Praha - Tisícům řidičů v metropoli se v pondělí nečekaně prodloužila cesta o desítky minut. Magistrálu u hlavního nádraží zablokovalo dvě stě taxikářských vozů. Jejich majitelé požadují, aby město zrušilo regulaci cen taxislužby. A také řešilo službu Uber – ta podle nich podniká nelegálně a připravuje je o zákazníky.
Taxikáři se rozjeli až po osmi hodinách blokády – v jednu odpoledne. Podle magistrátu může každý z nich dostat až půlmilionovou pokutu za to, že blokovali komunikaci.
"Berou si Pražany jako rukojmí a ještě vice devastují už tak pošramocené jméno všech pražských taxikářů," reagovala pražská primátorka Adriana Krnáčová.
V pondělí přitom protestovala jen hrstka z šesti tisíc taxikářů v metropoli – jen ti, kteří podnikají na vlastní triko a nejsou pod žádnou taxislužbou. Nátlakovou akci většina jejich kolegů odmítá. "Dá se to řešit jinou cestou než znepříjemňovat život Pražanů," říká například spolumajitel taxislužby Sedop Tomáš Lenker.
Vždyť mají Blanku!
To, že by způsobili kolaps, jeden z organizátorů protestu a prezident asociace koncesovaných taxikářů Karel Holcman odmítá. "My mohli zablokovat celou Prahu. Jeden pruh byl volný, řidiči mají navíc Blanku," říká. Problémy si podle Holcmana způsobili řidiči sami, když jeli pomalu, protože si jejich protest natáčeli na mobilní telefony.
Spory mezi taxikáři a primátorkou začaly už v polovině loňského roku. Poté, co Krnáčová oznámila, že chce zvýšit kvalitu a pověst pražské taxislužby – například zavést přezkušování z místopisu či povinnou znalost cizího jazyka. Proti tomu část taxikářů začala protestovat. Již v červenci uspořádali protestní jízdu ze Strahova na magistrát, další protest pak v září.
Minulý týden primátorce znovu poslali výzvu, aby zrušila regulaci cen taxislužby v metropoli. Chtějí po ní také, aby řešila službu Uber.
Dopis AKT jsem už jednou opravovala, já vím, opakovaný vtip - ale když oni si nedají pokoj… pic.twitter.com/rdZlkvC3Ma
— Adriana Krnacova (@adkrn) February 2, 2016
Nedáme jim požehnání okrádat
Krnáčová ale zvýšení maximální ceny, která platí od roku 2007, ostře odmítla. "Jakože dáme expertům z centra a letiště požehnání okrádat? Nikdy. Dokud bude 9 z 15 kontrolovaných taxi okrádat, nic neruším," odpověděla rezolutně na jejich výzvu. Právě uvedená odpověď byla podle taxikářů spouštěčem pondělního protestu.
Proč ale musí být v Praze regulovaná cena? Většina taxikářů jezdí za méně než povolené maximum. Za strop – tedy 28 korun – jezdí víceméně jen ti, na které si mávnete na ulici. Většina jich v metropoli jezdí pod několika velkými firmami a objednáváte si je přes dispečink až o několik korun laciněji.
"My podle druhů klientů máme ceny 18, 19 a 23 korun za kilometr," potvrzuje Lenker ze Sedopu, podle něhož je tak cenový strop zbytečný.
Dnes to máte za polovic
S rozvojem mobilních aplikací se objednávání zjednodušuje ještě více a roste také možnost výběru. Právě na mobilních aplikacích staví největší konkurence taxikářů – služba Uber. A úřady stále nemají jasno, jak službu Uber brát. "Zda se Uber povolí, nebo zakáže, není v kompetenci magistrátu, ale ministerstva dopravy," podotkla Krnáčová.
Uber na protest taxikářů zareagoval promptně: Na pondělí nabídl cestujícím padesátiprocentní slevu.
Ač Krnáčová odmítá i nadále s taxikáři jednat, její úřad se stejně bude muset protestem taxikářů zabývat. Ti při něm totiž porušili zákon. Kromě toho, že ohrozili plynulost silničního provozu, účastnili se nepovolené demonstrace.
Vše jsme zadokumentovali
"Každého z těch dvou set řidičů jsme zadokumentovali jak písemně, tak videozáznamem. Vše odešleme magistrátu, aby jejich jednání řešil v přestupkovém řízení," uvedl mluvčí pražských policistů Tomáš Hulan. Taxikářům nyní hrozí nemalá pokuta.
"Pokud zjistíme, že došlo k porušení zákona o pozemních komunikacích, může řidičům hrozit pokuta až půl milionu korun," poukázal mluvčí magistrátu Vít Hofman.