Česká armáda nemá lidi. Pomalovala proto tramvaj

Martina Machová
15. 7. 2008 14:30
Česká armáda otevřela novou náborovou kancelář
Zvláštním způsobem se rozhodla česká armáda získat nové rekruty. Verbuje tramvají
Zvláštním způsobem se rozhodla česká armáda získat nové rekruty. Verbuje tramvají | Foto: Martina Machová

Liberec - "Pojď mezi nás, máme flek pro tebe," hlásá nová vojenská tramvaj v ulicích Liberce. Vojáci v bojových pózách - mířící samopaly na cestující čekající na zastávkách - mají nalákat nové rekruty do profesionální armády.

Pomáhá jim také moderní technologie Bluetooth. Na mobilech, které jej budou mít zapnutý, se ve vzdálenosti 100 metrů od vozu objeví zpráva, zda jeho uživatel má zájem o propagační materiály armády.

Pokud souhlasí, může si stáhnout tapetu, spořič či reklamní klip lákající do vojenské služby z dílny Filipa Renče.

Jedná se o pilotní projekt, jak získat nové posily. Pokud se osvědčí, rozjedou se vojenské tramvaje, autobusy či trolejbusy i po jiných městech.

"Je to možnost, jak oslovit veřejnost. Když může tuto formu využívat například sportovní klub, proč by ji nemohla využít i armáda," uvedl otec myšlenky, šéf libereckého vojenského velitelství Josef Kulovaný.

Necháte se zlákat tramvají české armády?

Po zapnutí služby bluetooth stáhne mobilní telefon v blízkosti tramvaje propagační materiály
Po zapnutí služby bluetooth stáhne mobilní telefon v blízkosti tramvaje propagační materiály | Foto: Martina Machová

Roční provoz bude armádu stát celkem 200 tisíc korun. Pod Ještědem bude jezdit šest dní v týdnu celý rok. Postupně se objeví na obou tramvajových linkách.

Letos česká armáda potřebuje získat 1 150 nováčků. Dosud kvótu naplnila z padesáti procent. Nehledá podle konkrétních oborů, kapacitu potřebuje doplnit plošně.

Paradoxně v Libereckém kraji nedostatek nových rekrutů nepociťují. Připustil to i šéf libereckého vojenského velitelství.

"Kampaň ale nelze brát jen teritoriálně, je pro celou armádu. Zájemci mohou dostat nabídky i do jiných měst, ne jen do Liberce. Tramvaj také může oslovit i turisty a návštěvníky města odjinud," argumentoval Kulovaný.

Podle armády se jedná o ekonomicky velice výhodnou kampaň vzhledem k potencionálnímu množství oslovených.

Jako reklamní akci bez hlubšího a dlouhodobějšího dopadu však novou kampaň hodnotí odborníci.

"Je to neobvyklý způsob, který skutečně může prvoplánově upoutat. Nemyslím si ale, že je to optimální cesta. Lidé, pokud chtějí vstoupit do armády, se nerozhodují impulzivně. Princip je složitější, než že dostanou zprávu a uvidí pomalovanou tramvaj," okomentoval novu kampaň prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec.

Podle něj by armáda neměla hledat posily jen na ulici. "Musí si vytvořit dobrou pověst a dále ji budovat na základě cti. Jen tak může jednoduše oslovovat kvalitní zájemce," dodal Brabec.

 

Právě se děje

Další zprávy