Düsseldorf - Pasažéry a posádku airbusu zabil nárazem do horského svahu v Alpách druhý pilot Andreas Lubitz.
Vyšetřovatelé a média teď pátrají v jeho minulosti po příčinách toho, co udělal.
Nová pravidla: V kabině jsou stále aspoň dva lidé
Vzhledem k okolnostem nehody stále více světových aerolinek zavádí nová pravidla bezpečnosti na palubě.
Nařízení, aby během celého letu byli v pilotní kabině vždy nejméně dva lidé, v pátek přijaly například francouzské aerolinky Air France, nizozemské KLM, britské Virgin Atlantic, Easyjet, Monarch a Thomas Cook či společnost Lufthansa, které patří i nízkonákladový přepravce Germanwings, jenž provozoval havarovaný airbus. Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví (EASA) dnes vydala v tomto ohledu stejné doporučení.
České společnosti ČSA i Travel Service dodržují toto pravidlo už od útoku na newyorské obchodní centrum v roce 2001, řekli mluvčí obou aerolinek.
Neschopenka od neurologa a psychiatra
Policisté z Lubitzova domu ve městě Montabaur nenalezli nic, co by přímo potvrzovalo úmysl druhého pilota zničit airbus. Žádný dopis na rozloučenou ani žádné prohlášení k zamýšlenému činu.
V jeho düsseldorfském bytě nicméně policie našla roztrhanou žádost o neschopenku na den zkázy letu 4U 9525, tedy na úterý 24. března.
Napsali mu ji podle informací listu neurolog a psychiatr a Lubitz ji prý roztrhal zjevně proto, že na jejím základě by pravděpodobně delší dobu nemohl létat.
Pilot podle prokuratury podle dalších nalezených dokumentů před zaměstnavatelem rozsah svých psychických zdravotních problémů skrýval.
"Okolnost, že mezi dokumenty byly nalezeny mimo jiné roztrhané, aktuální a také na den činu vystavené neschopenky, posiluje domněnku, že zemřelý své onemocnění zaměstnavateli a v pracovním okolí tajil," stojí ve zprávě státního zastupitelství v Düsseldorfu.
"Těžká depresivní epizoda"
Německý deník Bild píše o lékařských záznamech, ze kterých vyplývá, že pilot stále docházel k psychiatrovi kvůli "těžké depresivní epizodě" před šesti lety.
Trpěl úzkostí, a v letecké škole Lufthansy v americkém státě Arizona ho na nějakou dobu dokonce prohlásili za neschopného letu.
Bild se krom toho odvolává také na šest let starou poznámku ve spisu Spolkového úřadu pro letectví. Poznámka v podobě zkratky SIC značí, že mu byly předepsány pravidelné lékařské prohlídky.
Tuto poznámku měl i ve své pilotní licenci. Spolkový úřad pro letectví podle Bildu nařídil detailní prozkoumání Lubitzova spisu.
Bild jsou sice bulvární noviny, ale jejich zdroje a informace v podobných případech obvykle bývají přesné. List Der Tagesspiel uvedl, že Lubitz se léčil s depresemi na klinice v Düsseldorfu. Klinika potvrdila, že tam pilot skutečně byl, naposledy 10. března. Odmítla však potvrdit, že trpěl depresemi s poukazem na lékařské tajemství a ochranu soukromí.
Ředitel Lufthansy Carsten Spohr na tiskové konferenci řekl, že sedmadvacetiletý Lubitz byl stoprocentně připraven létat a prošel všemi testy, včetně psychologických. Neodpověděl však na otázku, proč pilot v roce 2009 přerušil výcvik. S tím, že podobné informace nemá ze zákona právo sdělovat.
V posledním roce se změnil
Německá reportérka agentury Reuters Kirsti Knolleová se setkala s kamarádem Lubitze, který si přál zůstat v anonymitě. Řekl jí, že pilot se v posledním roce změnil. Byl málomluvný a "jako by se uzavřel do skořápky."
Všiml si prý toho zvláště na dvou narozeninových oslavách během uplynulého roku. "Vždy byl spíš tichý, ale v posledním roce to bylo ještě horší," řekl novinářce.
Místní list Westerwälder Zeitung přišel s nepotvrzenou informací, že Lubitz se nedávno po sedmiletém vztahu rozešel s přítelkyní, což mohlo sehrát roli v jeho psychickém stavu.
Zveřejněna byla také identita kapitána, který odešel na toaletu a kterého pak Lubitz nepustil zpět do kabiny. Byl jím otec dvou dětí Patrick Sondenheimer, který létal u Lufthansy deset let. Stroje Germanwings začal pilotovat loni v květnu.
Sondenheimer podle záznamů černé skříňky vzal do ruky krátce před nárazem sekeru, umístěnou na stěně letadla, a snažil se s její pomocí dveře od pilotní kabiny rozbít.
Některým lidem z leteckého oboru se nelíbí, že vyšetřovatelé už dva dny po nehodě zveřejnili dalekosáhlé závěry. Varují před ukvapenými soudy. Bývalý německý ministr dopravy Peter Ramsauer podle listu Die Welt řekl, že se soudem o vině Lubitze se mělo počkat na další výsledky vyšetřování.
Německý svaz leteckých pilotů Vereinigung Cockpit zveřejnil výzvu, ve které se praví, že na kvalifikované závěry je třeba počkat na data z druhé černé skříňky. Tu zatím pátrací týmy nenašly.