Autostrádě centrem Prahy padne za oběť tisíc stromů

Pavel Baroch
25. 2. 2008 18:35
Radnice počítá s tím, že nahradí jen část dřevin
Stavební stroje pomalu ukusují zeleň z Letenské pláně.
Stavební stroje pomalu ukusují zeleň z Letenské pláně. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Kvůli stavbě nové dálnice centrem Prahy padne bezmála tisíc stromů a desítky tisíc metrů čtverečních keřů.

Upozornila na to občanská sdružení, která dlouhodobě kritizují to, že na dohled od chrámu svatého Víta vyrostla nová široká autrostráda s několika tunely. Organizace připomněly, že kvůli dálnici se počítá s vybudování objížďky přes Letenské sady anebo se stavebními pracemi ve Stromovce, pod kterou povede dlouhý tunel až do Tróje. Oba parky patří k vyhledávaným odpočinkovým místům hlavního města.

"Podle slibů magistrátu mělo jít o podzemní stavbu, která nebude mít žádný negativní vliv na ulice a parky, a která odvede všechna auta z města pod zem. Dnes vidíme, jak falešné tyto sliby byly. Hrozí zničení Letenských sadů provizorní silnicí, plánuje se kácení tisíce stromů, a to je stavba teprve na samotném počátku," prohlásil Aleš Ohrablo ze sdružení EKO Břevnov.

Radnice: Vysadíme novou zeleň

Sdružení upozornila, že stromy mají kvůli stavbě nové silnici a tunelového komplexu Blanka zmizet například podél ulice Milady Horákové, u tenisových kurtů na Prašném mostě, ve Statovícké ulici nebo v ulici Nad Octárnou, kde má být výdech z tunelu.

Radnice v Praze 6, kde se mají dřeviny vymýtit, uvedla, že je zastáncem nové silnice, která je součástí vnitřního městského okruhu okolo historického jádra hlavního města. Tvrdí, že odlehčí husté automobilové dopravě v této části Prahy. Pokácené stromy hodlá radnice podle jejího mluvčího Martina Šalka nahradit novými dřevinami.

Šalek uvedl, že se nebudou nahrazovat keře, které v místě plánované silnice vyrostly nadivoko, jako takzvané náletové křoviny.

Sdružení: Nových stromů vysadí radnice málo

Ve Stromovce se už pracuje na tunelu Blanka
Ve Stromovce se už pracuje na tunelu Blanka | Foto: Archiv

Občanská sdružení ovšem upozorňují, že se v projektu počítá pouze se 200 novými stromy, což je přibližně pětina pokácených dřevin. Některé z nich mají růst například na střeše podzemních garáží, takže nepůjde o plnohodnotnou městskou zeleň.

"Kácení je potřeba minimalizovat. V místech, kde není možné zeleň zachovat, musí investor zabezpečit náhradní výsadbu vzrostlých stromů, které poškození životního prostředí zmírní. Počet nových dřevin by neměl být v žádném případě nižší než množství kácených stromů," řekl Martin Skalský z Centra pro podporu občanů sdružení Arnika.

Ačkoliv zpravidla nejde o pěstěnou parkovou zeleň, i tyto stromy a keře mají podle občanských sdružení velký význam pro životní prostředí města. Stromy podél ulic se silnou automobilovou dopravou zachycují prach a další škodliviny a produkují kyslík.

Po zprovoznění městského okruhu bude po některých z přilehlých ulic projíždět mnohem více aut než dnes, proto by také zeleně mělo přibývat.

Stavba bez posouzení vlivu na životní prostředí

Právník Pavel Černohous z Ateliéru pro životní prostředí tvrdí, že je hlavní problém v tom, že celá stavba tunelového komplexu Blanka nebyla posouzena z hlediska vlivu na životní prostředí.

"Všechna správní řízení jsou vedena protiprávně, protože stavba neprošla hodnocením vlivů na životní prostředí. Trváme na tom, aby byla povolovací řízení zastavena nebo přerušena, a jsme připraveni i na soudní procesy," řekl Černohous.

Pražský magistrát ovšem tvrdí, že žádný zákon nepřekročil. "V době, kdy se zpracovávala dokumentace pro územní rozhodnutí, platil zákon, podle něhož se stavby místních komunikací nemusely posuzovat podle vlivu na životní prostředí," řekl Aktuálně.cz Jan Heroudek, ředitel odboru dopravy pražského magistrátu.

Dodal, že pouze některé úseky byly prověřeny tak podrobně, jak to vyžaduje zákon o posouzení vlivu na životní prostředí. "Tunelové stavby sníží v daném území hlukovou i emisní zátěž. O plynulosti dopravy a větší bezpečnosti ani nemluvě," tvrdí Heroudek.

 

Právě se děje

Další zprávy