Indonéský Boeing 737 MAX zachránil pilot mimo službu. O den později se zřítil do moře

Zahraničí Zahraničí
20. 3. 2019 17:00
Hned dva nové Boeingy 737 MAX 8 postihly fatální nehody. V březnu se zřítil stroj etiopských aerolinek, vloni v říjnu indonéský letoun. Dohromady zemřelo 346 lidí. Nyní se ukázalo, že indonéský stroj společnosti Lion Air, který skončil na dně Jávského moře, měl přitom k neštěstí kvůli totožné závadě nakročeno už dřív.
Animace agentury Reuters ukazuje, jak podle posledních informací mohly vypadat havárie Boeingu 737 MAX společností Ethiopian Airlines a Lion Air. | Video: Reuters

Jen den před říjnovou nehodou posádku i cestující na palubě zachránila náhoda - pilot mimo službu, který letěl v kokpitu a jenž si dokázal se situací poradit.

Právě třetí pilot letu z Bali do Jakarty tehdy rozpoznal závadu a posádce poradil, jak se s ní vypořádat. Řekl jim, jak vypnout nefunkční systém řízení letu. Pilotům poradil snížit výkon motoru, který příliš stlačoval nos letadla směrem k zemi. 

Podle agentury Bloomberg jde o část ze seznamu úkonů, který mají mít pro podobný případ piloti nastudovaný zpaměti.

Jiná posádka, která totožný stroj řídila o den později, už letadlo zachránit nedokázala. Zemřelo 189 lidí.

Bezpečnostní systém má chránit letadla před strmým klesáním a stoupáním. Jenže senzor podle výsledků šetření zřejmě nezafungoval správně a systém se mylně domníval, že je potřeba stočit předek letadla dolů.

Listopadová zpráva bezpečnostní komise také potvrdila, že letadlo Lion Air i v minulosti čelilo poruchám, které nikdo řádně neopravil. Podrobné informace ale nenabídla.

Jde o stejnou závadu?

Když před dvěma týdny spadl krátce po startu také etiopský Boeing 737 MAX, všechny stroje dostaly zákaz vzlétnout. Podle dat, která úřady zveřejnily minulý týden, vykazovala nehoda stroje Ethiopian Airlines řadu podobností s indonéskou tragédií. Nos letounu se nakláněl směrem k zemi, zahynulo všech 157 lidí na palubě.

"Během ověřování údajů z palubního zapisovače letových údajů vyšetřovatelé zjistili jasné podobnosti mezi lety Ethiopian Airlines 302 a Lion Air 610, které budou předmětem dalšího zkoumání," uvedl v pondělí francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví (BEA). Zdroj agentury Reuters prohlásil, že obě nehody vykazovaly podobný úhel náběhu mezi proudem vzduchu a křídlem.

Vyšetřování se nyní snaží zjistit, zda obě nehody způsobila tatáž porucha. A také objasnit, proč posádka etiopského letu nevyřadila systém z provozu.

"Po té strašné nehodě Lion Air by si jeden myslel, že každý, kdo s tímto letadlem létá, už ví, jak to vypnout," cituje Bloomberg bývalého ředitele odboru pro vyšetřování nehod Federální letecké správy USA Steva Wallace.

Agentura Bloomberg upozornila, že už loni po havárii u Indonésie dva odborové svazy amerických pilotů přiznaly, že systém zvaný Maneuvering Characteristics (MCAS) je nejen rizikový, ale navíc jim jeho ovládání nikdo dostatečně nevysvětlil.

"Nelíbí se nám, že jsme nebyli informováni," cituje agentura Jona Weakse, prezidenta asociace Southwest Airlines Pilots Association. "Doufám, že tam nebudou žádná další překvapení," řekl v listopadu.

Video: Odklonit boeingy s Čechy bylo zbytečné, byl to stres pro lidi i piloty, říká Mündel.

Přijde mi trochu přepjaté, že letadla byla odkloněna ze svého letu a musela přistát na náhradním letišti, míní bývalý pilot Karel Mündel. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

Další zprávy