Kampaň funguje na principu takzvaného psychologického očkování, o kterém v rozhovoru pro Aktuálně.cz před několika dny mluvil vedoucí výzkumu Jon Rozeenbeek. "Podáváme lidem protilátky tak, že jim ukážeme, jak dezinformace fungují. A oni se pak do budoucna proti nim stanou odolnější," vysvětluje.
"Je to jako když dostanete vakcínu, vaše tělo dostane mikrodávku viru, který pak je schopné rozeznat. Stejně funguje i naše metoda. Lidi vystavíme malé dávce propagandy, která jim má pomoct s nastavením určitého senzoru, který je alespoň do určité míry dokáže chránit před dezinformátory," popisuje ředitelka výzkumné jednotky Google Jigsaw Beth Goldbergová.
Projekt poběží čtyři týdny a chce Čechům přiblížit techniky manipulátorů, se kterými se často setkávají na sociálních sítích, aniž by o tom věděli. V reklamních spotech na YouTube, Facebooku a Twitteru lidé uvidí minutová videa, která interaktivně vysvětlují takzvanou metodu vyvolávání strachu a metodu obětního beránka - dva z nejčastějších způsobů, jak podle expertů dezinformátoři postupují.
V současnosti jsou tyto metody nejvíce vidět v souvislosti s příchodem uprchlíků z Ukrajiny, kdy manipulátoři sází na rozpolcené postoje Čechů. K přijímání Ukrajinců prchajících před ruskou agresí se nicméně veřejnost staví vstřícněji, než před lety k přijímání uprchlíků z Blízkého východu a Afriky. Přesto je podle průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění 75 procent Čechů proti tomu, aby se ukrajinští uprchlíci v Česku trvale usadili.
Our new research with @Cambridge_Uni & @BristolUni shows that #prebunking can help build resilience to misinfo, at scale, on platforms. The team produced 90-second videos to "inoculate" viewers against manipulation techniques like scapegoating. Read more: https://t.co/6mYMBlGvBU
— Jigsaw (@Jigsaw) August 24, 2022
V porovnání s ostatními evropskými zeměmi je podle Evropské komise postoj české veřejnosti k migraci dlouhodobě negativní. I přesto, že podíl Čechů, kteří ji vnímají jako bezprostřední hrozbu, od roku 2019 výrazně klesl.
"V Česku není cítit ta jednoznačná solidarita, kterou si podle mě oběti války zaslouží. Teď nemluvím o české vládě, ale o běžných lidech. U těch se to vždy zdá být něčím podmíněné. Budou tolerovat, že česká vláda uprchlíkům pomáhá, dokud to ale nebude na úkor jejich pohodlí," říká Aktuálně.cz analytička z bruselského Institutu migrační politiky Camille Le Cozová.
"Je jednodušší ovlivnit lidi, kteří se něčeho bojí"
Výzkumná jednotka Googlu Jigsaw ve spolupráci s vědci z britské univerzity v Cambridge kampaň spustila s cílem řešit antiimigrační nálady ve společnosti. Pro svůj pilotní projekt si vybrala Česko právě proto, jak jsou v zemi tyto názory rozšířené. Ze stejných důvodů poběží kampaň také v Polsku a na Slovensku.
"Z toho, co vím, jsou Češi ve strachu z migrace docela fenomén, proto je to v Česku tak oblíbené dezinformační téma. Lidé na to slyší. Pokud narazí na něco, co podnítí jejich obavy, uvěří tomu a ve většině případů nekontrolují fakta. To přesně chceme změnit," vysvětluje Rozeenbeek. Ze stejných důvodů poběží kampaň také v Polsku a na Slovensku.
Mezi nejsdílenějšími dezinformačními výklady na sociálních sítích se v červnu a červenci podle skupiny Českých elfů objevilo označování uprchlíků za ekonomické migranty, kteří si pomoci neváží a ani si ji nezaslouží, nebo za šiřitele nakažlivých nemocí.
Ve spotu, který vysvětluje metodu vyvolávání strachu, Jigsaw odhaluje snahu dezinformátorů potlačovat fakta. "Je jednodušší ovlivnit lidi, kteří se něčeho bojí, a odvést pozornost od skutečných důvodů, proč tady uprchlíci jsou. A to je válka," vysvětluje v reklamě jeden z herců.
"Naočkovaní" poznají dezinformace a méně je šíří
Že metoda psychologického očkování funguje prokázala studie u asi 30 tisíc lidí, vědci ji ale testovali také v reálném prostředí na YouTube. Jedinci, kteří byli v rámci výzkumu vystaveni psychologickému očkování, byli skutečně schopni dezinformace lépe rozpoznat. Do budoucna je podle expertů také méně pravděpodobné, že je budou dále šířit.
"Je to apolitická metoda, fungovala na konzervativce i liberály. Fungovala i pro lidi, kteří jsou nebo nejsou příjemci konspiračních teorií. Po zhlédnutí videí na YouTube se schopnost uživatelů rozpoznat manipulační techniky zvýšila v průměru o pět procent," popisuje Goldbergová.
Podle prvotních výzkumů vedených akademiky z elitních světových univerzit je tato metoda o něco účinnější než běžné ověřování a vyvracení jednotlivých nepravdivých tvrzení. Lhaní je totiž pouze jedním ze způsobů manipulace, ale existují i jiné. Rozeenbeek upozorňuje, že aby byl boj s dezinformacemi efektivní, psychologické očkování by měla být jen jedna z cest.
"Všechny způsoby mají ve výsledku něco do sebe. Kontrola faktů, mediální gramotnost a tak dále. Zároveň je třeba se dívat i na to, jak se dezinformace 'vyrábí' a jak se skrz algoritmy sociálních sítí dostávají k lidem, protože úplně nejlepší by samozřejmě bylo zabránit šíření dezinformací od zdroje," uzavírá Rozeenbeek.