Praha - Středočeský kraj, ve kterém vládne hejtman David Rath (ČSSD), spustí těsně před podzimními volbami masivní televizní kampaň.
Bude stát více než 20 milionů korun a lidé z různých koutů Evropy se dozvědí, jaké tu jsou památky, golfová hřiště, místa k chytání ryb nebo kudy vedou nové cyklostezky.
Deník Aktuálně.cz zjistil, že Rathův kraj za podobné kampaně a PR aktivity letos před volbami utratí celkově částku přesahující 120 milionů korun. Z části půjde o peníze z Evropské unie.
Posledním zmíněným reklamním projektem, na jehož dodavatele právě Středočeský kraj vyhlásil výběrové řízení, je propagace regionu ve třech předem vybraných televizích.
Příprava několika 30sekundových spotů vyjde na 5,6 milionu korun. Dalších více než 14 milionů bude stát jejich vysílání v televizích Markíza, National Geographic a Eurosport.
Diváci třeba v Rusku, Maďarsku, Slovensku, Anglii nebo Polsku, ale i České republice za to pak mohou zjistit, za jakou zábavou se mohou vydat do Středočeského kraje.
"Sice je hejtman největší pamětihodností, ale k mé velké lítosti jej propagovat nebudeme, neboť překvapivě turisty víc než Rath zajímá třeba Kutná Hora," zareagoval Rath na dotaz, zda se peníze nevyužijí jen na další propagaci vedení kraje.
Spoty pro televizi s minimem diváků
Kampaň v televizích by měla podle portálu veřejných zakázek probíhat zhruba tři měsíce. Odstartuje možná už v květnu.
Nejvíce spotů podle zadávací dokumentace, kterou má Aktuálně.cz k dispozici, by měla odvysílat stanice National Geographic. Tu například v Česku podle statistik sleduje zhruba 0,07 procenta diváků.
"Já vám k tomu nic neřeknu, protože si to za prvé nepamatuji a za druhé mám dovolenou," řekl náměstek hejtmana Marcel Hrabě (ČSSD), když se ho deník Aktuálně.cz ptal na to, proč zmíněné televize Středočeský kraj vybral.
Podobně odpovídal i na další otázky týkající se zakázky za 14 milionů korun. Hrabě je přitom uvedený pod návrhem smlouvy s novým dodavatelem a také v zadávací dokumentaci.
Hejtman na letišti i v autobusech
Kromě zmíněného projektu získal kraj během loňského roku dalších 60 milionů korun z Evropské unie prostřednictvím Regionálního operačního programu Střední Čechy, v jehož výboru, který po vyhodnocení projektů peníze schvaluje, má většinu ČSSD a KSČM. Rath navíc stojí v čele výboru jako předseda.
Dvacet milionů korun ještě letos půjde na billboardy, na kterých se objevuje Rathovo jméno a jež už od loňského roku jsou na mezinárodním letišti Praha-Ruzyně. Fotografie s Davidem Rathem jsou již také v autobusech či nemocničních čekárnách.
Kromě toho dá v letošním roce Středočeský kraj pět milionů korun na kampaň v magazínech leteckých společností. Téměř dva miliony korun hejtmanství investovalo již loni do čtyř jízd parním vlakem, ve kterém se cestující mohli potkat i s hejtmanem Rathem.
"Nepřehlédnutelným úspěchem propagace kraje je rozhodně nárůst turistů," uvedla mluvčí kraje Markéta Vítková. Díky rozsáhlé propagaci jsou podle ní střední Čechy po Praze druhým nejnavštěvovanějším regionem.
Miliony na inzeráty s Rathem
Kraj však nadto každý rok zaplatí ze svého rozpočtu zhruba 42 milionů korun na propagaci v místním tisku či regionálních televizích.
Za tyto peníze vychází ve čtyřech denících inzeráty, na kterých jsou fotografie, jak si například David Rath hraje s dětmi ve školce v Ohařích, na další debatuje se studenty nebo hraje fotbal s mladými fotbalisty Příbrami.
Na posledním snímku, který je zveřejněn na webu Středočeského kraje, útočí na ministra zemědělství a svého předchůdce v čele kraje Petra Bendla.
"Pro srovnání, za krajské vlády Petra Bendla bylo v roce 2007 a 2008 na PR kraje vyčleněno 43 a 44 milionů korun," uvedla Vítková.
ČSSD si platí kampaň, kritizuje ODS
Šéfka kontrolního výboru středočeského zastupitelstva Dagmar Nohýnková (ODS) prohlásila, že je však současné financování propagace a PR kraje natolik neprůhledné, že se nedá ani přesně zjistit, kolik za něj hejtmanství ve skutečnosti zaplatí.
"Již nyní je zřejmé, že z veřejných krajských peněz chce (David Rath - pozn. red.) zaplatit sobě a sociální demokracii část předvolební kampaně," prohlásila Nohýnková.
Částky v desítkách milionů korun však do PR investují také další kraje, kde má hejtmany ČSSD.
Ústecký kraj počítá pro letošní rok s částkou 70 milionů korun. Peníze půjdou například na projekty Žijeme Londýnem nebo propagaci rekultivovaných území.
Moravskoslezský kraj se letos bude zviditelňovat ve vlacích Pendolino, rádiích nebo denících. Z Evropské unie na tři projekty získal přes 30 milionů korun. Liberecký kraj má ve svém rozpočtu vyhrazenou částku na PR ve výši téměř 12 milionů korun.