Praha - Hlavní město plánuje, že příští rok investuje do rozvoje dopravy bezmála 11 miliard korun. Ovšem jen 1,5 miliardy je určeno na metro, tramvaje a autobusy; většina investic míří do rozšiřování silniční sítě - především do budování tunelového komplexu Blanka.
Ačkoli se opozici tento nepoměr nelíbí, ODS má v pražském zastupitelstvu pohodlnou většinu, aby schválila rozpočet podle svých představ. Tvrdí, že tunel Blanka, kam míří nejvíc miliard, je klíčovou stavbou, která pomůže velké části hlavního města.
"V Praze je 678 tisíc registrovaných automobilů, v počtu aut na jednoho Pražana jsme na druhém místě v Evropě. Našim cílem je chránit historické jádro města a pražskou památkovou rezervaci i pro příští generace. Proto kopeme tunel a jdeme s dopravou pod zem," řekl primátor Pavel Bém, když v říjnu symbolicky zahajoval ražbu další části tunelového komplexu Blanka.
Opozici vadí, že kvůli Blance a dalším silničním stavbám není dost peněz na MHD. "Mělo by jít méně peněz do betonu a více do drobných investic. Ten rozpočet jakoby byl v rozporu s tím, co visí všude v ulicích, jak bude Praha krásná a zelená," uvedl Jiří Witzany z opoziční strany SNK-ED.
Málo peněz na nové vozy metra
Nespokojená je i ČSSD. Uvedla, že Praha nedává dostatek peněz například na modernizaci vozů metra. Zatímco letos měl Dopravní podnik k dispozici půl miliardy korun, příští rok to má být jen 350 milionů.
"Návrh rozpočtu nepočítá s žádnými výraznými investicemi. To může způsobit značné potíže, které se mohou odrazit v kvalitě hromadné dopravy," konstatoval Petr Hulinský, předseda pražské ČSSD.
Za nedostatečnou považují sociální demokraté i částku 100 milionů na nové autobusy, ačkoli letos je v této kolonce nula.
Praha si ukousla moc velké sousto, tvrdí zelení
S kritikou se přidali i pražští zelení, kterým se také nelíbí, že kvůli tunelu Blanka a dalším silničním stavbám se nedostává na hromadnou dopravu.
"Město si tunelem Blanka vzalo příliš velké sousto, teď se k tomu ještě přidala ekonomická krize," řekla Aktuálně.cz pražská zastupitelka Petra Kolínská. Praze se kvůli krizi propadly daňové příjmy o několik miliard korun.
Kolínská upozornila, že v kapitole Doprava v návrhu pražského rozpočtu na příští rok chybí například investice do rozvoje tramvajové sítě, nákup nových tramvají nebo bezbariérové zpřístupnění stanic metra.
"Peníze se nenašly ani pro budování záchytných parkovišť na okrajích města nebo přípravu mýtného systému," dodala.
Miliardy na tunel
Největší položky z investic do pražské dopravy směřuje do budování tunelového komplexu Blanka mezi Špejcharem a Pelc/Tyrolkou. Návrh rozpočtu počítá na příští rok se sumou 4,4 miliardy korun.
Druhou nejdražší stavbou je úsek mezi Myslbekovou a Prašným mostem, kam míří bezmála 2,7 miliardy korun.