Ať si cyklisté dají dvě piva a nikdo je zbytečně nepokutuje, navrhuje lidovecký poslanec

Petr Koděra Petr Koděra
17. 9. 2015 10:00
Chci tolerovat 0,5 promile alkoholu v krvi cyklistům nebo jezdcům na zvířatech, tvrdí v rozhovoru pro Aktuálně.cz poslanec Jiří Junek z KDU-ČSL. Chce to uzákonit a dodává, že ve většině zemí Evropy s výjimkou postkomunistických zemí tolerují nízkou hladinu alkoholu a funguje to. Sám si na cyklostezce na výletě rád pivo dá. To se ale v Česku nyní nesmí a hrozí za to až desetitisícová pokuta. Ministerstvo dopravy a policie se proti jeho nápadu postavily a argumentují statistikami: počet nehod opilých cyklistů roste.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha - Lidovecký poslanec Jiří Junek z Vysokého Mýta chce ve Sněmovně prosadit průlom: aby se cyklisté nebo jezdci na koni mohli před jízdou napít alkoholu.

V Česku, kde opilým cyklistům hrozí v krajním případě až desetitisícová pokuta, by povolil 0,5 promile v krvi - tedy přibližně dvě desetistupňová piva.

Svůj návrh chce vepsat jako novinku do zákona o provozu na pozemních komunikacích, který tento týden poslanci projednají ve druhém čtení. Junek hodlá nápad prosadit i přes odpor ministerstva dopravy a policie. A také navzdory odmítnutí poslaneckých kolegů v hospodářském výboru.

"Myslím si, že návrh má naději," říká politik Junek v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz.

Jak vás to napadlo, povolit řidičům nemotorových vozidel alkohol?

Mám k tomu tři zásadní důvody. Jednak se v Česku hojně stavějí cyklostezky a lidé, kteří na nich relaxují, si u stánků s chutí dají i jedno nebo dvě piva. A pak jim zbytečně hrozí sankce. Druhý důvod je ten, že už dnes se toleruje 0,24 promile a třetí důvod pak tolerance nízké hladiny alkoholu v krvi funguje ve většině zemí Evropy s výjimkou postkomunistických zemí. Mně osobně se líbí Německo, jenže to je u nás nereálné. Tam mají řidiči povoleno 0,5 promile a cyklisté hranici nemají. Pouze musejí prokázat bezpečnou jízdu. To je takové půvabné.

Co je na tom půvabného?

V Německu nikde nestojí policista a nedává dýchnout cyklistovi, který se chová normálně. Pokud ale vidí někoho, kdo jede podezřele, tak mu řekne: Motáš se, dýchni mi. Máš 1,8 promile, takže slez z kola a nesmíš jet dál. Takhle si to představuju.

A jak policista ohlídá, že za rohem cyklista nenasedne a nepojede dál?

To netuším, jak to v tomhle směru funguje dál. Ale já zrovna tuto variantu neobhajuji, aby cyklisté měli povoleno neomezené množství alkoholu v krvi. To bychom si tady neobhájili. I proto navrhuji 0,5 promile. Na příkladu Německa chci především ukázat, že nulová tolerance není potřeba a že to bez ní jde i ve vyspělé zemi.

Nejsou ale výmluvné statistiky, které zveřejnil BESIP? V Evropě stojí za každou čtvrtou nehodou alkohol, kdežto u nás, kde je nulová tolerance, je za každou desátou?

Tuhle statistiku neznám. Ale vycházím z toho, že ve většině evropských zemí to jde. Ale přijde mi, že pokud tam zkušenost s alkoholem byla takhle špatná, už dávno by nulovou toleranci zavedli.

Ale celoevropským trendem, tedy opět podle vyjádření BESIPu, je alkohol ze silnic vytlačovat.

Nevím, do jaké míry se to v evropských zemích děje. Vycházím z analýz, které tvrdí, že v západní Evropě tolerance jsou.

A zase statistika: počet nehod opilých cyklistů roste. Ani to pro vás není argument?

Já vím, že to bylo v zamítavé zprávě ministerstva dopravy, které vycházelo z údajů policie. Jenže já jsem z té statistiky nevyčetl, kolik alkoholu ti cyklisté v sobě měli. Tedy zda havarovali s půl nebo jednou promile. To je rozdíl, ovšem tohle jsem se z té statistiky nedozvěděl. A taky jsem nevyčetl, zda způsobil nehodu, protože byl jen opilý, nebo zda byl opilý a k tomu ještě nedal přednost.

Vy sám jezdíte na kole?

Ano.

I do hospody?

To ne.

Tedy nepijete, když jedete na kole?

Když jedu po cyklostezce, tak si pivo dám. Nebudu lhát.

A nebojíte se, že když se povolí 0,5 promile, budou toho Češi zneužívat? Že si místo dvou piv dají rovnou čtyři?

Já vím, znám tyhle argumenty. Zrovna teď se řešila stopadesátka na dálnicích a kritici říkali, že se pak bude jezdit sto sedmdesát. Je to o kontrole policie a o sankcích a jejich vymahatelnosti.

A není lepší právě nechat nulovou toleranci a vědět, že si lidi dají dvě piva, která prosazujete?

Ale to je o tom, že si opravdu dáte dvě piva, která jsou relativně bezpečná, a řídíte kolo v pohodě. Jenže pak vás někde chytí policista a dá vám pokutu minimálně dva a půl tisíce. Tak k čemu to je? Přijde mi logičtější říct: Tady máš dovoleno půl promile a to si hlídej. Když to překročíš, jsou jasné sankce. Protože když překročíš dvě piva, tvoje nebezpečnost hodně roste.

A jak by si to pak lidé měli hlídat? Jen podle počtu piv nebo skleniček vína, nebo by měli s sebou vozit alkoholtestery?

Existují jednoduché tabulky, kde se dá podle pohlaví a váhy odhadnout, kolik si mohu dát. Je to ale o té svobodě, kterou můj návrh přináší. A svoboda s sebou nese i odpovědnost. Každý si musí říct: já si to zjistím, kolik smím vypít, anebo si to zjišťovat nebudu, alkohol si nedám a mám pokoj.

Za volantem byste také povolil alkohol?

Opět by mi 0,5 promile nevadilo. Ale nyní vím, že nemá cenu se o to snažit.

U cyklistů to podle vás tedy smysl má?

Tam ano. Právě proto, že cyklista nemůže vážně nikoho ohrozit. I odpůrci jsou tohle ochotni přiznat a pracuje s tím i trestní zákoník, který se na opilého cyklistu dívá jinak než na opilého řidiče motorového vozidla. Proto by na tom shoda mohla být ve Sněmovně větší, mohlo by to být argumentačně schůdné.

A jak vidíte šance, že váš návrh projde? Sháněl jste třeba podporu mezi poslanci?

Nesháněl. Vnímám to jako apolitickou věc, kterou každý bere podle sebe. I v hospodářském výboru to nebylo podle politické příslušnosti. Pro byl třeba člen ČSSD nebo ANO, ale i komunista. Z toho soudím, že ve Sněmovně to bude stejně, a myslím si, že návrh má naději.

Čili podle vašeho návrhu se pozná, kolik je ve Sněmovně cyklistů a kdo si dává pivo na cyklostezce.

To bych ani neřekl. I na tom výboru se k mému návrhu přiklonil poslanec, který tvrdil, že dvacet let na kole nejel. Ale třeba jezdí na koni.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Italský ministr zahraničí Di Maio končí v čele Hnutí pěti hvězd

Italský ministr zahraničí Luigi di Maio ve středu oznámil, že končí ve funkci šéfa vládní strany Hnutí pěti hvězd (M5S). Informovala o tom agentura AP. Svým stoupencům v Římě Di Maio řekl, že jedna éra skončila, on svou práci dokončil a nyní bude důvěřovat svému nástupci, že dále úspěšně povede stranu kupředu. Hnutí pěti hvězd podle Di Maia nyní dočasně povede senátor Vito Crimi, nový vůdce bude vybrán v následujících měsících po kongresu strany. Italská média ještě před tímto oznámením uváděla, že Di Maiův krok by neměl znamenat konec vlády, kterou od loňska tvoří koalice M5S a Demokratické strany.

"Dnes tu jsem proto, abych oznámil svou rezignaci z čela Hnutí pěti hvězd," řekl ministr svým příznivcům. Třiatřicetiletý Di Maio stranu vedl od září 2017. Hnutí pěti hvězd se v posledních měsících potýkalo s vnitřními spory, v obou komorách parlamentu odešlo do frakcí jiných stran či do frakce smíšené několik zákonodárců. Poslední dva to udělali v úterý, připomněla agentura APA.

Zdroj: ČTK
Další zprávy