházejících sto letech existence automobilismu a v mnohých ulicích je permanentí dopravní zácpa.
Pražští radní se ovšem při rozhodování o zdražení tramvají, autobusů a metra nemohou opřít o žádnou analýzu, jestli lidé po zvýšení cen jízdného "neutečou" z MHD do aut a zda automobilová doprava v hlavním městě ještě více zhouste.
Žádná taková analýza totiž neexistuje.
"Nevím o tom, že by taková studie existovala, ale nemohu to vyloučit," řekl Aktuálně.cz mluvčí pražského magistrátu Jiří Wolf. "Nikdy v historii ale zdražení městské hromadné dopravy nepřineslo to, že by lidé jezdili více auty," dodal.
Ani studie společnosti Deloitte, kterou si kvůli zdražení jízdného objednal pražský dopravní podnik, se o případném zhoustnutí automobilové dopravy nijak nezmiňuje.
O žádné analýze neví ani členka pražské dopravního výboru Petra Kolínská. Myslí si ale, že plánované zdražení MHD by mohlo zvýšit počet aut v pražských ulicích.
"Cítím, že by to tak mohlo být, ale žádná tvrdá data k tomu nemáme," potvrdila Aktuálně.cz pražská zastupitelka Petra Kolínská, která se spolu se svými kolegy ze Strany zelených postavila proti zvýšení cen jízdného.
Nejšpinavější vzduch: Ostravsko a Praha
Automobilová doprava je přitom hlavním ekologickým problémem hlavního města. Například znečištění pražského ovzduší drobnými částicemi prachu je spolu s Ostravskem nejvyšší v republice.
Češi si zkracují život tím, co dýchají - více ZDE
"V Praze jsou bohužel hodnoty částic ve vzduchu velmi vysoké a tento stav se nezlepšuje," konstatoval Miroslav Poche, předseda výboru infrastruktury hlavního města.
V pražském ovzduší jsou také vysoké koncentrace rakovinotvorných látek, jejichž zdrojem jsou i naftové motory automobilů.
Cena jízdenky až na pátém místě
Centrum dopravního výzkumu před několika lety zjišťovalo, co cestujícím vadí na veřejné osobní dopravě. Jenže: Dotazník vyplnilo jen 206 lidí z různých částí republiky a ještě z velké části z Jihomoravského kraje.
Průzkum ukázal, že cena jízdného byla pro dotázené v důležitosti až na čtvrtém místě. Pro cestující hrála větší roli to, v jakém stavu jsou zastávky a dopravní prostředek, nebo jak jsou zastávky daleko od jejich bydliště.
I přes zdražení pasažérů přibylo
V Praze se hromadná doprava naposledy zdražovala v červenci 2005. Cena přestupní jízdenky se zvýšila z 12 na 20 korun, nepřestupní z 8 na 14 korun.
ČTĚTE VÍCE:
Cena jízdy metrem vzroste méně. Místo na 30 jen na 26 korun
Pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner pak s uspokojením konstatoval, že zvýšení cen nemělo negativní vliv na počty cestujících v MHD. Pasažérů naopak přibylo. V červenci jelo metrem zhruba o čtyři procenta lidí víc než ve stejný měsíc před rokem, v srpnu dokonce o více než osm procent.
Pravdou skutečně je, že cestujících v pražské MHD od roku 2000 neustále mírně stoupá, jenže stejně narůstají i dopravní výkony automobilové dopravy.
A přibývá i trvalých obyvatel hlavního města. V roce 2001 žilo v metropoli 1,16 milion lidí, přičemž o čtyři roky později přibylo více než 20 tisíc obyvatel.
Do centra jezdí denně 287 tisíc vozidel
Do širšího centra Prahy vjíždí každý všední den mrzi šestou ráno a desátou večer v průměru 287 tisíc vozidel, z toho 233,5 tisíc osobních aut. A to v roce 2005 se automobilová doprava oproti předchozímu roku ve středu hlavního města nepatrně snížila - asi o dvě procenta.
Vozidla v Praze
DOPRAVNÍ NEJ
- Nejzatíženenějšími komunikacemi jsou Jižní spojka a Barrandovský most se 130 tisíci auty za den.
- Nejzatíženější mimoúrovňovou křižovatkou je 5.května - Jižní spojka s 215 tisíci auty za den.
- Nejzatíženější klasickou křižovatkou je Anglická - Legerova se 74 tisíci auty za den.
Dále čtěte:
Metro Praze nestačí, nezvládá nápor pasažérů / Prague metro reaches its limit, can't fit more people Video: Jak to vypadá ve stanici Můstek kolem 18. hodiny? Doprava ve městech zdraží. Skoro bez výjimky"Ve středním pásmu města se automobilový provoz vloni oproti roku 2005 zvýšil o 3,4 až 6 procent," uvádí se v poslední pražské ročence životního prostředí, podle níž doprava v této zóně roste nepřetržitě od roku 1990.
"Na některých komunikacích v tomto pásmu se doprava zvýšila trojnásobně až čtyřnásobně," píše se ve zprávě. Podobná situace je i ve vnějším pásmu města.
"Ve srovnání s rokem 1990 přijíždělo vloni denně do Prahy z jejího okolí více než 3,3x více vozidel," uvádí se v ročence. Nejvíce přitom přibývá osobních vozidel, jejich počet se zvýšil téměř čtyřnásobně.
Přetížené je celé centrum
V dokumentu se konstatuje, že kvůli "explozivnímu nárůstu automobilové dopravy" v 90. letech už nejsopu přetížené jen jednotlivé ulice, ale plošně celé centrum včetně navazujícího středního pásma města o rozměrech přibližně 6 x 7 kilometrů.
Dopravní zácpy už nejsou jen výsadou centra, dlouhé kolony se tvoří i na nejvytíženějších komunikacích na okrajích Prahy. Snižuje se rozdíl mezi dopravními špičkami a "běžným" provozem. Prodlužuje se doba, kdy je kapacita hlavních křižovatek vyčerpána.
"Dopravní zácpy jsou stále častější, rozsáhlejší a déle trvající; vliv této 'dopravy popojížděním' na životní prostředí, obzvláště v centru města, je zřejmý," uvádí se v pražské ekologické ročence.
Ovzduší s rakovinotvornými látkami
Automobily jsou v Praze největším znečišťovatelem ovzduší drobnými, pouhým okem neviditelnými částicemi prachu. Zatímco do roku 1999 znečištění ovzduší drobným prachem klesalo, v roce 2000 se křivka obrátila.
"Imisní limit 24hodinové koncentrace byl v roce 2005 překročen více než 35krát na dvanácti stanicích Českého hydrometeorologického ústavu a jedné manuální stanici Zdravotního ústavu," konstatuje se v dokumentu.
V pražském ovzduší jsou i vysoké koncentrace benzo(a)pyrenu, který má prokázané rakovinotvorné účinky. V roce 2005 byla tato látka sledována na třech místech, přičemž na všech byl překročen imisní limit.
"Vzhledem k vážným dopadům na lidské zdraví je to situace alarmující," uvádí se v pražské ročence životního prostředí.