NASA řeší, jak ochránit Kennedyho vesmírné středisko. Ohrožuje ho stoupající hladina moře

Simona Fendrychová Simona Fendrychová
5. 4. 2016 21:34
Vesmírné středisko rozkládající na mysu Canaveral ohrožuje eroze mořského břehu a stále stoupající hladina oceánu. Nejzatíženější americký kosmodrom v hodnotě několika miliard dolarů se do budoucna bude muset zabezpečit proti záplavám. Hladina moří stoupá podle nejnovější klimatologické studie mnohem rychleji, než se myslelo, a ohrožuje vesmírnou agenturu v době, kdy jsou její startovací plochy opět hojně využívány.
Raketoplán Challenger při svém osudném desátém vzletu 28. ledna 1986 na Mysu Canaveral | Foto: NASA

Mys Canaveral - Tým vědců amerického Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) v posledních letech bedlivě sleduje stoupání hladin moře, které jsou důsledkem klimatických změn.

Věnuje se mu speciální ekologický program, jehož pracovníci nyní upozorňují na to, že voda a eroze mořského břehu ohrožují i nejvytíženější americký kosmodrom, který se nachází na mysu Canaveral na Floridě.

"Voda bývala nejméně o 50 yardů (45 metrů) dál," vysvětlil Carlton Hall z ekologického centra NASA. Jak sdělil americkému listu The New York Times, pro vesmírnou agenturu pracuje již desítky let a za tu dobu prošlo pobřeží viditelnými změnami.

Před týdnem přední klimatologové ze dvou amerických univerzit vydali společnou studii, ve které varovali, že hladina světového oceánu stoupá mnohem rychleji, než se dříve předpokládalo. Hovořili v ní o případné pohromě pro nízko položená města.

Přímo ohrožené je i Kennedyho vesmírné středisko, jehož pracovníci ke studiu klimatu sami přispívají. Rozkládá se na východním pobřeží Floridy a je spojeno s ostrovem Merrit, který je rovněž součástí kosmodromu.

Voda jako řešení a zároveň hrozba

Riskantní poloha vesmírného střediska, které má hodnotu miliard dolarů, má své opodstatnění. Vypouštění raket nad vodní hladinou je mnohem bezpečnější než nad pevninou. Navíc - čím blíže rovníku je kosmodrom zřízen, tím snáze rakety startují.

Obavy ohledně budoucnosti centra však ve světle globálního oteplování a klimatických změn nejsou nic zcela nového. Riziko visí nad kosmodromem již nějakou dobu, jak dokazuje zpráva z roku 2014, která do budoucna počítá s mnohem větší náchylností k případným záplavám.

Ty však nejsou jediným problémem. Mořský vzduch navíc způsobuje korozi materiálu některých součástek špičkového vybavení.

Středisko kromě toho ohrožují hurikány a úbytek písku jako následek eroze pobřeží. Na náhradu odplavených ochranných písků vydala NASA podle informací New York Times téměř 3 miliony dolarů.

Aby toho nebylo málo, sídlí vesmírné středisko uprostřed divoké přírody, kam za těmito účely nelze jednoduše přijet s buldozery. V oblasti žije mnoho divokých živočichů, a dokonce i ohrožený druh želvy myší.

Prozatím má středisko NASA jen dvě možnosti, a to investovat do ochranných opatření proti stoupající hladině moře a ničivým bouřím, nebo za mnohem větších nákladů oceánu ustoupit.

Jak ale upozorňuje americký list, činnost Kennedyho vesmírného střediska se v současné době výrazně oživila. Jeho startovací plochy jsou využívány pro rakety soukromých společností, jako je například SpaceX, a NASA bude potřebovat investovat především do vlastního zařízení a výstavby nových budov.

NASA se zdařil test nového raketového motoru RS-25, který představuje milník pro chystané cesty na Mars. | Video: NASA

Michigan oficiálně potvrdil výsledek prezidentských voleb, Biden ve státě vyhrál s náskokem 154 tisíc hlasů

V americkém státě Michigan v pondělí oficiálně potvrdili výsledek prezidentských voleb. S náskokem 154.000 hlasů zde zvítězil demokratický kandidát Joe Biden, informovala dnes agentura AP. Velká americká média Bidena za vítěze v Michiganu označila už krátce po volbách ze 3. listopadu.

O takzvané certifikaci výsledku voleb rozhoduje v Michiganu komise, v níž zasedají dva demokraté a dva republikáni. Pro potvrzení výsledku dnes hlasovali tři její členové, jeden z republikánů se zdržel.

Agentura AP uvedla, že je oficiální vyhlášení výsledku prezidentských voleb v Michiganu, jednom z klíčových států pro vítězství, další ranou pro Donalda Trumpa. Současný prezident stále neuznal volební porážku a snaží se výsledek voleb zvrátit soudní cestou. Podle odhadů renomovaných amerických médií ale zvítězil v prezidentských volbách jasně bývalý viceprezident Joe Biden.

Polští odpůrci zákazu potratů znovu vyšli do ulic, byla zadržena fotografka

Polská policie v pondělí zadržela několik lidí, kteří ve Varšavě demonstrovali proti dalšímu zpřísnění restriktivního zákona o interrupcích. Mezi zadrženými byla i fotoreportérka, kterou policie později propustila. Informují o tom agentury a polská média.

Protestující na některých místech metropole blokovali dopravu, další demonstrovali před ministerstvem školství. Šéf resortu Przemyslaw Czarnek totiž podle nich pohrozil učitelům potrestáním za podporu demonstrací proti potratovému zákonu. Protestující před ministerstvem rozvinuli plakát s nápisem "Svobodné potraty, svobodné vzdělání" a požadovali ministrovu demisi. Někteří demonstrující se připoutali k bráně ministerstva, jedna žena se k ní podle agentury AP přilepila a policistům trvalo hodinu ji od brány oddělit. Poté ji odvezla sanitka.

Krátce po začátku protestu policie násilím odvedla některé lidi, včetně fotoreportérky Agaty Grzybowské, píše AP s tím, že je to poprvé, co polská policie během současných protestů proti zpřísnění potratového zákona zadržela novináře. Policie Grzybowskou později propustila. Podle agentury PAP si však před tím vyslechla obvinění z napadení policistů.

Pospíšil v polské lize skóroval, Přikryl nahrál na čtyři góly

Čeští fotbalisté Martin Pospíšil a Tomáš Přikryl se podíleli na všech pěti brankách Jagiellonie Bialystok, která v 10. kole polské ligy zvítězila nad Plockem 5:2 a rázně ukončila sérii tří porážek. Pospíšil dal čtvrtý gól domácího celku, Přikryl na zbývající čtyři přihrál.

Třikrát se po jeho asistencích střelecky prosadil chorvatský útočník Jakov Puljič, hosté v druhém poločase pouze snižovali. Kapitán týmu Pospíšil dal první gól v sezoně, střelcům v polské lize vládne s osmi brankami český reprezentant Tomáš Pekhart z vedoucí Legie Varšava

Polská fotbalová liga - 10. kolo:

Gliwice - Gdaňsk 2:0, Bialystok - Plock 5:2 (gól domácích Pospíšil).

EU nabídla Bidenovi obnovu úzké transatlantické spolupráce. Předseda Evropské rady ho pozval na mimořádný summit do Bruselu

Vrcholní představitelé Evropské unie nabídli nově zvolenému prezidentovi Spojených států Joeovi Bidenovi obnovení úzké transatlantické spolupráce. Předseda Evropské rady Charles Michel jej v telefonickém rozhovoru pozval na mimořádný summit s šéfy států a vlád evropské sedmadvacítky. Budoucí šéf Bílého domu také poprvé telefonoval i s generálním tajemníkem NATO Jensem Stoltenbergem.

"Během telefonátu předseda Michel navrhl obnovit silnou transatlantickou alianci založenou na společných zájmech a sdílených hodnotách," stojí v prohlášení, které vydal úřad předsedy Evropské rady. Michel podle něj přivítal Bidenovu oddanost americkým spojencům a podporu evropské spolupráce.