Zkušební let stroje 777X se měl původně uskutečnit už loni v létě, Boeing ho ale odložil a zdůvodnil problémy s křídly, softwarem a dodávkami motorů firmy General Electric.
Nová řada širokotrupých dvoumotorových letadel určených na dlouhé lety má dvě varianty, kratší verzi 777-8 a delší 777-9. První z nich pojme 365 pasažérů, zatímco delší stroj až 414 cestujících. Společnost je chce začít dodávat příští rok, původně ale chtěla s komerčními dodávkami začít v polovině letošního roku.
Zkušební let, který trval téměř čtyři hodiny, předchází měsícům dalšího testování než stroj dostane povolení k provozu. Jako prvního zákazníka, který bude 777X ve flotile, uvádí agentura Reuters dubajské aerolinky Emirates.
Napraví nový stroj reputaci?
Boeing se nyní potýká s problémy s řadou 737 MAX, jejíž výrobu společnost od ledna zastavila. Po dvou tragických haváriích s 346 oběťmi na životech nesmějí tato letadla od loňského jara do vzduchu.
Firmu Boeing tak po osmi letech v dodávkách předstihl její evropský konkurent Airbus. 777X chce konkurovat právě nedávno představenému Airbusu A350-1000, který pojme asi 360 cestujících.
Australské aerolinky Quantas na konci minulého roku nicméně oznámily, že pro nejdelší komerční lety upřednostnily stroje Airbusu před Boeingem.
Na plánovaných trasách z Austrálie do New Yorku či do Londýna bude patrně létat až 12 Airbusů A350-1000, a nikoli Boeingy 777X. Evropský a americký výrobce letadel o prestižní zakázku soutěžili už od roku 2017.