Praha/Kopřivnice - Nové nákladní automobily Tatra, které si armáda bez výběrového řízení vybrala jako náhradu za zastaralé vozy, narazily při kontrolních zkouškách na technický problém: hmotnost.
"Jsou těžší o několik stovek kilogramů," řekl Aktuálně.cz zdroj, který zná pozadí tohoto miliardového kontraktu. Váha je přitom jedním ze základních armádních pořadavků na nové vozidlo.
Ministerstvo obrany potvrdilo, že se při kontrolní zkoušce, při nichž se ověřují základní zadávací parametry, objevil problém. "V tuto chvíli ale nemáme žádné další informace," sdělil Jan Pejšek z tiskového oddělení ministerstva obrany. Dodal, že náměstek ministryně obrany pro vyzbrojování Jaroslav Kopřiva je na zahraniční služební cestě.
Kopřivnická Tatra se k problémům s hmotností přihlásila, ale zároveň uvedla, že jsou už odstraněny. "Je to vyřešené. Stroj se odlehčil," řekl Aktuálně.cz mediální zástupce firmy Dušan Benža z agentury Bison & Rose.
Armáda bude vysvětlovat na výboru
Bližší podrobnosti by měl sdělit náměstek ministryně obrany Jaroslav Kopřiva, který se ve středu po svém návratu z ciziny zúčastní zasedání sněmovního výboru pro obranu a bezpečnost.
"O problémech tatrovky nic nevím, ale pokud je něco nového, určitě se to na výboru dozvíme," řekl Aktuálně.cz předseda bezpečnostního výboru Jan Vidím.
O tatře rozhodl Kühnl
Armáda se rozhodla pořídit si 556 nových nákladních vozidel Tatra za 2,6 miliardy korun bez výběrového řízení v době, kdy resort vedl Karel Kühnl. Smlouvu ovšem podepsal až jeho nástupce Jiří Šedivý. Jedním z hlavním argumentů bylo, že tím armáda podpoří český průmysl.
"Je to úspěch nejen pro armádu, ale i pro český průmysl," prohlásil tehdejší ministr Šedivý v prosinci 2006, když kontrakt s tatrovkou podepsal. První z 556 nových vozů, které nahradí především zastaralé náklaďáky Praga V3S, by podle harmonogramu měli vojáci dostat ještě letos.
"Hmotnost nepředstavuje žádný problém v dodávkách nových vozů pro armádu," tvrdí mediální zástupce tatrovky Dušan Benža.