Nové vlaky zlobí na přejezdech. Nemusí spustit výstrahu

ČTK ČTK
21. 11. 2012 14:47
Správa železniční dopravní cesty chystá výměnu zařízení u přejezdů asi za 120 milionů
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Zuzana Hronová

Jihlava - Nové motorové vlaky Stadler nekomunikují optimálně se zabezpečovacím zařízením 14 železničních přejezdů na trati z Jihlavy přes Horní Cerekev do Jihlávky.

Strojvedoucí mají v tomto úseku přikázanou opatrnou jízdu. Před přejezdem musejí houkat a snížit rychlost.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chystá výměnu zařízení u přejezdů asi za 120 milionů korun. Řekl to Pavel Surý, ředitel oblastního ředitelství SŽDC v Brně.

S novým jízdním řádem platným od 9. prosince začne na Vysočině pravidelně jezdit 13 nových motoráků Regio-Shuttle RS1 od firmy Stadler.

"Jinde se nám nic takového neprojevilo," řekl Surý. Na úseku mezi Rantířovem a Jihlávkou se podle něj problém týká kolejových obvodů z let 1970 až 1975.

Není stoprocentně jisté, že projíždějící motorák Regio-Shuttle spustí zabezpečení. "Zatím se nestalo, že by neovlivnil ten přejezd, ale nemůžeme riskovat, že se to stane," upřesnil Surý.

Kvůli snižování rychlosti u přejezdů nabírají vlaky na této trati zpoždění, řekla Lenka Horáková, ředitelka krajského centra ČD.

"Zásadním způsobem to znepříjemňuje život lidem bydlícím v těsné blízkosti těchto přejezdů," dodala.

Uvedla, že za dráhy může říci, že nové vlaky jsou schváleny pro provoz v ČR, mají všechna technická osvědčení a splňují mezinárodní normy. "Takže naprosto nečekaný problém je pravděpodobně na straně partnera, SŽDC," uvedla.

Nové vlaky stály 700 milionů

Modernizaci problematických přejezdů se chystá SŽDC provést asi do dvou let. "Jsem optimista a doufám, že to bude za kratší dobu," uvedl Surý. Podle něj měla správa železniční cesty tuto investici i tak ve svém plánu.

V nejbližší době by u přejezdů mělo být instalováno provizorní zařízení, které zajistí bezpečný provoz na trati. "Začneme s přejezdy v obytných zónách, to jsou dva ze 14. Vlaky tam houkají, takže je to nepříjemné pro obyvatele," uvedl Surý.

Potíže nejsou v Horní Cerekvi, kde je podle Surého starší elektromechanické zabezpečovací zařízení.

Motoráky pro regionální dopravu na Vysočině nakoupily České dráhy. První Regio-Shuttle začal v kraji jezdit loni na podzim, letos dodávky pokračovaly.

"Jednotek je už na Vysočině fyzicky přítomno všech 13 a deset nebo jedenáct už má i průkazy způsobilosti," řekla Horáková.

Všechny nové vlaky pro Vysočinu stály kolem 700 milionů korun, unie zaplatí zhruba 40 procent nákladů. Nové motoráky budou jezdit na většině tratí kraje.

 

Právě se děje

Další zprávy