Pražští cyklisté vybojovali bezpečnější křižovatku

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
8. 4. 2012 19:30
Křižovatka na Nábřeží kapitána Jaroše se dočkala nových přechodů a přejezdů
V roce 2006 na křižovatce zemřel cyklista Jan Bouchal.
V roce 2006 na křižovatce zemřel cyklista Jan Bouchal. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Křižovatka na Nábřeží kapitána Jaroše je bezpečnější pro chodce i cyklisty. Nedávno tam byly dokončeny úpravy, po kterých roky volali občané i občanská sdružení.

Přejet či přejít zmíněnou křižovatku byla až dosud doslova noční můra. Průjezd cyklistů komplikovaly špatné rozhledové podmínky a kolony aut. Chodcům zase znepříjemňovaly život bariéry v podobě ostrůvků a dlouhé čekání na několikero semaforech.

To vše teď vyřešily úpravy provedené současně s rekonstrukcí tramvajové trati. Bezpečnost chodců i cyklistů zvýší dva nově světelně řízené přechody a jeden zcela nový přechod ve směru k Hlávkovu mostu.

Přibyly také dva přejezdy pro cyklisty a cyklopiktokoridory. Jedná se o pruhy, které cyklisty bezpečně navádějí při průjezdu křižovatkou. Smí na ně vjet i automobily, kola ale mají přednost.

"Navíc byla zřízena takzvaná předstojná stání u světel. Cyklisté díky nim na semaforech čekají zcela vpředu před auty. Za prvé jsou dobře vidět, za druhé projedou jako první křižovatkou a nemusí se přetlačovat s auty," uvedl Vít Masare z občanského sdružení Auto*Mat.

Celá úprava vozovky v ulici Kpt. Jaroše od Letenského tunelu po ulici Dukelských hrdinů vyjde na 40 milionů, přímo na křižovatce 6 milionů. Stavební úpravy pro cyklisty a pěší, které nehradí TSK, se vyšplhaly na 2,6 milionu.

V roce 2006 na křižovatce kpt. Jaroše zabilo auto cyklistu. Podívejte se na vzpomínkovou akci:

Cyklisté bojují za rekonstrukci křižovatky už několik let. Jde totiž o klíčové místo pražské cyklistické dopravy, kterým projede až 100 tisíc cyklistů za rok. V okolí procházejí trasy A1 a A310 jako nejužívanější spojení centra se Stromovkou a Trojou a cyklotrasa A2 na pravém břehu Vltavy.

Občanská sdružení křižovatku navíc považují za extrémně nebezpečnou. Tlak na zlepšení situace vzrostl po tragické nehodě v roce 2006, při které zemřel propagátor bezpečné cyklistiky Jan Bouchal.

Nehodovost na křižovatce kpt. Jaroše

  • 2009 - 9 nehod (z toho 1 srážka s chodcem)
  • 2010 - 7 (2)
  • 2011 - 10 (3)

Nejnebezpečnější křižovatka loňska:

  • Kartouzská/Tesco - 31 (0)

"Tato problematika je vážná. Je smutné, když se křižovatce začne říkat podle člověka, který se zde stal obětí smrtelné nehody," uvedl primátor Bohuslav Svoboda, který se letos o úpravy zasadil.

Ze statistik TSK sice vyplývá, že Nábřeží kapitána Jaroše není v hlavním městě z hlediska nehodovosti ani zdaleka na špici, podle Masareho ale tato čísla nejsou pro cyklistiku zcela vypovídající. Na nejnebezpečnějších pražských křižovatkách totiž často bourají auta, není tam ale tak vysoká koncentrace cyklistů nebo chodců.

"Drtivá většina nehod cyklistů navíc není vůbec hlášena, my máme informace o 20 srážkách za posledních několik let. Šlo o skutečně velmi bariérové místo, kde bylo nutné překonat osm jízdních pruhů a pět vysokých obrubníků," uvedl Masare s tím, že současné úpravy považuje za velký úspěch.

 

Právě se děje

před 20 minutami

Moderní pětiboj by mohl na OH v Paříži trvat jen 90 minut

Na olympijských hrách v Paříži v roce 2024 by mohla soutěž v moderním pětiboji trvat pouhých 90 minut. Výkonná rada mezinárodní unie UIPM schválila návrh nového formátu tradičního olympijského sportu, jenž by měl být dynamičtější a atraktivnější pro fanoušky i televizní přenosy. V současnosti trvá závod prakticky celý den a bojuje o udržení v programu her.

Nový formát počítá s vylučovacím systémem, který pomůže výrazně zkrátit dobu soutěže. Dvacet minut je vyhrazeno na parkur, 15 minut na šerm, 10 minut na plavání a 15 na závěrečnou kombinaci přespolního běhu se střelbou. Mezi disciplínami mají být desetiminutové přestávky.

Moderní pětibojaři nový systém předloží Mezinárodnímu olympijskému výboru. Jeho výkonná rada bude 7. prosince rozhodovat o soutěžním programu OH 2024, v němž se chce moderní pětiboj udržet. UIPM také chce vedle závodů mužů a žen zařadit do programu třetí medailovou disciplínu, smíšenou štafetu.

Moderní pětiboj je jediným sportem, jenž byl vytvořen přímo pro olympijské hry. Jeho velkým propagátorem byl zakladatel moderního olympijského hnutí Pierre de Coubertin a poprvé se v něm bojovalo o cenné kovy v roce 1912 ve Stockholmu.

"Moderní pětiboj byl původně pětidenní soutěží. V Atlantě 1996 byl zhuštěn do jednoho dne a v Londýně 2012 jsme zkombinovali laserovou střelbu s během, abychom připravili ještě dramatičtější vyvrcholení. V Tokiu v roce 2021 budeme mít všech pět disciplín na jednom stadionu a nyní po dvou letech detailního zkoumání a diskuzí představujeme něco mimořádného: moderní pětiboj trvající 90 minut," uvedl prezident UIPM Klaus Schormann.

Testovací soutěže v novém formátu se konaly v září v Budapešti a Káhiře a podle federace měly u sportovců pozitivní ohlas.

Zdroj: ČTK
Další zprávy