Vancouver - Medaile ze zimních olympijských her jsou rozdány. Teď se ale znovu pomyslně soupeří. O to, koho za zisk ceněné medaile nejvíce ocení sponzoři a odmění jej lukrativními smlouvami.
Důležité je to především pro individuální sportovce, kteří si na rozdíl od hokejistů nepřijdou na milionové platy. Odměny od národních olympijských výborů jim totiž živobytí a tréninky nezaplatí. Američané například dostávají za zlato 25 tisíc dolarů, Češi 1,5 milionu korun.
Jak se zdá, královnou sponzoringu těchto her se podle serveru CNN stane americká skialpinistka Lindsey Vonnová. Ta představuje sen pro firmu ochotnou pustit si peněžní žilou. Kraluje po hokeji snad nejsledovanějšímu sportu, poutavý příběh představuje překonané zranění holeně, známá byla už před olympiádou - a notabene je fotogenická.
Zlatá medaile z Vancouveru by jí tak mohla vynést podle odhadů expertů minimálně tři miliony dolarů navíc od natěšených sponzorů. Jde tak o zdvojnásobení dosavadních smluv. Touží po ní společnost Head, ale také Red Bull, a dokonce "typicky zimní" výrobci plavek.
Rajče i flamendr na lyžích
V závěsu za ní se zřejmě bude držet její krajan snowboardista Shaun White. Díky letošní olympiádě si sportovec, pro dlouhé zrzavé vlasy zvaný létající rajče, má svůj rozpočet vylepšit o dva miliony dolarů. Vonnovou tak nakonec porazí v konečném součtu "milionových bodů". Třiadvacetiletý White si loni od svých sedmi sponzorů na konto připsal 7,5 milionu dolarů.
Kromě toho mu minulý rok jeden z jeho mecenášů - výrobce energetických nápojů Red Bull - postavil U rampu za půl milionu dolarů.
White věděl, jak se odměnit. Vymyslel a natrénoval na ní svůj nejnebezpečnější trik double McTwist 1260, díky kterému vyhrál soutěž Winter X Games v Aspenu.
Trojici "pozlacených finančních snů" uzavírá drobná Korejka Kim Ju-na. Ta si podle magazínu Forbes, který sestavil žebříček finančně nejúspěšnějších individuálních sportovců na olympiádě, svými jistými trojnými skoky dobruslila pro peníze srovnatelné s Whitem. Do kasy své národní sportovkyni přispěla hlavně automobilka Hyundai a také sportovní gigant Nike. Po zisku zlata má krasobruslařka víc než naději, že sponzoři ještě přisypou.
Sledovaní, ač rozhodně ne v závodě o peníze vítězní jsou sportovci se špatnou pověstí. Sponzoři se jich trochu bojí, ale zase se o nich mluví víc než o "hodných dcerkách plnících otcovské sny". Zlobivcům v zimních sportech vévodí aktuálně flamendr na lyžích Bode Miller. Nikdo sice předem neví, kdy udělá další skandál, ale i tak se jeho výdělek stejně jako u Vonnové může zdvojnásobit - z jednoho na dva miliony dolarů.
České milionové Popelky
Ani české hvězdy olympiády nezůstanou zkrátka. Také budou sponzorské příspěvky počítat v milionech, i když jen českých korun. Supernova českého týmu Martina Sáblíková podobně jako Vonnová spojuje kvality sponzorského mazánka - silný příběh holky z rybníka, disciplína, slušnost. Jen to rychlobruslení není tak rozšířené a sledované.
"Její marketingová hodnota se může po olympiádě zvednout až o 50 procent," cituje ČTK Tomáše Hůlovce, pracovníka agentury Sport Invest, která Sáblíkovou zastupuje.
O další velké výhře dvojnásobné olympijské vítězky by se dalo hovořit, pokud by se agentuře Sport Invest podařilo dojednat spolupráci se skupinou ČEZ, o níž se spekuluje a ani jedna ze zúčastněných stran ji nepopírá. Podle tiskového mluvčího ČEZu Ladislava Kříže nyní energetický gigant čeká, až ho agenti Sáblíkové osloví.
Jen pro ilustraci: zlatý skok Aleši Valentovi na olympiádě v Salt Lake City vynesl podle odhadů zhruba deset milionů korun.