Dohoda o změně pravidel: Tramvaje přijdou o přednost

Pavel Baroch
13. 1. 2008 12:45
Ministerská komise chystá úpravu dopravních předpisů
Doprava sem vede zatím jen přes mosty Barikádníků a elektrické dráhy.
Doprava sem vede zatím jen přes mosty Barikádníků a elektrické dráhy. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Tramvaje by už nemusely mít přednost na přechodech pro chodce jako dosud.

Expertní komise, kterou zřídil ministr dopravy Aleš Řebíček, aby prověřila dopravní předpisy a tresty za jejich porušení, zveřejnila první návrhy, jak pravidla změnit. A zrušení přednosti tramvají je mezi nimi také.

"Je to pravidlo, o kterém mnozí lidé ani nevědí," řekl Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka, který je zároveň členem pětatřicetičlenné komise.

Kromě něj jsou členy týmu i další zástupci ministerstva, policie, poslanci a další dopravní experti, například z Českého vysokého učení technického.

Povinnost řidiče tramvaje zastavit před přechodem (nejede-li tramvaj po vyvýšeném pásu) je největší novinkou v případné změně v silničních pravidlech, k níž se dopravní experti dopracovali. Takový návrh se zatím při úpravách zákona o silničním provozu nikdy veřejně neobjevil.

Změna předpisů

NÁMĚTY EXPERTNÍ KOMISE

  • Zrušit přednost tramvají na přechodech
  • Zvýšit počet trestných bodů, kdy řidič přijde o řidičák
  • Spolujezdec na kole (dítě) musí mít přilbu
  • Zákaz jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích včetně předjíždění
  • Zákaz předjíždět na hlavní silnici v křižovatce
  • Zvýšení škody, kdy se musí k nehodě volat policie. Dnes je to 50 tisíc
  • Zavést řidičský průkaz na zkoušku pro nové řidiče
  • Úprava semaforů, třeba zelená by před rozsvícením oranžového světla začala blikat
  • Rozšířit základní pojmy, zákon například nezná pojem chodník

Tramvaje - pokud pomineme například záchranku se zapnutým majákem - jsou jedinými dopravními prostředky, které mají na přechodech přednost.

Pozor! Tramvaj brzdí déle

Václav Špička, který se bezpečností dopravy zabývá ve sdružení Autoklub, ovšem před změnou zavedeného pravidla pro tramvaje varuje.

"Myslím, že by se to mělo pečlivě zvážit," řekl Aktuálně.cz Špička. "Tramvaje mají delší brzdnou dráhu a nemohou se chodci vyhnout."

O tom se přesvědčil i řidič tramvaje, který před několika lety na pražském Barrandově porazil jedenáctiletou školačku. Policie konstatovala, že vina byla na straně dívky, která bez rozhlédnutí vběhla pod tramvaj.

"Tramvaje tu vyjíždějí z tunelu a řidiči nemají šanci zareagovat," řekl tehdy jeden z tramvajáků.

Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka uvedl, že zveřejněné návrhy nejsou konečným výsledkem práce komise. "Jsou to návrhy, o kterých se bude dále diskutovat, vyhodnocovat," vysvětlil Hanzelka.

Budou semafory blikat?

To samé platí i o dalších námětech expertní komise. Odborníci chtějí třeba podrobněji probrat možnost na změnu signalizace semaforů pro řidiče i pro chodce.

Konkrétně by to znamenalo, že by například zelená začala chvilku před rozsvícením oranžového světla blikat, čímž by se zřetelněji ukázalo, že zelená brzy zhasne. Tak to funguje třeba v Rakousku.

Bodový systém zabral. Ale jen u pásů a autosedaček

Experti se chtějí více věnovat i celému bodovému systému. "Dosud nejsou návrhy na změny zpracovány, ale určitě se tato otázka otevře," řekl mluvčí ministerstva Hanzelka.

Foto: Jaroslav Jiřička

Objevují se například návrhy na zvýšení počtu bodů, po jejichž dosažení přijde motorista o řidičský průkaz, a to ze současných dvanácti bodů na čtrnáct, šestnáct nebo osmnáct.

Komise chce znovu posoudit, zda by provozu na dálnicích a rychlostních komunikacích nepomohl zákaz jízdy kamionů v levém pruhu včetně předjíždění.

Na stole je znovu i problém s osobou blízkou, tedy častá výmluva řidičů, že nepřekročili rychlost oni, jak zaznamenal radar, ale někdo z jejich příbuzných, jehož jméno ovšem neprozradí.

Komise se pokusí najít i způsob, jak lépe ochránit cyklisty před motoristy.

Bodový systém ukázal, kde jezdí řidiči nejlíp a nejhůř

Rychlost: Komise versus ministr Řebíček

Expertní komise se shodla, že nechce otevírat paragraf, který se týká povolené rychlosti.

To je ovšem v přímém rozporu s představou ministra dopravy Aleše Řebíčka, který by chtěl na některých dálnicích povolit rychlost až 160 kilometrů v hodině.

Není tedy vyloučena možnost, že se Řebíček pokusí komisi "obejít" tak, že zvýšení rychlosti na vybraných dálničních úsecích navrhne některý ze zpřízněných poslanců při projednávání úpravy zákona o silničním provozu ve sněmovně.

Co neprošlo? Třeba antiradary

Členové komise se dohodli, že z předložených návrhů se budou zabývat pouze těmi, pro něž zvedne ruku aspoň osmdesát procent přizvaných odborníků.

A rychlost tímto kritériem neprošla, přestože jeden z expertů navrhoval, aby se povolená rychlost na dálnicích naopak snížila ze 130 na 120 kilometrů v hodině.

Stát už ví, proč na silnicích opět přibylo mrtvých

Komise se nebude zabývat ani podnětem, aby byly legalizovány všechny antiradary, protože je to prý prostředek, který posiluje bezpečnost silničního provozu.

Neuspěl ani návrh, aby řidiči kamionů nebyli trestáni za to, když nedodrží povinnou přestávku. Celkem experti předložili bezmála osm set podnětů, přičemž ministerstvo dopravy zatím zpracovalo polovinu.

Foto: Ondřej Besperát

Zákaz předjíždění v křižovatce

Velmi vážně naopak členové komise berou návrh dopravních odborníků z Českého vysokého učení technického, aby bylo zakázáno předjíždění na hlavní silnici v křižovatce.

Jde o častou příčinou dopravních nehod, protože motorista, který přijíždí z vedlejší silnice, nepředpokládá, že na hlavní bude někdo předjíždět, a nedá přednost.

Komise se bude zabývat případnou úpravou trestů za překročení povolené rychlosti. Ve hře je například možnost, že za překročení do deseti kilometrů v hodině se nebudou udělovat trestné body, ale pouze pokuta.

 

Právě se děje

Další zprávy