Vědci varují: Čeká nás století ničivých otřesů

Vojtěch Sedlák
1. 4. 2013 9:45
Podle expertů je jen otázkou času, kdy velké zemětřesení zasáhne západ USA a Kanady
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Thinkstock

San Francisco (od našeho spolupracovníka) - Svět čeká v tomto století jedenadvacet katastrofických zemětřesení. Za dvanáct let už byly čtyři, zbylých sedmnáct nás ještě čeká, tvrdí američtí vědci.

Zatímco v uplynulém století vědci zaznamenali sedm zemětřesení, po kterých se počet obětí vyšplhal přes hranici padesáti tisíc, podle badatelů z Amerického geologického institutu (USGS) se počet podobných katastrof v tomto století minimálně ztrojnásobí.

"Nejde o to, že by přibylo zemětřesení. Problémem je, že čím dál více lidí žije v seizmicky nestabilních budovách v oblastech, kde se mohou zemětřesení vyskytovat," vysvětlil americký geolog Thomas Holzer, jeden z autorů nové studie.

Nebezpečná města

I když je přesná předpověď tektonické činnosti fakticky nemožná, Holzer vypočítává oblasti, ve kterých by výrazné otřesy půdy mohly vyústit v katastrofu srovnatelnou se zemětřesením na Haiti z roku 2010.

Otřesy půdy tehdy zasáhly hlavní město Port-au-Prince. Při zemětřesení a následné humanitární krizi zemřelo více než 200 tisíc lidí.

Foto: Reuters

"V Číně a na Blízkém Východě je mnoho měst, která jednoduše nejsou schopna odolat zemětřesení," upozorňuje Holzer. I Kalifornie a Japonsko ale podle něj ukazují, jak pomalý je pokrok ve výstavbě budov, které jsou schopny otřesy půdy ustát.

Odhad: 3,5 milionu obětí

Američtí geologové vychází ve své studii ze statistické analýzy historických údajů o zemětřeseních a světovém osídlení.

Podle odhadů OSN bude v roce 2100 obydlovat planetu více než deset miliard lidí, což se podle odhadů vědců odrazí ve více než 3,5 milionu úmrtí v důsledku zemětřesení.

"Taková statistika zahrnuje nejen úmrtí při samotném zemětřesení, ale i během sekundárních dopadů, ať už jde o vlnu tsunami, či sesuv půdy," píše Holzer ve studii, kterou vypracoval společně s J. Savagem.

Poslední velký otřes - Japonsko v roce 2011:

Ohnivý kruh

Zemětřesení u japonského pobřeží z března roku 2011 je zatím posledním výrazným otřesem v oblasti takzvaného Ohnivého kruhu, který kopíruje tektonické zlomy na hranicích Tichého oceánu a který je jednou z tektonicky nejčinnějších oblastí na světě.

Zemětřesení u japonského pobřeží z března roku 2011 je zatím posledním výrazným otřesem v oblasti takzvaného Ohnivého kruhu. | Foto: Reuters

Pás činných sopek a litosférických zlomů se táhne od Austrálie podél Japonska až k západnímu pobřeží severní Ameriky. Právě tam existuje podle odhadů vědců velké riziko silného zemětřesení.

"Je to jen otázkou času. Uvidíme, jak velký ten otřes bude," poukázal John Vidale, seizmolog z Washingtonské univerzity v Seattlu, na nebezpečnost subdukční zóny Cascadia u pobřeží Ameriky.

Pod severoamerickou litosférickou desku se rychlostí čtyři centimetry za rok podsouvá deska Juan de Fuca, pojmenovaná po španělském mořeplavci ze šestnáctého století. Silné zemětřesení v této oblasti by mohlo postihnout desítky miliónů lidí v USA i Kanadě.