Podle amerického ministra pro vnitřní bezpečnost Michaela Chertoffa květnové rozhodnutí Evropského soudního dvora (ESD), které zakazuje poskytování citlivých osobních informací o cestujících, příliš svázalo americké straně ruce. Chertoff to napsal v deníku Washington Post.
Rozhodnutí soudního dvora má nabýt účinnosti 30. září. Od tohoto data mají letecké společnosti přestat s poskytováním citlivých osobních dat americké straně.
- Jak jednotlivé státy přistupují k teroristické hrozbě? Čtěte více ZDE.
Čím víc o vás víme, tím víc máte soukromí
Chertoff požaduje, aby měli protiterorističtí agenti přístup k informacím leteckých společností o jejich pasažérech i nadále.
Infobox
Vše podstatné o zmařených teroristických útocích čtěte v našem speciálu
Podle něj je zásadním ponaučením z teroristických útoků z 11. září 2001 fakt, že pouze dostatek informací může zabránit dalším teroristickým hrozbám.
"Po 11. září jsme používali záznamy o kreditních kartách a výpisy z telefonních hovorů k identifikaci dalších osob napojených na únosce. Nebylo by ale lepší získat takové informace již předtím, než únosci nastoupí na palubu letadla?" uvedl v článku Chertoff.
Pracovníci Úřadu pro národní bezpečnost v USA pečlivě procházejí seznamy pasažérů. Podle jeho šéfa to ale nestačí a je třeba, aby úředníci znali i další informace, jako jsou cestovní itineráře a detaily o platbách.
Chertoff si myslí, že by podobná opatření mohla paradoxně vést ke zvýšení osobního soukromí cestujících.
"Ve skutečnosti by více sdílených informací vedlo k mnohem lépe cílenému prověřování pasažérů. Zlepšila by se tak úroveň soukromí nevinných cestujících, kteří teď musí projít osobními prohlídkami a nepříjemnými dotazy na letištích."
Soud: pro poskytování osobních údajů neexistuje právní norma
Evropský soudní dvůr letos v květnu zrušil rozhodnutí členských států EU, na jehož základě poskytují evropské letecké společnosti americkým orgánům osobní údaje o cestujících. To se odehrávalo na základě stanoviska Evropské komise z jara 2004.
Vyhověl tak částečně žalobě Evropského parlamentu, který tuto praxi považuje za neslučitelnou s ochranou osobních údajů v EU.
Soud odůvodnil své rozhodnutí tím, že pro podobná opatření není v evropském právu žádné opodstatnění a dospěl k závěru, že EU neměla pravomoc takovouto dohodu vůbec uzavřít.
Argumentoval tím, že v rámci poskytování leteckých služeb nemohou dopravci shromažďovat a odevzdávat osobní údaje za účelem, který nemá souvislost s danou službou.
Americké orgány donutily v roce 2003 po teroristických útocích evropské letecké dopravce, aby jim poskytovali seznamy cestujících na linkách do USA s osobními údaji.
Pokud by to neučinili, hrozily jim uzavřením amerických letišť, případně pokutami a zpřísněnými kontrolami pasažérů.