Revoluce v kosmu. Astronauti mají žít ve vesmíru v nafouknutých balónech

Simona Fendrychová Simona Fendrychová
7. 4. 2016 12:30
Váží 1400 kilogramů, složený má něco málo přes dva metry, ale může poskytnout prostor o objemu až 18 metrů krychlových. To je nafukovací modul BEAM, který americký NASA v pátek vyšle na oběžnou dráhu. Slibuje si od něj, že v budoucnu poslouží jako obytný nebo pracovní prostor pro astronauty během cest do hlubokého vesmíru. Modul na mezinárodní vesmírné stanici zůstane připevněn dva roky, během nichž ho bude posádka navštěvovat a testovat.
Takto bude nafukovací modul připevněn na Mezinárodní vesmírnou stanici.
Takto bude nafukovací modul připevněn na Mezinárodní vesmírnou stanici. | Foto: NASA.gov

Washington - Na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) v pátek odstartuje vesmírná loď Dragon společnosti SpaceX. Ponese s sebou vzácný náklad - nafukovací modul BEAM, vůbec první zařízení svého druhu, které bude vypuštěno do vesmíru.

Po připojení ke stanici se rozepne, nafoukne a na ISS díky němu vznikne prostor o rozloze téměř 18 metrů krychlových. Ten lze využít pro ubytování astronautů nebo jako laboratoř.

Čtyřikrát do roka, vždy na pár hodin

Samotné naplnění vzduchem potrvá zhruba šest měsíců, ale ani potom se do něj posádka ISS nebude moci nastěhovat.

Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) plánuje, že astronauti ho během testování budou moci navštěvovat zhruba třikrát až čtyřikrát do roka. Vždy jen na několik hodin.

Na vesmírné stanici zůstane připojen po dobu dvou let, během nichž ho budou astronauti podrobovat testům a sledovat jeho vlastnosti a odolnost na oběžné dráze. Zároveň se budou starat o jeho interiér.

Pobyt v modulu pro ně bude díky cirkulaci vzduchu z ISS bezpečný i bez kyslíkové masky. Protože ale nebude mít vlastní zdroj energie, bude posádka k práci potřebovat například vlastní baterky.

Modul ovšem ponese nejnovější senzory na měření radiace, jejichž činnost bude průběžně monitorována ze Země. Výsledky ostatních testů budou zasílány na Zemi a pomohou zlepšovat návrhy na budoucí nafukovací obytné systémy. Ty by v budoucnu mohly sloužit pro dlouhodobé cesty do hlubokého vesmíru.

Na konci mise se modul od ISS odpojí a bude namířen do atmosféry, kde shoří podobně jako většina vesmírného odpadu.

Foto: NASA.gov

Budoucnost pro cesty na Mars

BEAM byl zkonstruován společností Bigelow Aerospace a díky svým technickým parametrům si od něj NASA slibuje budoucí řešení pro cestování do hlubokého vesmíru.

Modul váží téměř 1400 kilogramů; po rozepnutí a naplnění vzduchem bude měřit na délku čtyři metry a dosahovat objemu necelých 18 metrů krychlových. Ve složeném stavu, v jakém se bude přepravovat, měří jen něco málo přes dva metry.

Skládá se ze dvou kovových přepážek, hliníkové konstrukce a několika vrstev měkké tkaniny. Nemá žádná okna, ale je vybaven různými senzory a monitory záření. Uvnitř modulu jsou jeho obyvatelé chráněni před slunečním a kosmickým zářením, vesmírným odpadem, ultrafialovým zářením i všem dalším prvkům vesmírného prostředí.

Vzhledem ke své váze je BEAM nadějí pro nové možnosti cestování ve vesmíru. Je mnohem lehčí než kovové struktury stejné velikosti a vyfouknutý zabere málo místa při přepravě.

Nafukovací moduly se mohou stát budoucností pro mise na Mars. Poskytují astronautům dostatek místa pro ubytování bez toho, aby se ubíralo z úložného prostoru vesmírné lodi. Mohou tak výrazně zredukovat náklady na misi, protože pravděpodobně sníží počet raket, které bude třeba vypustit se zásobami.

Nové zásoby na ISS

Vesmírná loď Dragon odstartuje v pátek z Kennedyho vesmírného centra na nosné raketě Falcon 9 společnosti SpaceX.

V rámci osmé komerční zásobovací mise spolu s nafukovacím modulem dopraví na ISS také více než 1700 kilogramů zásob.Ty budou obsahovat jak výzkumný materiál, tak i zásoby jídla pro astronauty. Kromě toho ale poprvé vyšle na ISS 20 živých myší, které budou sloužit jako studijní materiál při výzkumu prevence úbytků svalové a kostní tkáně.

K Mezinárodní vesmírné stanici dorazí Dragon v sobotu 10. dubna. Astronauti ji pomocí robotické ruky zachytí a připevní ke speciálnímu modulu. Následující den posádka natlakuje prostor mezi stanicí a lodí Dragon a otevře společný poklop, čímž se obě lodě spojí.

Dragon se má na Zemi vrátit 11. května, asi pět a půl hodiny poté, co stanici opustí. Dopadne do Tichého oceánu nedaleko Kalifornie.

Video:

V liberecké nemocnici zemřel muž zraněný při výbuchu v Hamru

Kvůli úternímu neštěstí v provozovně likvidace nebezpečných odpadů firmy Purum v Hamru na Jezeře na Českolipsku přišel o život jeden člověk. Dnes zemřel muž hospitalizovaný v Liberci. Řekl to mluvčí nemocnice Václav Řičář. "Zemřel na následky svých zranění," uvedl Řičář. Zranění utrpěl při výbuchu po nečekané chemické reakci spojené s únikem škodlivin do ovzduší.

Trump slíbil, že ještě před volbami zveřejní "finanční hlášení" o svém majetku

Americký prezident Donald Trump slíbil, že před prezidentskými volbami v roce 2020 zveřejní "finanční hlášení" o svém majetku. Šéf Bílého domu to ve čtvrtek napsal na Twitteru. Zda to bude daňové přiznání, které Trump vytrvale odmítá publikovat a kvůli němuž ho žalují opoziční demokraté, není z prezidentova tweetu zřejmé.

Opozice, usilující o prosazení ústavní žaloby prezidenta kvůli takzvané ukrajinské kauze, vede proti Trumpovi boj hned na několika frontách. Jednou z nich jsou právě daňová přiznání, jejichž zveřejnění sice americké zákony prezidentům nenařizují, ale od dob Richarda Nixona je to v USA běžné. Trump se dosud hájil tím, že jeho majetek je auditován.