Washington - Na Reganově národním letišti ve Washingtonu došlo ke kuriózní situaci. Jediného letového dispečera ve službě totiž okolo půlnoci zmohl spánek.
Dva velké dopravní stroje, které v tu dobu nasazovaly na přistání, se tak musely obejít bez asistence letištní věže.
Jednalo se o linkové lety společností American Airlines a United Airlines.
Obě letadla nakonec navedl na přistání dispečer z menšího letiště ve Virginii vzdáleného asi 60 kilometrů. Stroje Boeing 737 na cestě z Miami a Airbus 320 z Chicaga, na jejichž palubách bylo 97 a 68 lidí, přistály bez problémů.
"Piloti dvou letadel se nemohli spojit s kontrolní věží na cílovém letišti, a tak požádali řízení letového provozu, aby do věže někdo zatelefonoval. Dispečera naneštěstí nevzbudil ani zvonící telefon, a tak kapitáni rozhodli o přistání na vlastní pěst," potvrdil podle AP mluvčí agentury pro bezpečnost v dopravě Peter Knudson.
Letový provoz nad Spojenými státy kontrolují regionální řídící střediska. Ty hlídají stroje v okruhu přibližně osmdesáti kilometrů. Přistání a vzlety ale spadají do kompetence letištních věží, jež by si měly letouny přebírat ve vzdálenosti pěti kilometrů od letiště.
V případě ospalého dispečera se tak ale nestalo. Americké úřady nicméně trvají na tom, že k ohrožení pasažérů nedošlo. Piloti by se mohli domluvit s řídícím střediskem a v případě nutnosti přistát na jiném letišti.
Letištní věž navíc k přistání prakticky nepotřebují, problém by mohl nastat v případě, že by na přistávací ploše byla nějaká překážka a dispečer by na ni před usnutím neupozornil.
Vyšetřování případu náhlého odmlčení letištní věže je sice teprve na začátku, o dalším vývoji profesní kariéry unaveného dispečera je už však víceméně rozhodnuto. Už byl postaven mimo službu.