"Nechceme, aby šlo o módní hurákampaň, proto se zaměříme na prakticky proveditelná opatření, která ihned zlepší život občanů i dlouhodobě sníží negativní vlivy činnosti samosprávy na životní prostředí," řekl předseda výboru pro participaci Oldřich Kužílek (STAN).
V Praze 6 by se tak v budoucnu měla objevit nová pítka a mlhoviště. Z farmářských trhů, ale třeba také Festivalu ambasád by měly zmizet plastové kelímky, nádobí i příbory. Radnice zároveň bude poskytování účelových dotací podmiňovat nepoužíváním jednorázových plastů. Městská část se chce zaměřit také na rozvoj elektromobility a omezení energetické spotřeby.
Praha 6 usnesením navazuje na opatření, která zavádí druhým rokem. Loni od místních obyvatel sbírala data do takzvané pocitové mapy. Na jejím základě identifikovala místa s nedostatkem zeleně, největšího horka nebo špatného vsakování vody.
Lidé zaslali přes 700 návrhů na konkrétní řešení. Mezi klíčové oblasti k realizaci adaptačních opatření byly zařazeny Petřiny, Vítězné náměstí, Nádraží Veleslavín, Patočkova ulice, okolí ulic Hradčanská a Dejvická, Podbaba a Vypich.
Mezi opatření, která radnice Prahy 6 uskutečnila, patří zelené střechy, vyšší tráva nebo lepší hospodaření s dešťovou vodou. Do usnesení o vyhlášení stavu klimatického ohrožení neprošel bod o podpoře studentů upozorňujících na hrozící nebezpečí.
V květnu vyhlásila stav klimatické nouze Praha 7. Magistrátní radní Petr Hlubuček (STAN) plánuje návrh na vyhlášení klimatické nouze v Praze předložit na červnovém zastupitelstvu.
Jedna nouze nestačí
Praha 6 v pátek vyhlásila navíc ještě stav dopravní nouze. Městská část plánuje, že zavede světelné závory na hlavních přivaděčích - Karlovarské a Podbabské ulici. Tyto závory pustí vozidla obyvatel Prahy 6 do pruhů pro autobusy. Pilotní projekt by měl být spuštěn do konce roku.
Praha 6 také zavede zónu placeného stání na celém svém území. Zastupitelé městské části tak reagují na neúnosnou dopravní situaci zejména kvůli nedokončenému vnějšímu a vnitřnímu silničnímu okruhu. O požadavcích bude v polovině července starosta Kolář informovat primátora.
Opatření počítají také se stavbou tramvajové trati Dědina a Suchdol včetně navazujících P+R parkovišť a tramvajové trati Strahov a odbočky Troja, Bohnice, Kobylisy, s rozšířením Horoměřické ulice, obchvatem a revitalizací Vítězného náměstí nebo s vyvíjením tlaku na vznik kolejového napojení Letiště Václava Havla.
Návrh, který zastupitelstvo schválilo, předložil zastupitelský klub ODS. "Abychom ochránili obyvatele Prahy 6, jsme nuceni začít fungovat jako jakýsi ostrov s omezenou propustností. Mnoha lidem tím nepochybně znepříjemníme život, jedná se ale o dokončení klíčových a strategických staveb magistrátu, který už musí začít konat," řekl místostarosta pro dopravu Jiří Lála (ODS).