Zřícenému letadlu došlo palivo. Mezipřistání pro dotankování pilot nevyužil, volal pak o pomoc

ČTK ČTK
1. 12. 2016 8:57
Havárie letadla v Kolumbii, při které zahynulo sedm desítek lidí, se stala nejspíše proto, že letadlu došlo palivo. V posledním rozhovoru mezi pilotem a dispečerem pilot hlásí totální výpadek elektroniky a kvůli nedostatku paliva volá o pomoc. V letovém plánu měl pilot sice podle aerolinek LaMia, kterým stroj patřil, stanovené dvě možnosti pro mezipřistání k dotankování, ale nevyužil je.
Trosky z letadla, které havarovalo v Kolumbii s týmem brazilských fotbalistů.
Trosky z letadla, které havarovalo v Kolumbii s týmem brazilských fotbalistů. | Foto: Reuters

Bogotá – Stále více důkazů naznačuje, že za pondělním zřícením letadla ve střední Kolumbii mohl být nedostatek paliva. S odvoláním na vyšetřovatele o tom ve čtvrtek informoval zpravodajský server BBC.

Tuto teorii podpořil i šéf kolumbijského úřadu pro civilní letectví Alfredo Bocanegra Varón, podle kterého na základě předběžného ohledání místa tragédie neměl stroj v době pádu v nádržích žádné palivo. Na palubě bylo 77 lidí, přežilo jich šest. Očekává se, že vyšetřování potrvá několik měsíců.

"Můžeme jasně potvrdit, že letadlo v okamžiku nárazu nemělo žádné palivo," řekl Varón na tiskové konferenci. Dodal, že tento závěr vyšetřovatelé stanovili po inspekci trosek na místě neštěstí. "Proto jsme začali zjišťovat, z jakého důvodu letadlo nemělo v době nárazu palivo," řekl.

Brazilský deník Globo už ve středu zveřejnil přepis záznamu patrně posledního rozhovoru posádky s letovým dispečerem. Pilot v něm hlásí totální výpadek elektroniky a kvůli nedostatku paliva volá o pomoc.

Zřícený letoun Avro RJ85, na jehož palubě cestoval brazilský fotbalový klub Chapecoense, měl dolet 2965 kilometrů, což je i vzdálenost naplánovaného tragického letu mezi bolivijským Santa Cruz a kolumbijským Medellínem. V letovém plánu měl pilot sice podle aerolinek LaMia, kterým stroj patřil, stanovené dvě možnosti pro mezipřistání k dotankování, ale nevyužil je.

Představitel kolumbijského úřadu pro bezpečnost letového provozu Freddy Bonilla na tiskové konferenci s Varónem řekl, že předpisy stanovují, že letadlo musí mít palivovou rezervu pro třicetiminutový let, aby mohlo v případě nouze přeletět k záložnímu letišti.

"V tomto případě letoun neměl palivo, aby se dostal na záložní letiště," řekl Bonilla. "Motory jsou zdrojem elektrické energie," dodal s odkazem na pilotovo nouzové hlášení o naprostém výpadku elektřiny a o nedostatku paliva.

 

Právě se děje

Další zprávy