NASA řeší, jak ochránit Kennedyho vesmírné středisko. Ohrožuje ho stoupající hladina moře

Simona Fendrychová Simona Fendrychová
5. 4. 2016 21:34
Vesmírné středisko rozkládající na mysu Canaveral ohrožuje eroze mořského břehu a stále stoupající hladina oceánu. Nejzatíženější americký kosmodrom v hodnotě několika miliard dolarů se do budoucna bude muset zabezpečit proti záplavám. Hladina moří stoupá podle nejnovější klimatologické studie mnohem rychleji, než se myslelo, a ohrožuje vesmírnou agenturu v době, kdy jsou její startovací plochy opět hojně využívány.
Raketoplán Challenger při svém osudném desátém vzletu 28. ledna 1986 na Mysu Canaveral | Foto: NASA

Mys Canaveral - Tým vědců amerického Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) v posledních letech bedlivě sleduje stoupání hladin moře, které jsou důsledkem klimatických změn.

Věnuje se mu speciální ekologický program, jehož pracovníci nyní upozorňují na to, že voda a eroze mořského břehu ohrožují i nejvytíženější americký kosmodrom, který se nachází na mysu Canaveral na Floridě.

"Voda bývala nejméně o 50 yardů (45 metrů) dál," vysvětlil Carlton Hall z ekologického centra NASA. Jak sdělil americkému listu The New York Times, pro vesmírnou agenturu pracuje již desítky let a za tu dobu prošlo pobřeží viditelnými změnami.

Před týdnem přední klimatologové ze dvou amerických univerzit vydali společnou studii, ve které varovali, že hladina světového oceánu stoupá mnohem rychleji, než se dříve předpokládalo. Hovořili v ní o případné pohromě pro nízko položená města.

Přímo ohrožené je i Kennedyho vesmírné středisko, jehož pracovníci ke studiu klimatu sami přispívají. Rozkládá se na východním pobřeží Floridy a je spojeno s ostrovem Merrit, který je rovněž součástí kosmodromu.

Voda jako řešení a zároveň hrozba

Riskantní poloha vesmírného střediska, které má hodnotu miliard dolarů, má své opodstatnění. Vypouštění raket nad vodní hladinou je mnohem bezpečnější než nad pevninou. Navíc - čím blíže rovníku je kosmodrom zřízen, tím snáze rakety startují.

Obavy ohledně budoucnosti centra však ve světle globálního oteplování a klimatických změn nejsou nic zcela nového. Riziko visí nad kosmodromem již nějakou dobu, jak dokazuje zpráva z roku 2014, která do budoucna počítá s mnohem větší náchylností k případným záplavám.

Ty však nejsou jediným problémem. Mořský vzduch navíc způsobuje korozi materiálu některých součástek špičkového vybavení.

Středisko kromě toho ohrožují hurikány a úbytek písku jako následek eroze pobřeží. Na náhradu odplavených ochranných písků vydala NASA podle informací New York Times téměř 3 miliony dolarů.

Aby toho nebylo málo, sídlí vesmírné středisko uprostřed divoké přírody, kam za těmito účely nelze jednoduše přijet s buldozery. V oblasti žije mnoho divokých živočichů, a dokonce i ohrožený druh želvy myší.

Prozatím má středisko NASA jen dvě možnosti, a to investovat do ochranných opatření proti stoupající hladině moře a ničivým bouřím, nebo za mnohem větších nákladů oceánu ustoupit.

Jak ale upozorňuje americký list, činnost Kennedyho vesmírného střediska se v současné době výrazně oživila. Jeho startovací plochy jsou využívány pro rakety soukromých společností, jako je například SpaceX, a NASA bude potřebovat investovat především do vlastního zařízení a výstavby nových budov.

NASA se zdařil test nového raketového motoru RS-25, který představuje milník pro chystané cesty na Mars. | Video: NASA