Ústí nad Labem/Praha - Na objížďkách kolem nedostavěné části dálnice D8 zahynulo za posledních pět let 52 lidí a 303 dalších se zranilo.
Spočítala to policie a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které to zároveň použilo jako další argument pro dostavbu chybějících 13,7 kilometru dálnice.
Tu už pět let protahují spory úředníků a ekologických aktivistů.
Sdružení Děti Země naopak tvrdí, že jde o účelovou statistiku, která by podobně dopadla i na jiných problémových místech Česka. Za stejné období zahynulo na českých silnicích zhruba 4400 lidí.
Dálnice D8 se staví už od roku 1984 a stále není hotová, chybí 16,4 kilometru přes České středohoří. O tento úsek vedou úředníci a ekologové spory už od 90. let a i kdyby se nyní vše vyřešilo, na dokončení je podle odhadů potřeba ještě 32 měsíců stavebních prací.
Dvě objízdné trasy o celkové délce 60 kilometrů vedou okolo Teplic a přes Ústí nad Labem, po první jezdí denně 8500 aut, po druhé přes 10 000.
ŘSD teď zveřejnilo statistiky dopravní nehodovosti: za pět let na obou trasách zahynulo 52 lidí, dalších 53 účastníků nehod se zranilo těžce a 250 lidí lehce.
Ekologové: Lidé jezdí proti předpisům
Nejvíce lidé umírají na silnici po levém břehu Labe z Ústí do Lovosic. "Zde dochází zdaleka nejčastěji k nehodám s následkem smrti, za posledních pět let tam bylo celkem 32 obětí," uvádí tisková zpráva ŘSD.
"Kombinaci nákladní a osobní dopravy na dvoupruhových komunikacích považujeme za nejrizikovější," uvedl ředitel krajské dopravní policie Jiří Ušák. Spojitost počtu obětí a nedostavěné dálnice je podle něj jednoznačná.
Prohlédněte si D8:
Ekologové s tím ale polemizují. "Myslím, že tahle čísla nic nevypovídají o dálnici, jen o tom, že lidé jezdí proti předpisům. Navíc nevím, proč se vydává tisková zpráva právě k D8, podobných míst je v celém Česku spousta," řekl Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země, které je v blokování dostavby dálnice nejaktivnější.