Praha - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) letos patrně nezačne s přípravnými pracemi na všech pěti úsecích D1, na které jsou vypsána výběrová řízení.
Začít s opravami pětice úseků najednou by přineslo příliš velké dopravní komplikace. Řekla to mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Z oprav zřejmě silničáři zatím vynechají šestikilometrový úsek mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži, napsaly v úterý Hospodářské noviny.
"Navazuje bezprostředně na sousední devět kilometrů dlouhou část dálnice, kterou hodláme také opravovat. A nemůžeme si dovolit uzavřít tři výjezdy, které tam jsou. Kolony by byly příliš velké," uvedla pro deník Vápeníková.
Na kolika úsecích se ale reálně bude letos stavět, záleží na průběhu druhého kola výběrového řízení na zhotovitele staveb.
"Možná se letos budou stavět tři (úseky), možná se letos budou stavět dva, anebo třeba žádný," řekla Vápeníková. Záležet bude na tom, zda se neodvolá některá ze stavebních firem, která v tendru neuspěje.
To, že by se žádný z třinácti uchazečů neodvolal, ŘSD nepředpokládá.
Vítězové do konce srpna
Ředitelství proto začne s opravami na těch úsecích, u kterých se tendry uskuteční hladce. Se zahájením prací na všech úsecích ředitelství prý nepočítalo už od začátku přípravy projektu, řekla mluvčí.
Pět úseků ŘSD podle ní zvolilo pro případ, že by nedokázalo získat všechna potřebná povolení. Nakonec jich získalo všech pět.
Vítězové druhého a závěrečného kola výběrového řízení, ve kterém bude ŘSD z předložených nabídek vybírat podle ceny stavby a délky záruky by podle ŘSD mohli být známí do konce srpna.
Podle optimistického scénáře by se tak s opravami mohlo začít nejdříve 5. října.
40 kilometrů za 4,4 miliardy
Z velkých stavebních společností se o státní zakázku uchází například Metrostav, Skanska, Strabag a Eurovia CS. Posledně jmenovaná firma a ŘSD se několik měsíců přou o to, kdo zavinil zvlnění části dálnice D47 u Ostravy.
O modernizaci dálnice rozhodlo ministerstvo dopravy vloni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod. Tehdy úřad chtěl začít s opravami na jaře letošního roku.
ŘSD zakázku na modernizaci prvních pěti úseků měřících dohromady necelých 40 kilometrů odhadlo na 4,4 miliardy korun. Pro letošek má zajištěných 1,5 miliardy Kč.