Pilot vzal cestující s sebou na smrt. Ale není to poprvé

Martin Novák Martin Novák
27. 3. 2015 5:30
Reportér týdeníku Der Spiegel napsal, že přátelé Andrease Lubitze se zmiňují o jeho depresích a "vyhoření" v minulosti.
Kokpit Airbusu A320
Kokpit Airbusu A320 | Foto: Reuters

Marseille/Praha – Tři dny po katastrofě letu společnosti Germanwings v Alpách už díky černým skříňkám víme více o tom, co se na palubě stalo.

Odpověď na otázku "proč?" nám ale vyšetřovatelé zatím nedali.

Druhý pilot Andreas Lubitz podle záznamu z černých skříněk nepustil kapitána zpět z toalety do kabiny. A záměrně s airbusem klesal.

Až do chvíle, než stroj se 150 lidmi na palubě v rychlosti 700 kilometrů v hodině narazil do horského svahu.

Osmadvacetiletý Lubitz není nijak spojován s terorismem nebo radikálním islamismem. Reportér týdeníku Spiegel Matthias Gebauer tvrdí, že přátelé Lubitze se zmiňují o jeho depresích a příznacích takzvaného syndromu vyhoření v roce 2009, kdy přerušil letecký výcvik.

Jako vysvětlení se nabízí sebevražda, při které s sebou na onen svět vzal dalších 149 osob.

Nebylo by to poprvé. Případ letu 4U 9525 má totiž precedent.

EgyptAir, let 990

Před šestnácti lety podobným způsobem zakončil svůj let ve vlnách Atlantiku Boeing 767 společnosti EgyptAir. Stroj mířil 31. října 1999 z New Yorku do Káhiry s 217 lidmi na palubě.

Konečné vyšetřovací zprávy o havárii existují dvě: americká a egyptská. A v určení příčin se rozcházejí.

Američané tvrdí, že jeden ze členů posádky - konkrétně první důstojník Gamál Batútí - nasměroval letadlo k zemi a zřejmě chtěl tímto způsobem spáchat sebevraždu.

Egypťané to odmítli. Podle jejich zjištění zřejmě nefungovala výškovka, která slouží k ovládání letadla podle příčné osy.

S tím se obě strany rozešly, aniž by byla příčina tragédie jednoznačně stanovena.

Kapitán si odskočil

Z rekonstrukcí vyplynulo, že Batútí se krátce po startu z New Yorku po půlnoci nabídl, že převezme řízení letadla. Kapitán Ahmad Habáší nabídku přijal a odskočil si na toaletu.

Když v kokpitu nebyl, stroj se začal prudce propadat. Z výšky téměř deseti kilometrů až na čtyři a půl kilometru během necelých čtyřiceti sekund.

První důstojník z neznámých důvodů vypnul autopilota, snížil výkon motorů a hlasový záznam zachytil, jak si neustále opakuje větu: "Spoléhám se na Boha."

Kapitán se pak vrátil, ptal se, co se děje, a snažil se letadlo vyrovnat. Boeing znovu začal stoupat, ale pak se opět propadl a nakonec zřítil do moře zhruba sto kilometrů od pobřeží amerického státu Massachusetts.

Smazaná data

Poslední vteřiny před pádem už na záznamu z černé skříňky nebyly, na rozdíl od úterního letu společnosti Germanwings.

Ostatně i kolem letu malajsijských aerolinií MH370, zmizelého v Tichém oceánu, se šíří teorie, podle níž je za činem kapitán letadla Zaharí Ahmad Šáh.

Měl doma letecký simulátor a krátce před osudným letem z něho smazal data. Po odpojení všech signalizačních zařízení stroj letěl ještě několik hodin opačným směrem, než původně měl. Ovládal ho někdo, kdo to velmi dobře uměl.

Stejně jako Airbus A320 v úterý nad francouzskými Alpami. Jak ale ve čtvrtek upozornil šéf společnosti Lufthansa Carsten Spohr: "Nejsem právník a nechci tu lpět na jednom slovíčku. Ale jako ředitel velkého podniku říkám, že když člověk zabije 149 lidí, nemohu to označit slovem 'sebevražda'."

 

Právě se děje

před 32 minutami

IKEM začne stavět nové pavilony, hotovo bude za dva a půl roku

Institut klinické a experimentální medicíny (IKEM), který je největším transplantačním centrem v Česku, ve středu slavnostně zahájil stavbu dvou nových pavilonů. Přístavba umožní rozšíření kardiovaskulárních a transplantačních programů, bude tam také nový urgentní příjem. Náklady na stavbu budou 1,05 miliardy korun, z toho 603,7 milionu korun přispěje stát prostřednictvím strategických vládních investic.

Podepsání smlouvy se zhotovitelem a poklepání základního kamene stavby se ve středu zúčastnili premiér Andrej Babiš (ANO), ministr Petr Arenberger (za ANO), ředitel IKEM Michal Stiborek a zástupci stavební firmy IMOS Brno. Nové pavilony by měly být hotové za 2,5 roku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy