Osvětim - Sedm let trvalo zástupcům muzea v polské Osvětimi, než vypilovali projekt, jak přiblížit zvěrstva nacismu i lidem, kteří nemají šanci k nim na jih Polska zavítat.
Bude jím výstava, která vyrazí na vzdělávací turné po Evropě a Spojených státech.
Podle ředitele muzea v Osvětimi Piotra Cywińského má být mobilní exhibice nazvaná "Ne tak dávno. Ne tak daleko" de facto "varovným pláčem" pro příští generace.
"Svět se dnes hýbe nejistým směrem," řekl televizi BBC Cywiński. "Proto se musíme stále více a více spoléhat na silné základy naší paměti. Osvětim a tragédie holokaustu je částí oné paměti a nemůže být vynechána při tvorbě nového světa," dodal.
S organizací pomohli Španělé
Celý projekt se podle deníku The New York Times začal rodit v roce 2010, kdy Poláky oslovili zástupci španělské společnosti Musealia, která v Madridu pomohla zorganizovat například výstavu artefaktů z trosek známé lodi Titanic.
Zástupci osvětimského muzea byli žádostí podle svých slov překvapeni a firmě Musealia trvalo delší čas, než získala jejich důvěru a dokázala splnit jejich požadavky. Především ohledně zapracování artefaktů do kontextu druhé světové války a jejich správné přepravy a konzervace.
Výstava nakonec nabídne spoustu artefaktů přímo z Polska.
Návštěvníci budou moci vidět část ze zařízení, ve kterých vězni žili, nákladní vagon, kterým je nacisté do tábora přepravovali, či vybavení plynových komor. "Našim cílem je soustředit se na vyšší společenské cíle, jako jsou vzdělání a osvěta společnosti," řekl ředitel Musealie Luis Ferreiro serveru BBC.
"Nikdy jsme nic podobného neudělali a je to první takto velký projekt. Dlouho jsme o tom uvažovali, ale chybělo nám know-how," doplnil ředitel osvětimského muzea Cywiński.
Problémem budou finance
Největším problémem megalomanského projektu bude zřejmě zajištění dostatečného množství finančních prostředků.
Celé turné má totiž trvat sedm let a navštívit 14 měst v Evropě i Spojených státech amerických. To s sebou ponese i značnou finanční zátěž, což přiznává i ředitel firmy Musealia Luis Ferreiro. "Už teď nás výstava stála více než 1,5 milionu dolarů (cca 35 milionů korun). Musíme na ní vydělat dost, abychom se udrželi a zachovali náš podnik," přiznal Ferreiro.
Ferreirův výrok vyvolal diskusi o ceně vstupného a samotném účelu výstavy. Většina členů židovské obce ovšem vidí projekt pozitivně.
"Pokud mi řeknete, že to dělají, aby se z nich stali milionáři, tak budu protestovat. Ale pokud to dělají za účelem rozumného zisku tak, aby hrůzy nacismu vidělo co nejvíce lidí, tak je to legitimní," řekl rabín Marvin Hier deníku The New York Times. Hier se podílel na založení organizace Simona Wiesenthala, která zastupuje práva židů.
Ředitel osvětimského muzea Piotr Cywiński to vidí podobně. "Nic nemůže nahradit autentickou návštěvu místa největšího zločinu dvacátého století, ale tato výstava se může stát jakýmsi 'varovným pláčem' pro všechny, kteří staví budoucnost na nenávisti, rasismu, antisemitismu a bezedném pohrdání lidským životem."