Mělník - Stavba několik let plánovaného obchvatu Mělníka začne možná už příští rok. Příští týden bude vydáno územní rozhodnutí na první ze čtyř etap stavby, která městu pomůže vyřešit část dopravních komplikací v centru, řekl starosta města Ctirad Mikeš (ČSSD). Investorem akce je Ředitelství silnic a dálnic, stavba přijde na dvě miliardy korun.
První práce by mohly podle Mikeše začít už v příštím roce, kdy investor bude mít už i stavební povolení. Stavba obchvatu začne propojením Pražské a Mladoboleslavské ulice přes bývalý řepný plac. Město očekává, že investor bude muset nejprve ekologickým průzkumem zjistit, jak je půda pod bývalou vlečkou do cukrovaru zasažena ropnými látkami. Lokalitu bude podle Mikeše nutné sanovat.
Spojení Mladoboleslavské a Pražské ulice, kde vzniknou dva nové kruhové objezdy, ulehčí přetížené dopravě v Italské a Cukrovarské ulici. "Dlouhodobě tam jsou překračovány hlukové limity nad hranici 70 decibelů ve dne a 40 decibelů v noci," řekl Mikeš.
Následovat bude výstavba čtvrté etapy, tedy napojení obchvatu na silnici I/9 směřující do České Lípy v Dobrovského ulici. Až bude tento úsek hotový, nebudou se pak ve městě každý den ve špičkách tvořit několikakilometrové kolony před kruhovým objezdem v Mělníku-Pšovce.
Nejasná druhá a třetí etapa
Jasno stále není o druhé a třetí etapě. Podle nynějšího návrhu by třetí etapa malého obchvatu vedla z Mladoboleslavské ulice po vlečce cukrovaru přes trať směrem na Blata, která obchází poli, a pak měla vyústit na Kokořínskou ulici. Tuto variantu město ale definitivně zavrhlo. Nyní hledá jiné řešení.
Navržená trasa komunikace jako veřejně prospěšné stavby je v územním plánu už od roku 1999. Výstavba obchvatu má trvat dva roky. Při stavbě vznikne několik nových kruhových křižovatek. Obchvatu budou muset ustoupit také některé domy.
Stavba mělnického obchvatu mohla v minulosti už začít, zkomplikovaly ji ale protesty lidí. Bouřili se proti navrhovaným trasám a podepisovali petice.