Praze došly opencard, vydává jen papírová potvrzení

Lucie Stuchlíková Eliška Morochovičová, Lucie Stuchlíková
26. 10. 2011 16:36
Městská rada nové karty nestihla objednat. K dostání by měly být za týden

Praha - Víc než kontroverzní projekt městských karet pro Pražany má další zádrhel - karty opencard došly. Kdo si v těchto dnech chtěl čipovou kartu pro pražskou hromadnou dopravu pořídit, bude si muset nějaký čas počkat, městská rada je totiž nestihla objednat.

Výpadek ve výdeji opencard správce projektu oznámil na svých stránkách v úterý 25. října.

Dočasným řešením pro cestující bude papírové potvrzení od magistrátu, která platí deset dní. Stejnou dobu by měl trvat i výpadek. Přislíbil to náměstek primátora Karel Březina (ČSSD).

"Ředitelem Odboru informatiky Magistrátu hlavního města Prahy jsem byl na dnešním jednání ujištěn, že dodávka karet bude do týdne obnovena. Běžný proces vydávání standardních karet, které občanům hradí Magistrát hlavního města Prahy s dodací lhůtou 10 dní, není a nebude nijak narušen," uvedl Březina.

Před pokutou od revizora Pražany dočasně ochrání potvrzení, které cestujícím vydá magistrát a které je k sehnání v místech obvyklého výdeje opencard. Potvrzení se vydává zdarma a cestující si na něj nemusejí kupovat žádný kupon. Ten zaplatí až při vydání klasické tramvajenky.

Potvrzení dostanou cestující, kteří si přijdou koupit expresní, na místě vydávanou kartu nebo chtějí reklamovat již dříve zakoupenou opencard. Lidé, kteří si tramvajenku objednali v minulých týdnech a čekají na její doručení, ji obdrží se zpožděním.

"Zpoždění bude v řádu několika dnů. Pokud by ale někdo potřeboval opencard dříve, než mu bude doručena, může si také zažádat o papírové potvrzení," uvedl mluvčí projektu opencard Martin Opatrný.

Komplikace pro cestující

Platnost papírového potvrzení je však pouze deset dní. Lidé pak budou muset na výdejní místa znovu, aby dostali klasickou tramvajenku. Při expresním vydání tramvajenky navíc zaplatí 250 korun. O tom, zda by se tento poplatek nemohl cestujícícm odpustit ani o jiné kompenzaci za způsobené problémy, se ještě nejednalo.

Podle Opatrného by se cestující mohli vyhnout druhé návštěvě výdejního místa a  placení za expresní kartu tak, že si opencard objednají a nechají si ji doručit poštou. To ale zpravidla trvá několik týdnů.

Ještě více komplikací by cestující měli v případě, že magistrát karty do deseti dní nesežene. "Museli bychom prodloužit platnost papírových potvrzení. Lidé by kvůli tomu museli znovu přijít na výdejní místa," uvedl Opatrný.

Nedostatek karet začal hrozit už během září kvůli zvýšenému počtu žádostí na začátku školního roku. Rada ale nestihla včas schválit nákup nových karet.

"Bohužel musím konstatovat, že se tak stalo pochybením odboru informatiky a jeho špatným načasováním výběrového řízení na dodávku karet, dále pak pochybením při administraci úkonů v rámci vnitřních předpisů magistrátu a zákona o veřejných zakázkách," popisuje, jak vznikla potíž, Březina.

Dokud opencard provozovala firma Haguess, zajišťovala si výrobu karet sama u subdodavatelů. Na jaře ale převzal správu projektu magistrát a ten ještě dodavatele karet nevybral. 

"Po převzetí projektu jsme zakoupili jednu velkou objednávku karet od společnosti Monet," uvedl Opatrný. Firma byla vybrána ve zrychleném jednacím řízení bez uveřejnění. Magistrát k němu přistoupil právě z toho důvodu, aby zajistil kontinuální přechod služeb a karty nechyběly.

Praha také vypsala řádné výběrové řízení na stálého dodavatele. Zájemci se do něj mohou hlásit až do 2. prosince. Praha pak vybere tři nejlepší uchazeče a z nich si bude v případě, že bude potřebovat další karty, vybírat. Předpokládaná hodnota zakázky je 100 milionů korun.

 

Právě se děje

Další zprávy