Praha - Zatímco většina motoristů si v Praze během prázdninových měsíců užívá pohodlný průjezd městem, to samé se nedá říct o situaci na Vítězném náměstí na Praze 6, kde se od začátku července tvoří dlouhé kolony.
Důvody jsou dva. Na výjezdu z kruhového objezdu nově přibyl přechod pro chodce, který v časech mimo špičku dopravu brzdí. Na "Kulaťák" v průběhu léta proudí také auta, která by jinak jela Korunovační ulicí. Ta je ovšem od začátku července až do konce roku uzavřena kvůli neodkladné opravě mostu Korunovační. Objízdná trasa vede všechna auta právě na Vítězné náměstí, protože jiná trasa neexistuje.
Zástupce starosty a radní pro dopravu Prahy 6 Martin Polách (ANO) neočekává, že se dopravní situace na Vítězném náměstí může do konce roku příliš zlepšit. "Vzhledem k tomu, že se na Korunovační staví nový most, tak se obávám, že se to moc urychlit nedá," řekl Aktuálně.cz Polách.
"Rekonstrukce Korunovační byla nutná, zejména kvůli opravě mostu Korunovační, který vede přes vlakový koridor na Kladno. My jsme na tuto rekonstrukci museli čekat několik let. Bohužel neexistuje jiná objízdná trasa než přes Vítězné náměstí," řekla Aktuálně.cz mluvčí technické správy komunikací Barbora Lišková.
Špatná situace na Vítězném náměstí byla podle Liškové už před začátkem rekonstrukce. K řešení má přispět provizorní signalizovaný přechod, který by měl chodce donutit, aby nepřecházeli v intenzivním proudu.
S tím souhlasí také radní Polách. "Provizorní přechod se semaforem situaci pomáhá, jak jsme předpokládali. Ale přiznáváme, že jeho využití ve chvílích, kdy je chodců méně, je sporné. Zvažujeme variantu, že ho necháme puštěný pouze ve špičkách ráno a odpoledne," řekl Polách. Chodci si podle jeho názoru na semafor zatím nezvykli, městská část připravuje na přechod cedule, které o něm budou chodce informovat.
Podle Vratislava Fillera z hnutí Auto*mat došlo vznikem přechodu ke snížení komfortu chodců na místě, které je primárně určené jim. Dílčí pozitivum Filler přeci jen vidí. "Kdyby na Vítězném náměstí byl v době uzavírky Korunovační původní přechod bez signalizace, situace by byla ještě o něco horší," řekl. Zároveň se ale Filler obává, že až bude Korunovační otevřena po rekonstrukci, vytvoří se prostor, aby Svatovítskou jezdilo více aut. Předpokládá, že do půl roku bude dopravní situace na Kulaťáku vypadat jako v současné době.
Situaci na Vítězném náměstí se dramaticky zhoršila po otevření tunelového komplexu Blanka, který svedl značnou část dopravy právě do problematické Svatovítské ulice. Přitom žádný problém vůbec nemusel vzniknout, pokud by se městská část držela svých plánů. Už od počátku tisíciletí se mluvilo o obchvatu, který měl vzniknout společně s otevřením Blanky. Auta by po výjezdu z Blanky, přejetí železniční trati zahnula doleva a mezi tratí a areálem kasáren dojela na křižovatku Evropské a Gymnazijní ulice.
Stavba obchvatu je stále v nedohlednu. Dříve slibovaný termín stavby v roce 2018 se podle Polácha zřejmě nestihne. "Máme hotovou technickou studii, musí se znovu zpracovat EIA, pak to předáme na magistrát odboru strategických investic. Oni dodělají dokumentaci, provedou to řízením a půjde to do realizace," dodal.