Londýn - Doprava pod Lamanšským průlivem, která se o víkendu potýkala s velkými problémy, by se v pondělí měla vrátit k normálu. Agentuře AFP to řekl ředitel přepravní společnosti Eurostar.
Po sobotním uzavření tunelu byla v neděli znovu na dvě hodiny zcela přerušena doprava a zrušeno bylo jedenáct spojů. Tentokrát kvůli potížím s elektrickým vedením.
V sobotu bylo kvůli požáru jednoho nákladního auta zrušeno 26 vlaků zajišťujících spojení mezi Londýnem, Bruselem a Paříží a do cíle se nedostalo asi 12 tisíc lidí.
"(Provozovatel) Eurotunnel měl v deset hodin další problém s infrastrukturou, jde o technickou záležitost související s elektrickým vedením," řekl AFP Nicolas Petrovic z Eurostar.
V poledne prý byl provoz v jednom ze dvou tunelů zase obnoven, ale navršila se nová zpoždění. Cestující byli nuceni čekat až několik hodin a kvůli kumulaci zpoždění bylo zrušeno 11 vlaků: šest z Londýna, tři z Bruselu a dva z Paříže.
V pondělí bude podle Petrovice obnoven normální provoz vlaků. Všechny úseky tunelů sice nebudou zcela opraveny, dopravce však nasadí více spojů, aby pokryly běžný provoz. Cestující musí stejně jako dnes počítat se zhruba půlhodinovými až hodinovými zpožděními.
Zrušené víkendové spoje budou vyvěšeny na internetu a lidé budou moci buď jízdenky vyměnit, nebo si nechat prošlou jízdu proplatit. Zrušení se týká dvou zpátečních spojů mezi Paříží a Londýnem a tří mezi Bruselem a Londýnem.
Provoz z britské strany se podle společnosti Eurotunnel provozující tunel obnovil ve 3:45 SEČ a z francouzské o necelou hodinu později. Cestující ale mají počítat s tím, že mohou nastat zpoždění.
Eurostar potvrdil, že vlaky vyjížděly se zpožděním 30 až 60 minut. Firma na své internetové stránce ujistila, že učiní vše pro to, aby přepravila lidi, kteří měli cestovat v sobotu. Stanice BBC získala informaci, že v neděli byl vypraven nejméně jeden náhradní vlak z Londýna s 800 místy.
Přepravce se od rána snažil vyřizovat nové rezervace a náhrady za ubytování, ale počítal s tím, že se situace bude řešit až do pondělka. Na pařížském nádraží Gare du Nord dopoledne čekalo na šanci dostat se domů množství Britů, kteří museli přečkat noc v hotelu. Nové problémy situaci zřejmě dále zhorší.
Tunely každodenně projede 400 vlakových souprav a na opačný břeh Lamanšského průlivu se dostává každý den 1,5 milionu nákladních aut.
Doutnající náklad
Požár v sobotu nastal u francouzského vjezdu do tunelu a způsobil ho doutnající náklad na jednom z aut. Podařilo se ho uhasit, avšak vypravené soupravy se musely vrátit do stanic v britském Doveru a francouzském Calais.
Návrat vlaků do tunelu nebyl dlouhé hodiny možný proto, že poškozený automobil bylo třeba z tunelu vyvézt. Cestující byli vyzváni, aby své cesty odložili a do nástupních stanic celý den nechodili. Společnost oznámila, že lidem, kteří nebudou moci jízdu uskutečnit jiný den, vrátí peníze.